Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie wagony chcą kupić Tramwaje Śląskie?

infotram
31.07.2017 08:40

Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoTram.pl Tramwaje Śląskie ogłosiły dwa przetargi nazakup wagonów. Jakich? Sprawdzamy.

Na początek wagony jednoczłonowe. Tych ma być co najmniej 10.Fabrycznie nowych, jednoczłonowych, jedno i dwukierunkowych, częściowoniskopodłogowych, o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości o długości niemniejszej niż 13,5 m, wraz z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznegosprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Wagony muszą być przystosowane dojazdy po torach o szerokości 1435 mm i zasilania napięciem stałym o znamionowejwartości 600V (potencjał dodatni – przewód jezdny, potencjał ujemny – naszynach) oraz posiadać mikroprocesorowe sterowanie i napęd oparty o technikęprądu przemiennego.

Tramwaje powinny być łatwe w obsłudze, wygodne dlaużytkowników, estetyczne, przeznaczone do ruchu miejskiego i podmiejskiego, oniskim jednostkowym zużyciu energii elektrycznej i małych kosztach utrzymaniabieżącego. W budowie pudła preferowana jest konstrukcja modułowa oraz zastosowanierozwiązań zapewniających odporność na korozję i uszkodzenia mechaniczne podczaseksploatacji tramwaju, stosowanych współcześnie przy budowie konstrukcjipojazdów szynowych.

Przewidywany okres eksploatacji wagonów przy założeniuprzebiegu 60.000 km rocznie powinien wynosić co najmniej 30 lat. Tramwaje muszązachować prawidłowe parametry techniczno-eksploatacyjne w zakresie temperaturotoczenia od – 30 stopni C do + 40 stopni C (temperatura w cieniu), przy wilgotnościwzględnej do 100 % w warunkach zapylenia ulicznego i być odporne w okresiezimowym na działanie soli i innych środków chemicznych oraz na nawiewy śniegu.Wagony powinny zapewniać bezawaryjny przejazd przy ograniczonej prędkości do 5km/h przez torowisko zalane wodą o wysokości lustra wody do 60 mm nad główką szynyna długości 50 mb.

Wagon dwukierunkowy musi spełniać wszystkie wymaganiastawiane dla wagonu jednokierunkowego z uwzględnieniem odmienności, którąwymusza jego dwukierunkowość.

Częśćniskopodłogowa ma znajdować się pośrodku wagonu. Przez część niskopodłogowąnależy rozumieć podłogę o następujących parametrach:

1. dla strefy drzwiowej – wysokość nie przekracza 370 mmmierzona od pgs,

2. dla pozostałych stref – wysokość nie przekracza 390 mmmierzona od pgs.

Przy pierwszym wejściu z drzwiami dwustrumieniowymi liczącod strony motorniczego tramwaj musi być wyposażony w ręcznie odkładaną iodpowiednio oznakowaną platformę dla osób niepełnosprawnych.

Wagon musi posiadać obrotowe wózki napędowe (wózki onieograniczonym względem pudła obrocie w zakresie pokonywanych łuków torowychwystępujących u zamawiającego) o wszystkich obrotowych osiach klasycznych,posiadające odsprężynowanie I stopnia pomiędzy zestawem kołowym, a konstrukcjąwózka oraz odsprężynowanie II stopnia pomiędzy wózkiem i pudłem, nie liczącelastyczności kół. Każda oś wózka napędowego powinna być napędzana silnikiemprądu przemiennego chłodzonym powietrzem z przewietrzaniem własnym, pośrednim. Niedopuszcza się umieszczenia układów napędowych na zewnątrz ram wózków i kół.

Ma być informacja pasażerska, system emisji reklam, modem iWiFi. Wagony mają być monitorowane.

Wykonawca będzie musiał przedstawić trzy propozycje projektupudła i pięć propozycji malowania.

Termin wykonania zamówienia – do dnia 31.12.2019 r., przyczy zamawiający dopuszcza dostawę maksymalnie 3 wagonów miesięcznie.Proponowany harmonogram dostaw wykonawca winien przedłożyć wraz z ofertą.

Podobne wymagania przewoźnik stawia wagonom wieloczłonowym.Inne rzecz jasna są natomiast parametry techniczne. Tu przedmiotem zamówieniajest Przedmiotem zamówienia jest 27 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajówjednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o nowoczesnej konstrukcjii wysokiej jakości, o długości minimalnej 22m nie więcej niż 25m oraz 8 sztukfabrycznie nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych,o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości o długości minimalnej 30m niewięcej niż 32m wraz z dostawą pakietów naprawczych i specjalistycznego sprzętuniezbędnego do eksploatacji wagonów.

Udział niskiej podłogi – nie mniej niż 60% i 70% długości podłogiprzedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu odpowiednio dla wagonów krótszych i dłuższych. Przez część wysokopodłogowąnależy rozumieć podłogę o wysokości powyżej 480 mm, a nie przekraczającej 600mm mierzonej od pgs. Wysokość wejścia do wagonu w części wysokopodłogowejpowinna być taka sama, jak wysokość wejścia w obszarze niskiej podłogi.

Pojemność wagonów krótszych to 155 pasażerów, dłuższych zaś200. W wagonach jednoczłonowych – 90 osób. Dopuszczane jest stosowanie siedzeńpodwójnych.

Termin wykonania zamówienia:

– dla wagonów 25-metrowych – do dnia 31.03.2020 r., zamawiającydopuszcza dostawę maksymalnie 4 wagonów miesięcznie;

– dla wagonów 32-metrowych – do dnia 30.06.2020 r., zamawiającydopuszcza dostawę maksymalnie 4 wagonów miesięcznie.

Proponowany harmonogram dostaw, dla każdego typu wagonuoddzielnie, wykonawca winien przedłożyć wraz z ofertą.