Kompleksowa modernizacja infrastruktury w Częstochowie

infotram
25.07.2017 08:24

Miejskie PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg na kompleksową modernizacjęinfrastruktury tramwajowej w tym mieście. Oprócz gruntownego remontu 13,5 kmtorowiska i trakcji inwestycja obejmuje m.in. budowę centrum sterowania.

Warunkiem rozpoczęcia inwestycji jest podpisanie umowy najej dofinansowanie z unijnych środków. To część projektu pod nazwą”Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie oraz zakuptaboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego”. Pieniądze mająpochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, z puli przeznaczonejm.in. na niskoemisyjny transport miejski.

Firma, która zwycięży w przetargu, na wykonanie robótbudowlano-montażowych będzie miała maksymalnie dwa lata od rozpoczęciarealizacji zamówienia. Zgodnie z warunkami przetargu, otwarcie ofert nastąpinajwcześniej 21 sierpnia, jednak zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą odbędziesię dopiero po podpisaniu przez MPK umowy na dofinansowanie unijne. Taka samazasada obowiązuje w przypadku ogłoszonego w maju br. przetargu na zakup 10nowych tramwajów, z opcją dodatkowego zakupu kolejnych 1-5 pojazdów, jeżelibędą na to środki.

Prace przy modernizacji infrastruktury tramwajowej, ujęte wogłoszonym w poniedziałek przetargu, podzielono na sześć odcinków. Obejmą oneprzebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów,przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownicszyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych. Powstanie teżcentrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymaniaruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami oraz podręcznym magazynem dlapotrzeb pogotowia sieciowego.

Łączna długość torowiska przeznaczonego do przebudowywyniesie ok. 13,5 km. W ramach przedsięwzięcia dwie pętle tramwajowe -„Fieldorfa” oraz „Kiedrzyńska” – zostaną przebudowane.Zamontowane będą światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji;powstanie też specjalna kanalizacja dla sieci światłowodowej – dziś sieć jestzawieszona na słupach trakcyjnych. Pojawi się nowa linia zasilania podstawowegoi rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości”oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami.Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”.

W związku z planami uruchomienia w Częstochowie SystemuInformacji Pasażerskiej, który powstanie w ramach projektu miejskich węzłów przesiadkowych,w obrębie przystanków tramwajowych będą zamontowane rury osłonowe i kable,które będzie można później wykorzystać na potrzeby tego systemu.

Ponieważ obecne uzbrojenie terenu koliduje z projektowanymukładem torowo-drogowym, będzie ono przebudowane. Przebudowa obejmie też m.in.sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowanazostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stroniesieci trakcyjnej, a słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostanązdemontowane. Ponadto prace obejmą zagospodarowanie terenu i zieleni w pobliżutorowisk.

Wyłoniona w przetargu firma ma na własny koszt opracowaćtymczasową organizację ruchu oraz zapewnić działanie komunikacji, która na czasrobót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowychprzystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.

Przypomnijmy, że MPK ogłosiło także przetarg na dostawę 10nowych tramwajów, procedura jest w toku. Czekamy na otwarcie ofert.