Jakie pociągi dla WKD?

infotram
09.11.2012 10:48
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram WKD, dzięki funduszom szwajcarskim, zakupi sześć nowych pociągów, które do ruchu zostaną włączone w II połowie 2015 roku. Aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na ich dostawę. Przewoźnik chce zakupićelektryczne zespoły trakcyjne, przystosowane do pracy pod napięciem zasilania 3000V prądu stałego. Podstawowe kryteria, jakie będą musiały spełniać nowe składy to:
·        poprawa charakterystyk trakcyjnych –w zakresie przyśpieszenia oraz opóźnienia hamowania;
·        dostosowanie do istniejącego zaplecza technicznego;
·        wysoka gotowość eksploatacyjna;
·        maksymalizacja przestrzeni dostępnej dla podróżnych.
Pierwszy skład wyprodukowany przez PESĘ dla WKD podczas oficjalnego przekazania
Dane techniczne pojazdów, które chce kupić WKD
Lp.
Wymagania dla pojazdu
Wartości parametrów
1.
Długość całkowita
60 000 mm
2.
Minimalny promień łuku
22 m
3.
Zasilanie
3000V DC
4.
Układ osi / stosunek liczby osi napędnych do tocznych
Bo’+2’+Bo’+Bo’+2’+Bo’ / 66%
5.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna
80 km/h
6.
Przyśpieszenie rozruchu (0-30km/h) przy założonej pojemności pojazdu
1,2 m/s2
7.
Wysokość podłogi ponad główką szyny
500 mm w strefie wejścia
8.
Całkowita liczba miejsc
500 (przy zapełnieniu 5 os/m2)
9.
Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
4
10.
Ilość miejsc na rowery
8

 Nowe pociągi zastępują stare jednostki EN94

Wprowadzenie do ruchu nowych pociągów pozwoli nam całkowicie wycofać z ruchu stare jednostki –powiedział Grzegorz Dymecki, Prezes WKD. Korzyści ma być jednak więcej. Oprócz poprawy komfortu podróżowania, co ważne dla pasażerów, skróci się także czas przejazdu na całej linii. Docelowo przejazd kolejką z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy Śródmieście ma skrócić się aż o 7 minut, z obecnych 57 do 50 minut. Zakup nowych jednostek umożliwi uruchomienie także do 5 nowych obiegów taboru. Dziś liczba obiegów kształtuje się na poziomie 11. Dzięki temu możliwe będzie podniesienie częstotliwości kursowania pociągów nawet do 7 i pół minuty w szczycie porannym i popołudniowym. To z kolei, według założeń przewoźnika ma przyczynić się do wzrostu liczby przewożonych pasażerów. WKD szacuje, że do 2016 roku liczba ta wzrośnie do 9 milionów rocznie (obecnie 7 milionów).
Przypomnijmy, że równolegle z zakupem taboru prowadzone są prace infrastrukturalne na sieci WKD, która jest niezależna od PKP PLK. Sukcesywnie modernizowane i remontowane są kolejne odcinki torowiska i sieci trakcyjnej, jak również infrastruktura peronowa i towarzysząca na przystankach WKD. Dodatkowo powstaje sieć parkingów „Parkuj i jedź”. Realizowane oraz planowane obiekty to: Podkowa Leśna Główna, Grodzisk Mazowiecki Radońska, Otrębusy oraz Komorów. Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju kolejki ma być zmiana napięcia na 3000V. Koszt tego przedsięwzięcia to 10 000 000 zł, zaś realizacja przewidziana jest na lata 2012-2013. Po zmianie napięcia z 7 obecnie funkcjonujących podstacji zostaną trzy: Grodzisk Mazowiecki, Pruszków i Warszawa Zachodnia.