Jazzy pojadą do Gdańska?
Tylko PESA złożyła ofertę w przetargu ZKM Gdańsk na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów. Producent z Bydgoszczy zaproponował wagony podobne do tych dla Tramwajów Warszawskich, a więc Jazzy Duo. Wartość tej oferty to 54,1 mln zł brutto. Prace komisji przetargowej potrwają kilka –kilkanaście dni, ale już dziś możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa powiedzieć, że na Pomorzu będziemy mieli kolejne, po Swingach, wagony z PESY. Mimo przedłużenia terminu na złożenie oferty nie zdecydował się natomiast Bombardier, który także otrzymał zaproszenie od przewoźnika. Jazz dla Gdańska ma mieć oznaczenie 128NG. Dla porządku przypomnijmy, że kryteria oceny ofert to: cena –60%, zasobnik energii –35% oraz średnica koła –5%. ZKM chciał przeznaczyć na zakup wagonów 48 mln zł, ale netto. Oferta PESY nie przekracza zatem tego progu. Dwukierunkowe wagony zostaną skierowane do obsługi planowanej linii Siedlce –Morena.
Tramwaje mają być przegubowe, wieloczłonowe, całkowicie niskopodłogowe z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym. Dodatkowo zamówienie obejmuje specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno – naprawczy, szkolenie, dokumentację techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem. Tramwaje mają mieć długość maksymalną 32,5 m i posiadać zdolność przewozową co najmniej 200 osób na miejscach siedzących i stojących, przyjmując na 1 miejsce stojące 0,2 m²powierzchni przeznaczonej do stania oraz co najmniej 250 osób w przypadku zagęszczenia, przy którym na 1 osobę stojącą przypada 0,15 m²powierzchni przeznaczonej do stania. Jak łatwo się domyśleć muszą mieć świadectwo homologacji typu tramwaju, wydane w Polsce, w chwili dostawy a także jednakową funkcjonalność dla obu kierunków jazdy. Powinny być przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6% na długości do 600 m, posiadające co najmniej 28 pełnowymiarowych stacjonarnych miejsc do siedzenia, wyposażone w elektronicznie sterowany napęd wykorzystujący silniki prądu przemiennego (asynchroniczne). Wagony muszą być zbudowane tak, aby ich maksymalne niezbędne zapotrzebowanie w zakresie skrajni zapewniało we wszystkich przypadkach bezpieczne wymijanie innych tramwajów oraz bezpieczny przejazd i otwieranie drzwi przy budowlach, w tym przy platformach przystankowych o wysokości do 220 mm licząc od poziomu główki szyny (pgs) i odległości od osi toru wynoszącej 1 250 mm plus poszerzenie (wg normy PN-K-92009). Tramwaje mają być ponadto wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne dla kabin motorniczego i dla części pasażerskiej oraz w systemy informatyczne: Zintegrowany Moduł Komunikacyjny, System Informacji Liniowej, System Zliczania Pasażerów, System Monitoringu Wizyjnego i Rejestrator Zdarzeń. Jak wspomnieliśmy wcześniej to, czy Jazzy spełniają wymienione wyżej wymagania sprawdzi komisja przetargowa, której werdyktu możemy spodziewać się prawdopodobnie w przyszłym tygodniu.