Jazz na dniach zacznie wozić pasażerów

infotram
28.10.2014 15:39
18 godzin jazdy bez awarii zaliczone. Warszawski Jazz przeszedł ten etap jazd testowych i może zacząć wozić pasażerów. Ma to nastąpić na dniach. Przed wagonem kolejny etap jazd testowych, a mianowicie 5 tysięcy km bez awarii z pasażerami. Dopiero wówczas Tramwaje Warszawskie będą mogły odebrać wagon. Zanim jednak wagon zabierze na swój pokład pasażerów musi przejść pomyślnie jeszcze odbiory systemów informatycznych. Kiedy to nastąpi nie wiemy, udało nam się dowiedzieć, że może to potoczyć się bardzo szybko i Jazz zabierze pasażerów już w najbliższy czwartek.
Przypomnijmy, że to pierwszy wagon z partii 45 wagonów jakie PESA produkuje dla stolicy. Na pewno nie jest jedynym wyprodukowanym dotychczas takim pojazdem. Na targach InnoTrans mogliśmy zobaczyć wagon nr 2, naszych informacji wynika, że gotowy jest także Jazz nr 3. Warszawa jest pierwszym odbiorcą tych wagonów, stąd też nie powinien dziwić fakt, że jazdy dopuszczeniowe trwają już od przełomu czerwca i lipca.
Zastosowane w Jazzach rozwiązania są wypadkową wieloletnich doświadczeń zebranych w eksploatacji pojazdów PESY pierwszej, drugiej i trzeciej generacji, a także przetargowych wymagań Tramwajów Warszawskich. Przede wszystkim wagon będzie posiadał całkowicie płaską podłogę. A to dzięki zastosowaniu bezosiowych wózków jezdnych. Wysokość podłogi od poziomu główki szyny to tylko 350 mm. To znaczne ułatwienie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także starszych i matek z dziećmi. Z myślą o nich w wagonach zamontowane zostaną wysuwane platformy, przy drzwiach przy kabinach motorniczego, po obu stronach pojazdu. Wagon będzie wyposażony w 6 drzwi –4 dwupłatowe i 2 pojedyncze. Wszystkie miejsca siedzące zostaną ustawione równolegle do kierunku jazdy. Nie będzie już skośnych siedzisk, znanych ze Swingów, a jedynie fotele ustawione wzdłuż ścian wagonu. Nowy Jazz DUO zabierze na swój pokład 207 pasażerów. To o 9 osób więcej niż Swing. Na miejscach siedzących będzie podróżować 28 osób.
Tramwaje będą klimatyzowane, z informacją pasażerską, znaną ze Swingów, z ekranami LCD, na których pojawiać się mogą, oprócz trasy, inne informacje czy reklamy. Będzie też monitoring oraz urządzenia liczące pasażerów.
Wagony mają w pierwszej kolejności kursować na liniach nowobudowanych, oddawanych do eksploatacji etapami oraz modernizowanych.