Jakie wagony chcą kupić Tramwaje Śląskie?
Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoTram.pl Tramwaje Śląskie ogłosiły dwa przetargi nazakup wagonów. Jakich? Sprawdzamy.
Na początek wagony jednoczłonowe. Tych ma być co najmniej 10.Fabrycznie nowych, jednoczłonowych, jedno i dwukierunkowych, częściowoniskopodłogowych, o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości o długości niemniejszej niż 13,5 m, wraz z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznegosprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Wagony muszą być przystosowane dojazdy po torach o szerokości 1435 mm i zasilania napięciem stałym o znamionowejwartości 600V (potencjał dodatni – przewód jezdny, potencjał ujemny – naszynach) oraz posiadać mikroprocesorowe sterowanie i napęd oparty o technikęprądu przemiennego.
Tramwaje powinny być łatwe w obsłudze, wygodne dlaużytkowników, estetyczne, przeznaczone do ruchu miejskiego i podmiejskiego, oniskim jednostkowym zużyciu energii elektrycznej i małych kosztach utrzymaniabieżącego. W budowie pudła preferowana jest konstrukcja modułowa oraz zastosowanierozwiązań zapewniających odporność na korozję i uszkodzenia mechaniczne podczaseksploatacji tramwaju, stosowanych współcześnie przy budowie konstrukcjipojazdów szynowych.
Przewidywany okres eksploatacji wagonów przy założeniuprzebiegu 60.000 km rocznie powinien wynosić co najmniej 30 lat. Tramwaje muszązachować prawidłowe parametry techniczno-eksploatacyjne w zakresie temperaturotoczenia od – 30 stopni C do + 40 stopni C (temperatura w cieniu), przy wilgotnościwzględnej do 100 % w warunkach zapylenia ulicznego i być odporne w okresiezimowym na działanie soli i innych środków chemicznych oraz na nawiewy śniegu.Wagony powinny zapewniać bezawaryjny przejazd przy ograniczonej prędkości do 5km/h przez torowisko zalane wodą o wysokości lustra wody do 60 mm nad główką szynyna długości 50 mb.
Wagon dwukierunkowy musi spełniać wszystkie wymaganiastawiane dla wagonu jednokierunkowego z uwzględnieniem odmienności, którąwymusza jego dwukierunkowość.
Częśćniskopodłogowa ma znajdować się pośrodku wagonu. Przez część niskopodłogowąnależy rozumieć podłogę o następujących parametrach:
1. dla strefy drzwiowej – wysokość nie przekracza 370 mmmierzona od pgs,
2. dla pozostałych stref – wysokość nie przekracza 390 mmmierzona od pgs.
Przy pierwszym wejściu z drzwiami dwustrumieniowymi liczącod strony motorniczego tramwaj musi być wyposażony w ręcznie odkładaną iodpowiednio oznakowaną platformę dla osób niepełnosprawnych.
Wagon musi posiadać obrotowe wózki napędowe (wózki onieograniczonym względem pudła obrocie w zakresie pokonywanych łuków torowychwystępujących u zamawiającego) o wszystkich obrotowych osiach klasycznych,posiadające odsprężynowanie I stopnia pomiędzy zestawem kołowym, a konstrukcjąwózka oraz odsprężynowanie II stopnia pomiędzy wózkiem i pudłem, nie liczącelastyczności kół. Każda oś wózka napędowego powinna być napędzana silnikiemprądu przemiennego chłodzonym powietrzem z przewietrzaniem własnym, pośrednim. Niedopuszcza się umieszczenia układów napędowych na zewnątrz ram wózków i kół.
Ma być informacja pasażerska, system emisji reklam, modem iWiFi. Wagony mają być monitorowane.
Wykonawca będzie musiał przedstawić trzy propozycje projektupudła i pięć propozycji malowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Termin wykonania zamówienia – do dnia 31.12.2019 r., przyczy zamawiający dopuszcza dostawę maksymalnie 3 wagonów miesięcznie.Proponowany harmonogram dostaw wykonawca winien przedłożyć wraz z ofertą.
Podobne wymagania przewoźnik stawia wagonom wieloczłonowym.Inne rzecz jasna są natomiast parametry techniczne. Tu przedmiotem zamówieniajest Przedmiotem zamówienia jest 27 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajówjednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o nowoczesnej konstrukcjii wysokiej jakości, o długości minimalnej 22m nie więcej niż 25m oraz 8 sztukfabrycznie nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych,o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości o długości minimalnej 30m niewięcej niż 32m wraz z dostawą pakietów naprawczych i specjalistycznego sprzętuniezbędnego do eksploatacji wagonów.
Udział niskiej podłogi – nie mniej niż 60% i 70% długości podłogiprzedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu odpowiednio dla wagonów krótszych i dłuższych. Przez część wysokopodłogowąnależy rozumieć podłogę o wysokości powyżej 480 mm, a nie przekraczającej 600mm mierzonej od pgs. Wysokość wejścia do wagonu w części wysokopodłogowejpowinna być taka sama, jak wysokość wejścia w obszarze niskiej podłogi.
Pojemność wagonów krótszych to 155 pasażerów, dłuższych zaś200. W wagonach jednoczłonowych – 90 osób. Dopuszczane jest stosowanie siedzeńpodwójnych.
Termin wykonania zamówienia:
– dla wagonów 25-metrowych – do dnia 31.03.2020 r., zamawiającydopuszcza dostawę maksymalnie 4 wagonów miesięcznie;
– dla wagonów 32-metrowych – do dnia 30.06.2020 r., zamawiającydopuszcza dostawę maksymalnie 4 wagonów miesięcznie.
Proponowany harmonogram dostaw, dla każdego typu wagonuoddzielnie, wykonawca winien przedłożyć wraz z ofertą.
„