Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jazzy Duo pojadą na Piecki Migowo

infotram
18.08.2015 09:14

Nową linię tramwajową na Piecki Migowo obsługiwać będziepięć tramwajów PESA Jazz Duo. Będzie liczyć 4,5 kilometrów podwójnych torów, 8przystanków ? w tym pierwszy w Gdańsku PAT ? wspólny peron autobusowotramwajowy . To nie jedyne prace, jakie zostały wykonane w ramach inwestycji.To także przebudowa pętli Siedlce, skrzyżowania ulic Piekarniczej i Rakoczego ibudowa estakady łączącej linię tramwajową z przystankiem Pomorskiej KoleiMetropolitalnej. Prace trwały 21 miesięcy i kosztowały 226 milionów. Planowanytermin zakończenia budowy to 30 września.

Nowa linia tramwajowa, łącząca Śródmieście Gdańska zdzielnicą Piecki – Migowo, to inwestycja realizowana w ramach GdańskiegoProjektu Komunikacji Miejskiej etapu ? III B. Linia przebiega od Pętli Siedlcewzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystankuBrętowo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie po raz pierwszy w Polscezastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tymsamym peronie. Obejmuje także odgałęzienia od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej.

Budowa kolejnej już nowej linii tramwajowej w Gdańsku trwałaod jesieni 2013 roku (umowę z wykonawcą – konsorcjum firm MTM Gdynia orazRajbud Tczew podpisano 12 listopada). Inwestycję podzielono na dwa zadania -budowę odcinka od Pętli Siedlce doprzystanku PKM Brętowo, oraz budowę odnogi w ulicy Bulońskiej. Całkowity koszttej inwestycji to prawie 226 mln zł, z czego 122 mln zł to dofinansowanie z UEw ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najłatwiej dostrzegalną częścią inwestycji jest zdecydowanielinia tramwajowa, ale zakres prac obejmował dużo więcej zadań. W ramachprojektu całkowicie przebudowano skrzyżowanie ulic Piekarniczej i Rakoczego.Pętla Siedlce zmieniła się w węzeł integracyjny, uwzględniający ruchtramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy, a wzdłuż ul. Nowolipie – Rakoczegopojawiła się droga rowerowa. Inwestycja obejmowała też budowę obiektówinżynierskich, w tym murów oporowych, estakad, przepustów, oraz przebudowęsieci wodociągowych i kanalizacyjnych w ulicach Kartuska, Schuberta, Nowolipiei Rakoczego.

Jak wspomnieliśmy na wstępie nową linię obsługiwać będą tramwajePESA Jazz Duo, które są w całości niskopodłogowe i wyposażone m.in. wklimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Każdypojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osóbniewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w językuBraille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Pojazdy kosztowały54 mln zł. Zakup był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramachrealizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

Po wprowadzeniu do ruchu pięciu nowych tramwajów PESA JazzDuo, flota tramwajowa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku liczy 125pojazdów, z czego 95 to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową.Stanowi to 76% całego taboru tramwajowego. Pod tym względem Gdańsk jestnajlepszy w całej Polsce. Dla porównania w Warszawie wskaźnik ten wynosi 46%, wKrakowie 43%, a w Poznaniu 39%.

Otworzenie nowej trasy tramwajowej będzie wiązało się ze zmianamiw gdańskiej komunikacji tramwajowej.

  1. Trasy linii 10 i 12 zostaną wydłużone od pętli Siedlce do dzielnicy Piecki-Migowo przez ul. Nowolipie i ul. Rakoczego. Dotychczasowa linia 1 (Nowy Port-Chełm Witosa) zostanie włączona w linię 10, dzięki czemu tramwaje na linii 10 pojadą częściej.
  2. Za przystankiem autobusowo-tramwajowym ?Warneńska? w Pieckach-Migowie tramwaje linii 10 i 12 pojadą oddzielnymi trasami:
    1. 10 ? ulicą Rakoczego do przystanku integracyjnego ?Brętowo PKM?;
    2. 12 ? ulicą Bulońską do przystanku ?Migowo?
  3. Tramwaje linii 10 w godzinach szczytu w dni powszednie pojadą co 10 minut (dotychczas linia funkcjonowała co 20 minut przez cały dzień), co 30 minut wieczorem i co 20 minut w soboty, niedziele i święta.
  4. Tramwaje linii 12 w godzinach szczytu w dni powszednie pojadą co 10 minut, co 30 minut wieczorem i co 20 minut w niedziele i święta.
  5. W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do przystanku ?Warneńska? w Pieckach-Migowie tramwaje linii 10 i 12 będą jeździć naprzemiennie co 5 minut. W pozostałych porach dnia – co ok. 10-15 minut.
  6. W związku z budową Forum Gdańsk i zamknięciem Huciska, tramwaje linii 10 i 12 będą kursować nadal przez ul. 3 Maja.