Jakie prace w poznańskich Combino?

infotram
16.04.2020 10:45

Wczoraj na łamachInfoTram.pl pisaliśmy o ogłoszeniu przetargu na naprawy główne tramwajów SiemensCombino Advanced. Dziś przyglądamy się zakresowi prac.

I tak MPK Poznań chce, aby Tramwaje typu Combino Poznań, powykonaniu naprawy głównej, były:

a) tramwajami jednokierunkowymi wyposażonymi w stanowiska dojazdy manewrowej do tyłu, przystosowanymi do eksploatacji w zakresie temperaturod –25oC do +40oC, przy wilgotności względnej powietrza do 95% (przyuwzględnieniu możliwości wystąpienia chwilowej kondensacji pary wodnej).

b) przystosowane do eksploatacji w warunkach infrastrukturytorowo-sieciowej MPK – Poznań Sp. z o.o., w stopniu nie gorszym niż przednaprawą, przy założeniu, że podczas naprawy nie ulegną zmianie parametryskrajni i koniecznej przestrzeni niezabudowanej,

c) wyposażone w rozkładaną ręcznie rampę dla umożliwiającąwjazd do tramwaju wózków inwalidzkich,

d) przystosowane do parkowania przez dowolnie długi okres naniezadaszonym placu postojowym.

e) wyposażone w następujące urządzenia (lub ichodpowiedniki) tzn. m.in.:

– system smarowania obrzeży kół REBS,

– system ogrzewania i wentylacji przedziału pasażerskiego,

– system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji kabinymotorniczego,

– elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane prawelusterko zewnętrzne,

– wycieraczkę i spryskiwacz,

– 4 piasecznice zainstalowane na wózkach trakcyjnych I-BEG,

– przetwornicę statyczną,

– napęd silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego,

– system SIP – PEKA – ITS (informacja pasażerska, biletelektroniczny, sterowanie ruchem -funkcjonalnie zgodny z eksploatowanymaktualnie w pojazdach Zamawiającego)

oraz dodatkowo:

– legalizowane liczniki energii elektrycznej pobranej ioddanej przez tramwaj (liczniki należy zamontować w 2 pierwszych tramwajachpozostałe pojazdy należy przystosować do zamontowania liczników (wyposażyć wniezbędne instalacje elektryczne (m.in. listwy zaciskowe złącza, bocznikipomiarowe, przetworniki pomiarowe i przetworniki sygnałów itp), światłowodoweitp. umożliwiające przełożenie samych tylko liczników energii z tramwaju dotramwaju),

– wewnętrzny i zewnętrzny monitoring video,

– monitory informacji publicznej,

– dwie przetwornice statyczne,

– oświetlenie wewnętrzne LED (oświetlenie kabinymotorniczego, wnętrza przedziału pasażerskiego – o regulowanym (płynnym lubskokowym – np. 3 stopnie) natężeniu oświetlenia, o maksymalnej wartości 500 lx,w zakresie uzgodnionym z Zamawiającym, oświetlenie progów, lampki kontrolne,sygnalizacyjne, podświetlenie przycisków)

– światła zewnętrzne LED (w tym światła do jazdy dziennej -DRL),

– gniazdo mikrofonu dla przewodnika (do każdego z 3pierwszych tramwajów należy dostarczyć kompatybilny mikrofon),

– gniazdo AUX o poziomie sygnału 1V, do podłączenia źródłasygnału audio np odtwarzacza muzyki.

– pozostałe systemy pokładowe (zainstalowane przedrozpoczęciem naprawy głównej).

Po co ta naprawa?

Celem naprawy głównej jest odtworzenie kondycji techniczneji walorów eksploatacyjnych tramwajów do poziomu równoważnego tramwajom nowym. Należyprzyjąć zasadę, że wszelkie podzespoły, elementy konstrukcji, bądź wyposażeniatramwajów, nie opisane w niniejszym dokumencie, muszą w ramach realizowanegoprzez Wykonawcę zakresu naprawy zostać poddane weryfikacji, a następniewymianie na nowe lub regeneracji, w taki sposób, aby zapewnić możliwośćeksploatacji tramwajów przez okres min. kolejnych 8-10 lat eksploatacji lubmin. 640 tys. km przebiegu (do następnej naprawy głównej), w reżimietechnologicznym założonym przez producenta, bez konieczności wykonywania wmiędzyczasie napraw okresowych i czynności korekcyjno-naprawczychwykraczających poza zakres bieżącego utrzymania, ujęty w instrukcji przeglądowejdla tramwajów- Combino – Poznań.

Zakres prac

Zamawiający wymaga, aby Wykonawca na właściwym etapienaprawy, zrealizował obligatoryjnie następujący zakres prac:

a) nałożenie nowych powłok lakierniczych na blachy ilaminaty poszycia zewnętrznego (dopuszcza się nałożenie powłok lakierniczychbez wycinania szyb okiennych przed lakierowaniem, pod warunkiem starannegousunięcia/wycięcia fug okiennych przed lakierowaniem i ponownego poprawnego ichuzupełnienia) oraz na elementy wyłożeń wewnętrznych, w tym:

– wyłożenia ścian i sufitów,

– wewnętrzne osłony (laminatowe) wózków jezdnych,

– laminatowa zabudowa podszybia pomostu tylnego z komorąpulpitu manewrowego,

– szafa aparatowa po lewej stronie stanowiska motorniczego

oraz pozostałe elementy wyłożeń wnętrza przedziałupasażerskiego i kabiny motorniczego.

Zasadniczo zakłada się malowanie w dotychczasowych kolorach(lakier perłowy).

b) montaż systemu monitoringu video z podglądem on-line,zgodnego z systemem stosowanym w tramwajach Zamawiającego,

c) wymiana zderzaków na nowe,

d) montaż nowego rejestratora zdarzeń (tachografu),

e) malowanie proszkowe opraw oświetleniowych,

f) malowanie proszkowe klap sufitowych umożliwiającychdostęp z wnętrza tramwaju do kontenerów dachowych,

g. wymiana na nowe, wyłożeń siedzeń pasażerskich oraz oparć- wzór tkaniny obiciowej należy uzgodnić z Zamawiającym (czyszczenie blachtylnych oparć siedzeń),

h) malowanie proszkowe stelaży siedzeń pasażerskich,

i) malowanie proszkowe poręczy i stelaży wiatrołapów,

j) szlifowanie porysowanych szyb okiennych lub wymiana nanowe, jeżeli uszkodzenia/porysowania nie dają się usunąć,

k) weryfikacja istniejących i uzupełnienie zabezpieczeńszyb, folią wandaloodporną,

l) wymiana szyby po lewej stronie kabiny motorniczego naszybę z oknem przesuwnym,

m) lakierowanie proszkowe paneli pulpitu motorniczego,odnowienie lub naniesienie nowych oznaczeń elementów sterowniczych,lakierowanie korpusu pulpitu,

n) montaż monitorów informacji publicznej, zgodnych zsystemem przygotowania i przesyłania content'u stosowanym u Zamawiającego,

o) zmiana w układzie zasilania systemów pokładowychpolegająca na zastosowanie dwóch przetwornic statycznych pracujących na wspólnąszynę zasilającą obwody napięcia pokładowego, dysponujących rezerwą 1,5 kW mocyna wyjściu 24 V DC do wykorzystania na potrzeby systemów pomocniczych.

Nie wdając się już w szczegóły należy zaznaczyć, że w ramachnaprawy powinna zostać jeszcze wykonana naprawa wszystkich podzespołów,systemów i instalacji, w tym system informacji pasażerskiej. Estetyce poddanyzostanie przedział pasażerski oraz kabina motorniczego.

W procesie naprawy muszą być stosowane tylko materiały,urządzenia lub zespoły, które spełniają wymogi aktualnie obowiązującychprzepisów, posiadają wymagane atesty lub certyfikaty oraz przeszły pomyślnieniezbędne próby według warunków technicznych dla tych urządzeń i zespołów.