Jest pierwszy Swing dla Torunia

infotram
30.09.2014 11:12
Dziś w godzinach porannych do Torunia przybył pierwszy Swing dla tamtejszego MZK. Przyjazd nowego i jednocześnie najnowocześniejszego w historii miasta wagonu to ważne wydarzenie w historii toruńskiej komunikacji publicznej. Nie ma się zatem co dziwić, że towarzyszyła mu rzesza obserwatorów. Pierwszy pięcioczłonowy Swing po rozładunku zjechał do zajezdni. Na jutro zaplanowana została oficjalne prezentacja wagonu. Przypomnijmy, że MZK zakupiło łącznie 12 niskopodłogowych tramwajów, po sześć pięcio i trzyczłonowych. Łączna wartość projektu to 92 mln zł. Swing dla Torunia jest, zgodnie z zapowiedziami, nieco inny od tych, które znamy z Warszawy czy Gdańska. Na uwagę zasługuje także niebiesko-żółta malatura, wybrana przez mieszkańców w głosowaniu. Takie barwy mają także siedziska, które zostały wykonane z trudno zapalnego materiału, odpornego na ścieranie i łatwego do utrzymania w czystości. Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga w wagonie została wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdują się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie ma ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Pojazd jest wyposażony w system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Są też liczniki pasażerów, dzięki którym układanie rozkładów jazdy ma być bardziej efektywne.
Pierwszy toruński Swing (źródło: Facebook/Zakręceni Tramwajami)
Wszystkie wagony zostaną przystosowane do poruszania się po sieci o torach 1000 mm, wszystkie będą też w 100% niskopodłogowe. Od tradycyjnego Swinga, znanego chociażby z Warszawy, odróżnia ich brak skosów. Takie rozwiązanie PESA stosowała już przy produkcji wagonów dla Szeged. Co jeszcze? Swing to tramwaj w 100% niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych czy podróżujących z wózkami. Do ich dyspozycji będzie rampa, zapewniający swobodny wjazd i wyjazd z wagonu. Nie zabraknie też klimatyzacji, co ważne także w przedziale pasażerskim. W jednoprzestrzennym tramwaju nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma system monitoringu. Wózki Swinga dla Torunia posiadają klasyczne osie, będące sprawdzonym rozwiązaniem, zapewniającym prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Komfort jazdy zapewnia zawieszenie, które posiada dwa stopnie usprężynowienia. Zastosowane falowniki umożliwią rekuperację energii podczas hamowania, co sprawia, że koszty eksploatacji tramwaju są niższe. Nowy Swing jest efektem współpracy producenta z przewoźnikiem, a także wieloletnich doświadczeń PESY w budowie tramwajów. Trzeba przyznać, że efekt jest ciekawy, w Bydgoszczy zaś powstał kolejny atrakcyjny nie tylko technicznie, ale i wizualnie pojazd.