Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice ruszają z inwestycjami tramwajowymi

infotram
06.04.2016 12:33

Do końca III kwartałuwładze Katowic chcą przeprowadzić przetarg na wybór wykonawcy dokumentacjiprojektowej budowy nowej linii tramwajowej na południe miasta – poinformowanopodczas środowej konferencji prasowej. Pierwszy kurs ma się odbyć najdalej za 5lat.

„Do końca III kwartału bieżącego roku chcemy wybraćwykonawcę dokumentacji projektowej i już rozpocząć te prace” – powiedziałwiceprezydent Katowic Bogumił Sobula.

Według przedstawionego przez niego harmonogramu, tramwajemają ruszyć nową trasą najdalej za 5 lat. „Zakładam, że jest szansa na to,że za 55-60 miesięcy od dzisiaj odbędzie się pierwszy kurs tą liniątramwajową” – oświadczył.

„Doprecyzowaliśmy przebieg trasy, ustaliliśmy takżewarunki techniczne poprowadzenia tej linii. Można powiedzieć, że z punktuwidzenia przyszłej inwestycji jesteśmy gotowi do odpalenia tego projektu”- dodał wiceprezydent Sobula.

5-kilometrowa trasa miałaby zaczynać się przy obecnej pętliw Brynowie, wieść na południe ulicą Rzepakową, omijać od wschodu m.in.dzielnicę Ochojec i Osiedle Odrodzenia, od zachodu Górnośląskie CentrumMedyczne i kończyć się pętlą Kostuchna przy ul. Armii Krajowej – na wysokościOsiedla Bażantowo.

Jak mówił podczas konferencji Sobula, ostatnie pół rokutrwały konsultacje z mieszkańcami i instytucjami zainteresowanymi przebiegieminwestycji. „Intensywne kontakty zaowocowały tym, że prezydent miasta porekomendacji merytorycznej, przygotowanej przez Wydział Transportu, właściwiezatwierdził ostateczny przebieg i lokalizację trasy tramwajowej. Oczywiściejakieś zmiany w tej linii będą możliwe, ale będą miały charakter kosmetyczny ibędą wynikały przede wszystkim z uwarunkowań technicznych” – powiedziałwiceprezydent.

Dyskusje z mieszkańcami spowodowały m.in. zmianę przebiegutrasy w rejonie ulic Jagodowej i Jarzębinowej – została przesunięta ze ścisłegosąsiedztwa zabudowań i przesunięta na północ, w rejon biegnącej tam liniikolejowej. „Udało się wyeliminować to zarzewie niezadowolenia. Tematodcięcia od lasu w tym rejonie praktycznie przestał istnieć. To nie byłobymożliwe, gdyby nie trafiły do nas jasne, konkretne oczekiwaniamieszkańców” – mówił wiceprezydent. Linia ma też ominąć teren rezerwatuOchojec.

Nowa linia tramwajowa ma być szybkim środkiem transportumiędzy centrum, a południowymi dzielnicami Katowic – najszybciej rozwijającymisię w mieście. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, układ przystankówautobusowych i tramwajowych ma być taki, by można się było przesiąść „zdrzwi do drzwi”, a czas oczekiwania na przesiadkę – nie przekraczać 6minut.

Planowane są zakupy nowego lub zmodernizowanego taboru – 30kolejnych nowych wagonów tramwajowych oraz 115 kolejnych autobusów do 2020 r.

Władze miasta szacują koszt inwestycji na 110 mln, liczą naznaczne, przekraczające 50 proc., dofinansowanie z Unii Europejskiej.