Jeden projekt tramwajowy w budżecie obywatelskim Krakowa

infotram
24.07.2017 10:13

Znamy listę projektówogólnomiejskich, które zostaną zrealizowane na podstawie wyników tegorocznejedycji budżetu obywatelskiego w Krakowie.

W grupie zwycięskich projektów znalazło się 14 zadań, wśródnich m.in. zagospodarowanie Zalewu Bagry, projekt nasadzeń 100 drzew w każdejdzielnicy czy powstanie parku przy ul. Wadowickiej. Z naszego punktu widzenianajistotniejszy jest jednak ten, oznaczony numerem 7. To projekt pod nazwą „Szybciejtramwajem! – wydzielenie torowisk tramwajowych”. Jego realizacja ma doprowadzićdo wyeliminowania tworzenia się zatorów tramwajowo-samochodowych, a wkonsekwencji szybszego przejazdu służb ratowniczych i komunikacji. Głównalokalizacja to: Westerplatte, Rynek Podgórski, ul. Straszewskiego, ul.Franciszkańska, zaś dodatkowe lokalizacje to ul.: Starowiślna, Stradomska,Limanowskiego, Wielicka, Józefa Piłsudskiego, Kamienna, Długa.

Propozycja zadania zakłada fizyczne wydzielenie torowisktramwajowych (obecnie występujące oznakowanie poziomie w postaci ciągłej liniiniestety jest nieskuteczne) od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorówdrogowych i/lub ograniczników skrajni, w zależności od możliwości technicznych(np. rozwiązanie pośrednie: separator+ogranicznik skrajni). Ponadto co 20metrów będzie przerwa w separatorze o długości ok. 3-5 metrów. Oprócz tegozamontowane zostaną elementy uzupełniające tj. słupki blokujące PCV ioznakowanie pionowe – znak informacyjny D12 zmodyfikowany. Łagodnie wyprofilowanyseparator drogowy umożliwi ewentualny wjazd/zjazd służb ratowniczych.

Główne cele projektu to:

– bezpieczeństwo mieszkańców – usprawnienie przejazdu służbratowniczych oraz uniemożliwienie wykonania niedozwolonego „manewruwyprzedzania” przez samochody przed przejściem dla pieszych;

– punktualność komunikacji miejskiej – eliminacja zatorówtramwajowo-samochodowych umożliwi szybszą podróż tramwajami i autobusami,którymi przemieszcza się zdecydowanie więcej ludzi niż innymi środkamitransportu w Krakowie (zwłaszcza w godzinach szczytu);

– poprawa jakości powietrza – bardziej niezawodna ipunktualna komunikacja miejska będzie skuteczną alternatywą dla komunikacjiindywidualnej, której udział w zanieczyszczeniu powietrza szacuje się wKrakowie na poziomie 15%-34% (w zależności od lokalizacji stacji pomiarowej).

W uzasadnieniu czytamy, iż codziennym utrapieniem wielutysięcy pasażerów komunikacji miejskiej (w tym mieszkańców Krakowa) jestutykanie w korkach razem z samochodami – skutkuje to znacznym wydłużeniem czasuprzejazdu tym środkiem transportu. Ponadto takie zatory tramwajowo-samochodowestanowią bardzo poważny problem sprawnego przejazdu służb ratowniczych (karetkipogotowia, straż pożarna itd.), dla których cenna jest każda sekunda, mogącazadecydować o ludzkim życiu. Wobec tego, aby zapewnić wyższe bezpieczeństwo dlamieszkańców w postaci szybszego dojazdu służb ratowniczych do miejsca zdarzeniaoraz usprawnić podróż komunikacją tramwajową, niezbędna jest realizacja tegoprojektu. Dzięki niemu zwiększy się atrakcyjność transportu zbiorowego,przyciągając kolejnych, potencjalnych pasażerów – np. osób korzystających zsamochodów – co pozytywnie wpłynie na jakość wdychanego przez mieszkańcówpowietrza. Realizacja projektu zapewni również większe bezpieczeństwo dlapieszych, ponieważ zamontowane separatory przed przejściem dla pieszychuniemożliwią niebezpieczny i niedozwolony w takich miejscach manewrwyprzedzania.

I najważniejsze, czyli kosztorys. Dokumentacja technicznakosztować ma 150 000,00 PLN, zaś wykonanie 652 375,00 PLN. Łączny kosztprojektu to 802 375,00 PLN. Projekt miałby zostać zrealizowany w 2018 roku.