Kampania 2018: PiS chce budować szybki tramwaj w Gdańsku, kosztem wyburzenia budynków
Kandydat ZjednoczonejPrawicy na prezydenta Gdańska Kacper Płażyński zapowiedział w czwartek, że gdywygra wybory doprowadzi do powstania szybkiej linii tramwajowa łączącejpołudniową część miasta z Gdańskiem-Wrzeszczem. Taką trasę tramwaj ma pokonywaćw 15 minut.
„To jest bardzo duży projekt infrastrukturalny, którydotyczy nie tylko transportu publicznego w Gdańsku, ale także kierowców,pieszych i rowerzystów. To będzie rewolucja, jeśli chodzi o kwestie poruszaniasię po Gdańsku. Dotychczas mieliśmy jedną linię tramwajową łączącą wschód zzachodem (miasta). Chcielibyśmy, aby powstała też oś komunikacyjna z północy napołudnie” – powiedział na konferencji prasowej polityk Prawa iSprawiedliwości.
Jak dodał, jego propozycja szybkiego tramwaju skierowanajest głównie do ok. 100 tysięcy mieszkańców południowych dzielnic Gdańska,które, zdaniem Płażyńskiego, są obecnie „trochę wykluczone z transportupublicznego”.
Szacowany czas przejazdu na nowej linii tramwajowej z pętliŁostowice-Świętokrzyska, w prawie prostej linii przez ulicę Łostowicką, doWrzeszcza, gdzie pasażerowie będą mogli się przesiąść np. na Szybką KolejMiejską i inne pociągi, ma wynieść 15 minut.
Na obecnie istniejącej trasie do Wrzeszcza z pętliŁostowice-Świętokrzyska, wiodącej przez Śródmieście Gdańska, tramwaj pokonujetaką odległość w 31 minut. Projektowana zaś obecnie przez władze Gdańska liniatramwajowa z pętli Łostowice-Świętokrzyska, poprzez min. dzielnicę Jasień, doWrzeszcza, zakłada czas podróży na ok. 26 minut.
„Transport publiczny, żeby był naprawdę konkurencyjny,żeby ludzie przesiadali się do niego z samochodów, musi przede wszystkim byćszybki, punktualny i za odpowiednią cenę. Jeżeli chcemy zachować tę szybkość,to musimy stworzyć szybki tramwaj. I jedynie nasze rozwiązanie wychodzi takiemutramwajowi naprzeciw” – ocenił kandydat PiS.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na proponowanej przez Płażyńskiego nowej linii tramwajowejbędzie 9 przystanków. „Ponieważ przystanków nie będzie tak wiele, totramwaje będą mogły rozpędzić się nawet do prędkości 70 km/h” – zauważyłpolityk. Jak dodał, proponowane przez niego rozwiązanie pozwoli też zlikwidowaćkorki na skrzyżowaniu ulicy Havla z Armii Krajowej, gdzie w ramach inwestycjipowstałby wiadukt. Nowa trasa tramwajowa oznaczałaby m.in. rozbiórkę kilkubudynków.
Zdaniem Płażyńskiego, szacunkowy koszt inwestycji wyniesieok. 600 milionów zł. Dodał, że tego typu przedsięwzięcia mogą się ubiegać odofinansowanie z budżetu UE do 85 proc.
„