Jak tramwaj pojedzie na południe Katowic?
Prezydent Katowic Marcin Krupa zdecydował o przebiegu liniitramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Wybrał jeden z kilkuanalizowanych wariantów, po konsultacjach z mieszkańcami i otrzymaniu wynikówstudium przedprojektowego.
Budowa trasy z Brynowa do Kostuchny o długości 5,2 km maruszyć w 2018 r., koszt inwestycji szacowany jest na ok. 100 mln zł. Zadaniezrealizuje spółka Tramwaje Śląskie, która chce pozyskać na ten celdofinansowanie unijne.
Prezydent Krupa mówił podczas konferencji prasowej, żekonsultacje z mieszkańcami miały nieraz burzliwy przebieg ? padały różnepropozycje, katowiczanie sprzeciwiali się poszczególnym wariantom trasy ipogodzenie wszystkich racji byłoby niemożliwe.
Dlatego Krupa zdecydował, że przed wybraniem trasy będzieopierał się na wynikach studium przedprojektowego. ?Chodziło o to, by był onakceptowalny społecznie, w miarę tani w realizacji i możliwy do realizacji? -zaznaczył prezydent.
Autorzy studium wzięli pod uwagę m.in. natężenie ruchu,własność gruntów, czas przejazdu, badania ankietowe wśród mieszkańców, analizyśrodowiskowe i szacunkowe koszty inwestycji. Za optymalną uznali trasę wzdłużul. Rzepakowej i dalej – do ul. Szenwalda i Ziołowej, Krynicznej, Bażantów iRadockiego.
Zgodnie z ankietą, w której wzięło udział kilkuset osób,budowę linii od Brynowa do Kostuchny popiera 79 proc. mieszkańców. Okazało sięjednak, że nie wszyscy chcą mieć linię tramwajową tuż pod oknami – przekonująlokalne władze. Stąd decyzja, że trasa będzie omijała ścisłą zabudowę.
Znajdzie się na niej dziewięć przystanków: Brynów Kolejowa,Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna,Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, ArmiiKrajowej Pętla.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prezydent Krupa zwrócił uwagę, że linia tramwajowa sięgnieterenów miasta, które nie są jeszcze gęsto zabudowane, ale wkrótce się tozmieni, więc z roku na rok z tego połączenia powinno korzystać coraz więcejpasażerów. Chodzi przede wszystkim o Kostuchnę, na której nie ma jeszcze takwielu domów jak w dzielnicach położonych bliżej centrum miasta.
Według katowickiego magistratu czas przejazdu pomiędzy PętląBrynów a Pętlą Kostuchna wyniesie 10-12 minut. Od 20 do 22 minut zajmietramwajom pokonanie trasy od Kostuchny do Rynku.
Budowa linii ma ruszyć w 2018 r. Bolesław Knapik z TramwajówŚląskich powiedział, że spółka przygotowuje obecnie dokumentację do studiumwykonalności. Niezależnie od tego będzie przygotowywana dokumentacja doprojektu linii.
Wcześniej, jeszcze jako kandydat na prezydenta (i urzędującywiceprezydent), Krupa zachwalał swoją koncepcję budowy z Brynowa w rejonOsiedla Bażantowo ok. 4,5-kilometrowej kolei linowej. W styczniu wycofał się ztego pomysłu wskazując m.in., że choć kolej linowa ma swoje zalety (kwestieśrodowiskowe, częstotliwość, przepustowość), należy ją traktować raczej jakorozwiązanie dodatkowe niż kręgosłup komunikacji.
„