Jest decyzja w sprawie tramwaju w Jaworznie
To już pewne. Tramwajuw Jaworznie nie będzie.
Pomysł ten pojawił się po raz pierwszy jako prima-aprilisowyżart. Jednak po jakimś czasie zupełnie poważnie zaczęto o tym dyskutować irozważać budowę linii tramwajowej w kontekście przyszłościowych rozwiązań dlakomunikacji miejskiej. Tramwaj stał się też modny i wiele europejskich miast,nawet średniej wielkości, stawia z powodzeniem na ten środek transportu ?informuje tamtejszy Urząd Miasta.
– Miejski transport szynowy jest mocno preferowany przezUnię Europejską, dlatego moi współpracownicy otrzymali zadanie, by wspólnie zurbanistami i specjalistami od komunikacji spróbować „przymierzyć”tramwaj do naszych jaworznickich realiów – mówi Prezydent Miasta Paweł Silbert.
Wykonano zarys prac koncepcyjnych. Na tym etapie wydanokilkanaście tysięcy złotych na stworzenie sobie szansy poznania przyszłegośladu tramwaju w mieście, okazało się że to może być sensowne i przy tym równieżekonomiczne rozwiązanie.
– Zadeklarowałem publicznie, że w 2016, a najpóźniej w 2017roku będziemy mogli zdecydować, czy taka rozległa i kosztowna inwestycja leży wzasięgu naszych możliwości – mówi prezydent Paweł Silbert. – Z zespołempracowników inwestycji miejskich przeanalizowaliśmy zarys koncepcji przebiegulinii tramwajowych w mieście. To opracowanie pokazuje, że z powodu specyfikizabudowy miasta wprowadzenie do niej infrastruktury szynowej najprawdopodobniejbędzie powodem znacznych utrudnień i źródłem potencjalnych konfliktówzwiązanych z głęboką ingerencją w istniejącą zabudowę mieszkaniową i drogową -dodaje prezydent.
Urząd Miasta informuje ponadto, że skomplikowana jestrównież sytuacja w aspekcie realizacji obecnej perspektywy unijnej, pomimotego, że jest wdrażana od przeszło dwóch lat, procedury związane z ogłaszaniemkonkursów, oceną wniosków są długotrwałe. W przypadku projektów realizowanych wramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu CentralnegoWojewództwa Śląskiego, dotychczas żadna umowa nie została podpisana. Z każdymupływającym miesiącem, samorządy będą mieć coraz mniej czasu na realizacjękluczowych inwestycji. Duże znaczenie ma również fakt, że w takiej sytuacjibędą zwiększać się obciążenia budżetów miast wynikające z rosnących kosztówudziału własnego w projektach.
– Kumulacja wydatków w ostatnich latach budżetu unijnego niesprzyja podejmowaniu bardzo rozległych i ryzykownych przedsięwzięć. Dlategopostanowiłem, że na etapie koncepcji zamykam projekt budowy jaworznickiegotramwaju. Rozwiązanie takie może okazać się racjonalne w przyszłości za 20,może 30 lat. Zabezpieczone dziś rezerwy terenu w studium uwarunkowań i kierunkówzagospodarowania przestrzennego powinny zostać utrzymane – potwierdza PawełSilbert.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co zamiast tramwaju?
– Podtrzymuję zaangażowanie naszego miasta w inne projektyniskoemisyjnego transportu miejskiego ? zakup elektrycznych autobusów,zwiększenie częstotliwości ich kursowania w dzielnicach, rozbudowa trasprzejazdu i lokowanie nowych przystanków. Takie działanie powinno uzupełnićdobrze funkcjonującą i tak też ocenianą przez pasażerów komunikację publiczną wJaworznie. Ważnym elementem polityki transportowej miasta jest takżekontynuacja budowy sieci dróg dla rowerów oraz centrów przesiadkowych – mówiprezydent Silbert.
Decyzja prezydenta Silberta została poparta wycofaniemprzedsięwzięcia dotyczącego budowy linii tramwajowej w Jaworznie z listy rezerwowejprojektów rekomendowanych przez Zarząd Subregionu Centralnego do dofinansowaniaze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Widząckonieczność rozwoju transportu zbiorowego opartego o ekologiczne rozwiązania,prezydent będzie czynił starania o pozyskanie pieniędzy unijnych na zakupenergooszczędnego i ekologicznego taboru autobusowego.
Jak szacuje Urząd Miasta projekt tramwajowy wedługszacunkowych wyliczeń miał kosztować 325 mln zł, możliwe dofinansowanie ześrodków zewnętrznych to 75 proc. czyli ponad 243 750 mln zł, miasto natomiastmusiałoby dysponować wkładem własnym na poziomie ok. 81 mln zł.
„