Kolejne toruńskie torowisko zostanie zmodernizowane

infotram
14.04.2022 17:15

Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zmodernizuje kolejny odcinek torowiska tramwajowego -  na ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do przejazdu torowo-drogowego ul. Podgórnej i Kościuszki.

14 kwietnia 2022 r. podpisano umowę na realizację tego zadania.

Czwarty etap


- W Toruniu bardzo zależy nam na tym, aby rozwiązania stosowane w komunikacji publicznej były przyjazne środowisku naturalnemu. Dlatego mamy wiele kilometrów zmodernizowanych linii tramwajowych, kupujemy nowe tramwaje, budujemy nowe linie tramwajowe. wszystko po to, by był to spójny, efektywny system rozwiązań w transporcie publicznym zapewniający wygodne, szybkie – bo przecież tramwaj najszybciej porusza się po terenie miasta, nie stoi w korkach – powiązania poszczególnych osiedli oraz szybki system przemieszczania się – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.– Możemy inwestować w ekologiczny transport dzięki pozyskiwaniu środków unijnych i tak jest w tym przypadku.



Modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warneńczyka będzie już czwartym i zarazem ostatnim z pakietu zadań modernizacyjnych w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, zaś realizacją zadań zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.

W ramach całego projektu, o wartości ponad 400 mln zł i z unijnym dofinansowaniem ok. 213 mln zł, realizowanych jest osiem zadań: m.in. budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wspomniane modernizacje torowisk, zakup autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania, zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego i zakup pojazdów technicznych.

Przetarg na modernizację torowiska tramwajowego na odcinku od pl. bp. Chrapka do ul. Podgórnej wraz z przebudową układu drogowego i infrastruktury wodociągowej ogłoszono 5 stycznia 2022 r. Oferty otwarto 10 lutego 2022 r. Do przetargu stanęło sześć firm. Za najkorzystniejszą uznano ofertę Balzola Polska Sp. z o.o. – niespełna 25 mln zł brutto Zgodnie z przepisami postępowanie przetargowe zostało poddane kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i teraz, po jej pozytywnym wyniku, może nastąpić podpisanie umowy z wykonawcą.

Zakres zadania obejmuje modernizację prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda bp. Chrapka do przejazdu torowo-drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki. Modernizowane torowisko będzie wykonane w większości w technologii zielonego torowiska (ponad 735 mtp). Ponadto wyremontowane zostaną perony, tramwajowe, a na przystankach zamontowane będą tablice informacji pasażerskiej – wylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - Dużą zmianą będzie przebudowa skrzyżowania na rondo turbinowe, dwupasmowe. To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo na tym obszarze. Ponadto wyremontowane zostaną chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca parkingowe.

Zgodnie z umową termin zakończenia prac modernizacyjnych to 12 miesięcy od daty podpisania umowy.



- W Toruniu realizujemy zadania związane z budową i modernizacją sieci tramwajowej od 2018 r. i to będzie nasz kolejny projekt. Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z miastem i dołożymy wszelkich starań, by jak najlepiej wywiązać się z tej realizacji– zapewnia Dyrektor Generalny Balzola Polska sp. z o.o. Andrzej Rogiński.

Zakres prac

Warto przypomnieć, że projekt„Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” obejmuje także trzy inne zadania modernizacyjne:
 

  • modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej o łącznej długości 2,5 tys. mtp - prace w toku, zakończenie w sierpniu 2022 r.; wartość kontraktu 38,9 mln zł brutto
  • modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego o łączność długości ponad 3 tys. mtp – zakończone, wartość kontraktu  32,2 mln zł brutto;
  • modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska o łącznej długości 2,5 tys. mtp – zakończone; wartość kontraktu to 33,7 mln zł brutto.

 
Wykonawcą tych trzech zadań jest firma Balzola, a łączna wartość kontraktu to 104,8 mln zł brutto.
 
W ramach wszystkich czterech zadań modernizacyjnych kompleksowa przebudowa obejmuje prawie 9,5 tys. mtp torowisk. W efekcie Toruń zyska m.in. nowe tory i sieć trakcyjną, zielone torowiska, odnowione jezdnie i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.


 
Toruń od lat buduje także nowe torowiska. I tak w czerwcu 2014 r. uruchomiono nową linię na Bielany (prawie 6 tys. metrów toru pojedynczego), w ramach przebudowy rejonu pl. Rapackiego zmodernizowano i wybudowano torowiska o długości ponad 2,6 tys. metrów toru pojedynczego, zaś obecnie trwa największa inwestycja - budowa nowej linii tramwajowej z centrum na północ Torunia. Gdy nowa linia powstanie, długość torów tramwajowych będących w eksploatacji w grodzie Kopernika zwiększy się o ponad 20 procent (obecnie w eksploatacji jest ok. 53,6 tys. metrów toru pojedynczego, a przybędzie  ok. 11,5 tys.metrów toru pojedynczego).
 
Większość nowych torowisk budowana jest w technologii zielonej. Obecnie w Toruniu jest prawie 6,1 tys. metrów toru pojedynczego zielonych torowisk: w ciągu ul. Gagarina (ok. 2,3 tys. mtp), na pl. Niepodległości i w ciągu ul. Kraszewskiego  (ok. 985 mtp), w ciągu ul. Chopina (ok. 188 mtp), w ciągu Szosy Lubickiej (2,6 tys. mtp).  Do tego w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie łącznie ponad 9,1 tys. mtp zielonych torowisk (już zrealizowanych i w trakcie realizacji).