Kampania 2018: Jaki zachwycony metrem w Sofii
infotram
23.08.2018 15:15
Kampania 2018: Jaki zachwycony metrem w Sofii
– Stolica Bułgarii otworzy do 2020 roku 35 km metra; skoro ona potrafiła, Warszawa też może – mówił w Sofii kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Warszawy Patryk Jaki. Podkreślił, że stolica Bułgarii buduje metro szybciej, mimo iż dysponuje znacznie mniejszym od Warszawy budżetem na ten cel.
„To, co dziś tu widzimy, to jest niestety wielki wstyd dla rządzącej Warszawą obecnie PO. My przez 12 lat słyszymy, że metra nie da się szybciej budować, że wszystko dzieje się w sposób zaplanowany. Tymczasem zobaczcie państwo – stolica Bułgarii, dużo słabsza gospodarczo od nas, mająca ponad cztery razy niższy budżet niż budżet Warszawa, (…) do 2020 r. otworzy 35 km metra dokładnie w takim samym czasie, jak Hanna Gronkiewicz-Waltz rządzi Warszawą” – powiedział podczas konferencji prasowej na jednej ze stacji sofijskiego metra.
Podkreślił, że w ciągu ostatnich 12 lat, gdy stolicą rządzi PO, w Warszawie powstało nieco ponad 10 km podziemnej kolejki.
Dodał, że budowa jednego kilometra tunelu kosztuje w Bułgarii, w przeliczeniu, około 120 mln złotych. Jak podał, „cena budowy metra w Sofii jest jedną z najniższych na świecie”. Zwracał też uwagę, że koszty budowy metra w Warszawie, są znacznie wyższe niż w wielu europejskich stolicach.
Przed konferencją kandydat Zjednoczonej Prawicy spotkał się z członkiem zarządu sofijskiego metra Krasimirem Sawowem, który przybliżył historię jego rozbudowy w ostatnich latach. Sawow mówił też o źródłach finansowania tej inwestycji, jej kosztach, planach dalszej rozbudowy, statystykach przepustowości podziemnej kolejki, a także infrastrukturze, w którą wyposażono poszczególne stacje metra.
Jaki w rozmowie z Sawowem przytoczył argumenty wiceprezydent Warszawy Renaty Kaznowskiej, która mówiła we wtorek m.in., że szybka budowa metra w Sofii – w latach 2006-2018 była możliwa wyłącznie dzięki wykorzystaniu infrastruktury przygotowanej za poprzedniego ustroju.
Według wiceprezydent, w bułgarskiej stolicy metro buduje się „po taniości”. Wskazała, że niektóre stacje nie mają w ogóle schodów ruchomych, jest też bardzo mało wind. „Nie wiem, czy chcielibyśmy, żeby tak w Warszawie wyglądało metro” – powiedziała. Według niej, pociągi na stacjach pojawiają się w odstępach 8-9 minut.
Sawow odparł, że w Sofii „prawie wszystkie stacje metra są wyposażone w windy i ruchome schody”, a pociągi kursują średnio co 3-4 minuty. Dodał też, że z roku na rok, metro przewozi coraz więcej pasażerów.
„Nie mówcie, że się nie da – skoro stolica Bułgarii potrafiła, stolica Polski też musi; musimy mieć ambitną Warszawę, ambitne plany. Warszawa zasługuje na to, aby przyśpieszyć budowę metra” – podkreślił Jaki. „My pokazujemy dziś państwu, że można. Skoro w słabszej gospodarczo Bułgarii, która ma tyle problemów, można budować trzy razy szybciej metro, to w Warszawie też można” – dodał.
Zaznaczył, że władze Sofii zaplanowały już budowę kolejnych kilku stacji metra podczas gdy w Warszawie – według niego – w ciągu ostatnich 12 lat nie wykonano podobnych planów.
Jaki przypomniał też swoją zapowiedź, że gdy zostanie prezydentem stolicy, od razu przystąpi do planowania i budowy III i IV linii metra. III linia metra miałaby przebiegać od Białołęki do Wilanowa. Natomiast IV linia z Marysina Wawerskiego na Ursus.
Jaki podkreślił w czwartek, że „chciałby sprawić” by metro w Warszawie budowano tak szybko jak w Sofii. „W moim przekonaniu, metro powinno być najważniejszym środkiem transportu w takiej metropolii jak Warszawa” – oświadczył.
Jak podaje warszawski ratusz, w ciągu ostatnich 12 lat w Warszawie powstało 11 stacji metra – dokończony został bielański odcinek I linii metra i wybudowano centralny odcinek II linii metra łączący oba brzegi Wisły. Łącznie to ponad 10,5 kilometra podziemnej kolei. Razem obie linie warszawskiego metra tworzy obecnie ponad 29 kilometrów tuneli oraz 28 stacji.
Z kolei w Sofii, według danych miejscowego metra, w tym samym okresie powstało 27 stacji oddalonych od siebie średnio o 1 km.
Po południu kandydat Zjednoczonej Prawicy ma jeszcze odwiedzić jedną z sofijskich hal sportowych – Arenę Armeec. Według niego Warszawa, w odróżnieniu od mniejszej i biedniejszej Sofii, nie posiada podobnego obiektu.
Wyjazd do Sofii to pierwsza odsłona akcji „Nie mówcie, że się nie da!” zainaugurowanej w poniedziałek. W jej ramach, Jaki chce porównywać różne obszary pracy samorządu Warszawy z innymi stolicami o zbliżonym do polskiej stolicy potencjale i liczbie mieszkańców.
Po metrze, w kolejnych odsłonach akcji mają być porównywane również działania samorządów m.in. w obszarze dróg, sportu, środowiska, zarządzania odpadami czy polityki przestrzennej.
„
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022