Jakie tramwaje dla Olsztyna?

infotram
29.05.2017 08:19

W sobotę na łamachInfoTram.pl pisaliśmy o ogłoszeniu przez Olsztyn przetargu na dostawę nawet 24tramwajów. Jakich?

Każdy tramwaj powinien posiadać możliwie najnowsze isprawdzone w praktyce osiągnięcia w dziedzinie technologii i projektowaniagwarantujące wysoką jakość wykonania, niskie koszty w okresie eksploatacji,średnie zużycie energii elektrycznej nie większe niż 6 kWh/km oraz wysokątrwałość. Tramwaj musi być niskopodłogowy (tzn. musi posiadać niską i płaskąpodłogę, która na długości przestrzeni pasażerskiej, co najmniej pomiędzykrawędziami skrajnych drzwi, wliczając również obszar skrajnych drzwi, jestcałkowicie płaska i spełnia warunek nieprzekraczania na całej długościwysokości 370 mm, liczonej od poziomu główki szyny), jednoprzestrzenny,dwukierunkowy, napędzany silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznymoraz wyposażony w urządzenia klimatyzacyjne dla części pasażerskiej i dlakabiny motorniczego.

Konstrukcja i technologia budowy tramwaju muszą być opracowane,obliczone i zrealizowane w oparciu o założenie trwałości struktury nośnejtramwaju w okresie min. 25 – letniego okresu eksploatacji, przy średnim rocznymprzebiegu nie przekraczającym 80000 km. Każdy z tramwajów dostarczonychprzez Wykonawcę musi być fabrycznie nowy, wcześniej nie eksploatowany, tegosamego typu i skonstruowany w ten sam sposób, według tej samej dokumentacjitechnicznej. Tramwaj musi być tak zbudowany, aby jego maksymalne niezbędnezapotrzebowanie w zakresie skrajni zapewniało we wszystkich przypadkachbezpieczne wymijanie innych tramwajów oraz bezpieczny przejazd i otwieraniedrzwi przy budowlach, w tym przy platformach przystankowych o wysokości do 240mm oraz przy przystanku zintegrowanym z autobusowym do 180 mm, licząc odpoziomu główki szyny.

Całkowita pojemność wagonu ma być nie mniejsza niż 201 osób(łącznie z motorniczym), przy normatywnym napełnieniu 5 osób/m2 powierzchni,przy czym ilość miejsc siedzących – pełnowymiarowych, stacjonarnych – musistanowić min. 15 % wszystkich miejsc. Długość tramwaju (bez sprzęgów) musizawierać się w przedziale: od 28 000 mm do 30 000 mm, a szerokość musi wynosić:2 500 mm, liczba członów zależnie od przyjętego rozwiązania wykonawcy. Rozstawkół tramwaju musi być dostosowany do toru o szerokości: 1 435 mm.

Dopuszczalna maksymalna wysokość tramwaju (ze złożonymodbierakiem): do 4 000 mm.

Tramwaj musi być tak zbudowany, aby charakteryzował się:

– rozwiązaniami technicznymi gwarantującymi bezpieczeństwodla pasażerów, motorniczego i użytkowników drogi,

– dużą niezawodnością eksploatacyjną, tj. niskim wskaźnikiemawaryjności na poziomie min. 93 % oraz łatwością przełączeń, pozwalającą nasprawne działanie w sytuacjach awaryjnych w celu nie dopuszczenia do blokowaniatrasy,

– ograniczeniem czynników szkodliwych dla zdrowia wśrodowisku pracy motorniczego.

Musi posiadać system autodiagnostyki. Wszystkie urządzeniastanowiące wyposażenie tramwaju muszą spełniać swoje funkcje bez wzajemnychkolizji. Tramwaje muszą mieć budowę modułową, zarówno moduły pojazdów jak i ichpodzespoły (w tym wózki) muszą być w pełni wymienne w obrębie zamawianychpojazdów.

Tramwaje muszą zostać przystosowane do przewozu i potrzeb osóbniepełnosprawnych. Ma być też klimatyzacja, monitoring, systemy informacji pasażerskieji Wi-Fi. Tramwaje mają być limonkowe, a więc takie, jak eksploatowane obecnieprzez MPK Olsztyn Solarisy Tramino.

Pojazdy z zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone wterminach:

a) 4 sztuki – 18 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy,

b) 2 sztuki – 24 miesiące, licząc od daty zawarcia umowy,

c) 2 sztuki – 30 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy.

Oferentów poznamy najwcześniej 11 lipca 2017 roku.