Katowice będą miały tramwajową obwodnicę centrum. W 2020 r.
Nowa linia tramwajowawzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach powinna powstać do połowy 2020 r. – podał wśrodę katowicki magistrat. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajowąobwodnicę, a także m.in. możliwość doprowadzenia tramwaju do węzłaprzesiadkowego Sądowa.
Środowa informacja w biuletynie katowickiego magistratunawiązuje do podpisanej w poniedziałek umowy na dofinansowanie pierwszego etapuobecnego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – w całości szacowanego na ok. 885 mlnzł.
Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowęponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów. W pierwszym jegoetapie ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna wKatowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadaniazwiązane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajóworaz pojazdów specjalistycznych.
W środę Katowice przekazały, że budowa linii wzdłuż ul.Grundmanna została przewidziana na okres od drugiego półrocza 2018 r. dopierwszego półrocza 2020 r. „Wszystko wskazuje na to, że procedura przetargowaw celu wyłonienia wykonawcy tych robót będzie prowadzona w połowie przyszłegoroku” – zasygnalizował samorząd.
Linia wzdłuż ul. Grundmanna połączy dwie istniejące liniebiegnące ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką. Dzięki niej centrum miasta zyskatramwajową obwodnicę, a także możliwość dalszego rozwoju sieci tramwajowej – odskrzyżowania z ul. Chorzowską wzdłuż ul. Stęślickiego do północnych dzielnicmiasta, a w drugą stronę od skrzyżowania z ul. Gliwicką do centrumprzesiadkowego Sądowa.
Węzeł Sądowa będzie położonym najbliżej ścisłego centrumKatowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych. Maumożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej nadalekobieżne, pełniąc funkcję nowego katowickiego dworca autobusowego.
Katowicki magistrat obecnie wybiera wykonawcę budowy węzła,który – zgodnie z intencją miasta – miałby być gotowy pod koniec 2019 r. lub napoczątku 2020 r. Według wcześniejszych informacji nie dotrą tam – przynajmniejw bliższej przyszłości – tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką. Droga doprzystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.
Ostatnim zaplanowanym etapem obecnego projektu TramwajówŚląskich będzie natomiast budowa nowej linii tramwajowej do południowychdzielnic Katowic. Powiedzie ona od istniejącej pętli Brynów do planowanej pętliKostuchna w rejonie skrzyżowania ul. Armii Krajowej i Bażantów. Obsłuży m.in.szpital w Ochojcu i osiedle Odrodzenia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szacunkowy koszt całkowity nowej linii na południe Katowicto 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2mln zł. „Wniosek o dofinansowanie tej inwestycji środkami Unii Europejskiejjest przygotowywany, a podpisanie umowy o dofinansowanie planowane jest na IVkw. 2018 r.” – podał w środę katowicki magistrat.
„Bardzo się cieszymy, że – poza modernizacją istniejącychtorowisk – w tym projekcie mamy pierwsze od 40 lat zadania rozwojowe. Dwie nowelinie tramwajowe w Katowicach znacząco ułatwią mieszkańcom poruszanie się pomieście” – ocenił cytowany w katowickim biuletynie prezes Tramwajów ŚląskichBolesław Knapik.
Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu projektuTramwajów Śląskich wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany(prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 623,6 mln zł netto.Podpisana w poniedziałek umowa zakłada dofinansowanie ze środków na transportmiejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 393,3 mln zł(ok. 63 proc.).
Etap drugi będzie zawierał jedno zadanie budowy nowej linii(połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacjąistniejącej infrastruktury. Koszt całkowity oszacowano tu na 168,2 mln zł, wtym wydatki kwalifikowane na 151,4 mln zł, a dofinansowanie na 98 mln zł. Etaptrzeci to wyłącznie linia na południe Katowic.
„