Kolejne utrudnienia w Częstochowie; przebudowa torowisk trwa

infotram
02.06.2021 09:15

Na poważne utrudnienia związane z przebudową torowisk tramwajowych w Częstochowie trafią od 9 czerwca kierowcy przejeżdżający przez to miasto drogą krajową nr 46.

Od tego czasu stopniowo zamykane będą fragmenty skrzyżowania DK46 z al. Kościuszki, którą wiedzie linia tramwajowa.

Miasto doradza omijanie

Miasto sugeruje kierowcom jadący tranzytem przez Częstochowę, aby omijali to miejsce, korzystając z autostradowej obwodnicy Częstochowy i al. Wojska Polskiego (dawnego przebiegu krajowej „jedynki”). Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy graniczna data tamtejszych utrudnień to 20 sierpnia br.

Chodzi o kolejny etap przebudowy infrastruktury tramwajowej, największej od czasu wyjechania na tory pierwszego tramwaju w Częstochowie 60 lat temu. Planowane jeszcze niedawno do połowy 2021 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

Zasadnicze prace wzdłuż al. Pokoju w południowych dzielnicach Raków, Dąbie i Kucelin trwały w 2019 r. Następnie przeniosły się na wiodącą do centrum al. Niepodległości, a w 2020 r. - najpierw do dzielnic północnych, a pod koniec ub. roku na przecinające ścisłe centrum miasta al. Kościuszki i al. Wolności.

W tym roku początkowo zakres robót nie obejmował skrzyżowań, lecz odcinki między nimi. Później jednak rozpoczęto prace na skrzyżowaniach, wiążące się z istotnymi zmianami organizacji ruchu. We wtorek rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie Maciej Hasik przekazał informacje wykonawcy o kolejnych zmianach organizacji ruchu w centrum miasta.

Zgodnie z nimi od środy 9 czerwca częściowo zamknięty zostanie przejazd przez torowisko w ciągu al. Jana Pawła II (DK46) - jezdnią północna z czterema pasami ruchu. Ruch na wprost w al. Jana Pawła II (kierunek na Wieluń) oraz w lewo i prawo w al. AK (w kierunku centrum i Tysiąclecia) odbywać się ma po dotychczasowych lewoskrętach, co znacznie wydłuży czas przejazdu przez skrzyżowanie.

Ruch w przeciwną stronę w ciągu al. Jana Pawła II (kierunek DK-1) na razie będzie odbywał się bez zmian, zachowane zostaną też pozostałe kierunki przejazdu. Zamknięcie północnej części skrzyżowania planowane jest na miesiąc. Prace mogą wydłużyć się o kolejny miesiąc w razie konieczności przebudowy sieci wodociągowej, co wyjaśni się po odkopaniu tej infrastruktury.

Co po zakończeniu prac?

Po zakończeniu prac po północnej stronie skrzyżowania, roboty (a wraz z nimi zamknięcia dla ruchu) przeniosą się na drugą stronę przejazdu, o czym miasto będzie informowało w odrębnych komunikatach. Graniczny termin łączny obowiązywania wszystkich utrudnień na tym skrzyżowaniu, według zapowiedzi wykonawcy, to 20 sierpnia br.

„Kierowcy przemierzający miasto tranzytem w ciągu DK46 proszeni są o omijanie tego zamknięcia np. autostradową obwodnicą A1, poprzez węzły Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia. Umożliwi to zminimalizowanie utrudnień dla ruchu lokalnego, który kanalizować będzie się przez zwężenie w ciągu al. Jana Pawła II i otwarty przejazd al. NMP” – zasugerował Hasik.

Kolejnym skrzyżowaniem przewidzianym do zamknięcia dla ruchu w następnych dniach będzie skrzyżowanie ul. Orzechowskiego z al. Wolności przy głównym dworcu kolejowym. Objazd tego lokalnego zamknięcia będzie prowadzony przy dworcu autobusowym.

Zakończenia innych lokalnych utrudnień kierowcy mogą spodziewać się natomiast od poniedziałku 7 czerwca. Otwarte mają zostać wówczas skrzyżowania: Alei Najświętszej Maryi Panny z alejami Wolności i Kościuszki, częściowo ul. Jasnogórskiej z alejami: Kościuszki i Armii Krajowej oraz ulicy Orzechowskiego z Aleją Wolności przy dworcu.

Miasto u progu tegorocznego sezonu budowlanego przypominało ubiegłoroczną deklarację wykonawcy dotyczącą gotowości zgłoszenia inwestycji do odbiorów w połowie br. W tym kontekście sygnalizowano, że tramwaje ruszyć mogą jeszcze w wakacje. Potem jednak wykonawca zgłaszał przedłużenia prac wobec m.in. problemów z dostawami materiałów – przede wszystkim w związku z pandemią.

Skutkująca utrudnieniami unijna inwestycja obejmuje niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii tramwajowej w Częstochowie: między pętlą przy al. Pokoju w dzielnicy Raków a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ. Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na te prace podpisało z konsorcjum NDI-Balzola w maju 2018 r. Realizacja po projektowaniu ruszyła wiosną 2019 r.(PAP)