Jak dojedziemy do II linii metra?
Warszawskie ratusz wraz z ZTM zaprezentowali dziś ostateczną koncepcję zmian w układzie komunikacji miejskiej, jak została wypracowana w wyniku konsultacji i uwzględnia uwagi przekazane przez mieszkańców, a dotyczącą dojazdu do II linii metra. Według informacji Urzędu Miasta otwarcie centralnego odcinka skróci czas dojazdu na Wolę i Pragę. Część tramwajów i autobusów będzie kursowało inaczej, pojawią się nowe linie dowożące pasażerów do nowych stacji.
Po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra zostaną uruchomione dwie nowe linie tramwajowe – 11 i 13. Na swoje stare trasy sprzed budowy metra powrócą tramwaje siedmiu linii – 3, 4, 6, 10, 18, 25 i 26. Zmienią się natomiast trasy linii 22 i 28. Na swoich obecnych trasach pozostaną tramwaje dwóch linii – 20 i 41. Zmieni się częstotliwość kursowania linii 23. Bez zmian będzie kursowało dziesięć linii – 1, 2, 7, 9, 14, 15, 17, 27, 33 i 35. Zostaną uruchomione wariantowe kursy linii 24 i zlikwidowana linia 8. W kolejnym etapie, po oddaniu do użytku linii tramwajowej na Tarchomin swoje trasy zmienią tramwaje linii 2 i 17, a po zakończeniu budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich również linii 6, 11 i 28.
Nie zmienią się trasy linii autobusowych –102, 105, 160, 166, 718 i 738. Autobusy linii 109 wrócą na trasę sprzed budowy metra. Trasy autobusów linii 125, 187 i 805 zostaną skrócone. Inaczej pojadą autobusy linii 159, 174, 178, 338, 518, 512 i 527. Zostaną uruchomione nowe linie autobusowe (ekspresowe i zwykłe) dowożące pasażerów do stacji metra –155, 202, E-3, E-5 i E-7.
Konsultacje społeczne trwały przez dwa miesiące –od 25 kwietnia aż do 27 czerwca. W tym czasie zorganizowano m.in. czat internetowy, odbyło się również dziesięć otwartych spotkań z mieszkańcami Pragi Północ i Pragi Południe, Targówka, Białołęki, Woli, Śródmieścia i Bemowa. W pięciu punktach (na pl. Bankowym, przy Dworcu Wileńskim, przy stacji metra Świętokrzyska, na rondzie Daszyńskiego oraz w parku Górczewska) działał specjalny namiot konsultacyjny. Zorganizowano również spotkania z radnymi warszawskich dzielnic i członkami Dzielnicowych Komisji Dialogu Społecznego. 2 tys. pasażerów przesłało swoje uwagi drogą elektroniczną.
– Metro zmieni Warszawę i sposób podróżowania po stolicy. Przeprowadziliśmy konsultacje, po zakończeniu których wypracowaliśmy nowy, optymalny układ sieci komunikacji miejskiej. Wiele linii autobusowych i tramwajowych powróci na trasy sprzed budowy, trasy kilku linii zostaną nieznacznie skorygowane lub skrócone. Nowością, na której najbardziej skorzystają pasażerowie będą linie dowozowe do stacji metra –mówi zastępca prezydenta m.st. Warszawy Jacek Wojciechowicz.
Zmiany w układzie linii tramwajowych
Linia 3wróci na swoją starą trasę: ANNOPOL – Rembielińska – Odrowąża – 11 Listopada – Targowa – Zamoyskiego – Grochowska –GOCŁAWEK. Częstotliwość kursowania –10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i w święta. Rozkład zostanie skoordynowany z rozkładami linii 6 i 25.
Również linia 4 wróci na trasę sprzed rozpoczęcia budowy: ŻERAŃ WSCHODNI – … – Odrowąża – 11 Listopada – most Śląsko-Dąbrowski – Marszałkowska – … –WYŚCIGI. Częstotliwość –10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w dni świąteczne.
Podobnie linia 6, która pojedzie trasą: KOŁO – … – Jagiellońska – Targowa – Grochowska –GOCŁAWEK. Częstotliwość –10 minut w szczycie, 15 minut poza godzinami szczytu i w święta.
Linia 8 zostanie zastąpiona na Bemowie i Woli (w relacji Bemowo –Wola –Ochota) nową linią 11 kursującą z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu, a na ul. Grochowskiej (w relacji Grochów –Śródmieście) linią 22, która będzie kursowała co 10 minut.
Tramwaje linii 10 wrócą na trasę: WYŚCIGI – … – al. Jana Pawła II – Prosta – Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska – … – OS. GÓRCZEWSKA. Częstotliwość kursowania –10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w święta. Dodatkowo rozkład jazdy linii 10 zostanie skoordynowany z rozkładem nowej linii 11.
Nowa linia 11 dowiezie mieszkańców Bemowa i Woli do stacji metra Rondo Daszyńskiego: Os. Górczewska –Górczewska –Powstańców Śląskich –Połczyńska –Wolska –Towarowa –Grójecka –Pl. Narutowicza. Częstotliwość –10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w święta.
Linia 18 wróci na swoją starą trasę: ŻERAŃ FSO –Jagiellońska –most Gdański –Andersa –Marszałkowska – … –SŁUŻEWIEC. Częstotliwość kursowania –10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w święto.
Trasa linii 22 zostanie skorygowana: PIASKI – … –most Poniatowskiego –al. Zielenicka –Grochowska –WIATRACZNA. Dzięki temu zastąpi na ul. Grochowskiej linię 8. Częstotliwość –10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne.
Tramwaje nowej linii 13 połączą Szmulki z ciągiem al. Solidarności i będą kursowały trasą: KAWĘCZYŃSKA-BAZYLIKA –al. Solidarności –Młynarska –Obozowa –KOŁO. Linia 23 nadal będzie kursowała na trasie: CZYNSZOWA – al. Solidarności – Młynarska – Obozowa – NOWE BEMOWO. Częstotliwość kursowania obu linii będzie co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne.
Linia 24 w większości kursów będzie kursowała na obecnej trasie, a w wybranych kursach tramwaje zakończą trasę na pętli WIATRACZNA. Częstotliwość –5 minut w godzinach szczytu, 7 –8 minut poza godzinami szczytu i 15 minut w święta.
Linia 25 wróci na starą trasę: ANNOPOL – Rembielińska – Odrowąża – 11 Listopada – Targowa – al. Zieleniecka – most Poniatowskiego – … –BANACHA. Częstotliwość –10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w dni świąteczne.
Także linia 26 wróci, jak wiele innych linii, na swoją starą trasę: OS. GÓRCZEWSKA – … – al. Solidarności – Targowa – Grochowska –WIATRACZNA. Częstotliwość –5 minut w godzinach szczytu 7-8 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne. Przywrócenie trasy linii 26 spowoduje likwidację zastępującej ją linii autobusowej 226.
Trasa linii 28 zostanie skrócona do pętli DW. WSCHODNI. Częstotliwość –10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w święta.
Zmiany w układzie linii autobusowych
Linia 102 oraz linia 166 pozostaną na swoich obecnych trasach.
Zostanie uruchomiona linia dowozowa 202 kursująca na trasie: GOCŁAWEK WSCHODNI –Szaserów –Dwernickiego –Stanisławowska –Mińska –Chodakowska –Żupnicza –Bliska –Dw. Wschodni (Lubelska) –Lubelska –Zamoyskiego –Sokola –METRO STADION. Częstotliwość kursowania: 10 minut w godzinach szczytu i 20 minut poza szczytem i w święto.
Trasa linii 125 zostanie skrócona: MIĘDZYLESIE – …- Grochowska –Zamoyskiego –Sokola –METRO STADION. Częstotliwość –12 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i 20 minut w święto.
Linia 105 pozostanie na swojej obecnej trasie. Będzie kursowała co 8-10 minut w godzinach szczytu, co 7-8 minut poza szczytem i co 10 minut w święto.
Linia E-5 połączy Jelonki ze stacją metra Rondo Daszyńskiego, autobusy pojadą trasą: OS. GÓRCZEWSKA –Górczewska –Lazurowa –Połczyńska –Wolska –Kasprzaka –Prosta –RONDO DASZYŃSKIEGO i zatrzymają się na przystankach: Szobera, Batalionów Chłopskich, Człuchowska, Siemiatycka, Sternicza, Szeligowska i Ciepłownia Wola. Częstotliwość: 8-10 minut w godzinach szczytu.
Linia 109 wróci na trasę sprzed rozpoczęcia budowy: OS. GÓRCZEWSKA – …- Kasprzaka –Prosta –rondo ONZ –al. Jana Pawła II –DW. CENTRALNY (powrót: Emilii Plater –Świętokrzyska). Częstotliwość –4-5 minut w szczycie, 7-8 minut poza szczytem, 10 minut w święto.
Linia 159 zostanie wycofana ul. Towarowej i skierowana przez Dw. Zachodni do pętli CH BLUE CITY: EC SIEKIERKI – …–pl. Zawiszy –Al. Jerozolimskie (powrót: Al. Jerozolimskie –Niemcewicza –Grójecka) –Al. Bohaterów Września –Opaczewska (powrót bezpośrednio Opaczewską) –CH BLUE CITY. Częstotliwość –8 minut w godzinach szczytu, 10 minut poza szczytem i 12 minut w święto.
Nowa linia 155 dowiezie mieszkańców Koła do stacji metra: KOŁO –Obozowa (powrót: Newelska –Księcia Janusza) –Ciołka –Górczewska –Jana Olbrachta –Redutowa –Wolska –Kasprzaka (powrót: Ordona) –Prosta –Żelazna –Al. Jerozolimskie (powrót: Towarowa) –PL. ZAWISZY. Częstotliwość –10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i 20 minut w święto.
Trasa linii 187 zostanie skrócona do pl. Konstytucji: URSUS-NIEDŹWIADEK – …- Waryńskiego –PL. KONSTYTUCJI. W relacji Mokotów –Dworzec Zachodni linia zostanie zastąpiona przez linię 159, która będzie kursowała częściej. Lokalne połączenia na Mokotowie zapewni w zamian linia 185, kursująca na Mokotowie taką samą trasą. Częstotliwość –15 minut w szczycie i poza nim, 20 minut w święto.
Trasa linii 174 zostanie skorygowana w Śródmieściu, zapewniając połączenie z II linią metra: BOKSERSKA – …- al. Jana Pawła II –rondo ONZ –Świętokrzyska –EMILII PLATER. Częstotliwość –10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i 20 minut w święto.
Linia 518 zostanie wycofana z odcinka dublującego się z liniami 128 i 175 (Nowy Świat –Al. Jerozolimskie) i skierowana na ciąg ulicy Świętokrzyskiej razem z linią 178. Częstotliwość: 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i 20 minut w święto.
Linia 178 zostanie skierowana na ciąg Prostej i Świętokrzyskiej. Będzie pełniła rolę komunikacji uzupełniającej dla II linii metra: PKP URSUS – …- Kasprzaka –Prosta –Świętokrzyska –Nowy Świat –Krakowskie Przedmieście – …- KONWIKTORSKA. Częstotliwość –20 minut w szczycie i poza nim, 30 minut w święto.
Linia 160 pozostanie na swojej trasie i będzie kursowała co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut poza godzinami szczytu i co 20 minut w święto.
Zostanie uruchomiona linia E-3, która zapewni połączenie osiedla Targówek z II linią metra: TARGÓWEK –trasa linii 160 –al. Solidarności –METRO DW. WILEŃSKI. Linia będzie kursowała jednokierunkowo. Rano będzie tylko dowoziła pasażerów do Dworca Wileńskiego a popołudniu będzie jeździła tylko z Dw. Wileńskiego na Targówek. Autobusy zatrzymają się na przystankach: Pratulińska, Handlowa, DKS Targówek, Witebska, Myszkowska i Piotra Skargi. Częstotliwość –10 minut w godzinach szczytu.
Linia 338 zostanie skierowana na trasę prowadzącą przez ul. Dąbrowszczaków: ZAJEZDNIA UTRATA – …- Ząbkowska –Targowa –11 Listopada (powrót: Inżynierska –Wileńska) –Dąbrowszczaków –PL. HALLERA. Linia będzie kursowała przez cały dzień a jej rozkład zostanie skoordynowany z rozkładem linii 170. Częstotliwość –15 minut w godzinach szczytu, 20 minut poza szczytem.
Linia 512 zostanie skierowana przez ul. Targową i południowy odcinek ul. Jagiellońskiej do stacji metra STADION NARODOWY. Częstotliwość: 7,5-10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i 20 minut w dni świąteczne.
Linia 527 zostanie skierowana do pętli ESPERANTO: OS. DERBY –Skarbka z Gór –Berensona –Głębocka –św. Wincentego –Kondratowicza –Młodzieńcza –Radzymińska –al. Solidarności –Okopowa –Anielewicza (powrót: Anielewicza –al. Jana Pawła II) –ESPERANTO. Częstotliwość: 7,5-10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i 20 minut w święto.
Linia E-7 przejmie w godzinach szczytu najbardziej obciążoną relację (os. Derby – metro) od linii 527, autobusy pojada trasą: OS. DERBY –Skarbka z Gór –Berensona –Głębocka –św. Wincentego –Kondratowicza –Młodzieńcza –Radzymińska –al. Solidarności –METRO DW. WILEŃSKI. Autobusy rano będzie jeździły tylko w kierunku stacji metra a po południu w kierunku os. Derby i zatrzymają się jedynie na przystankach: Os. Derby III, Os. Derby VI, Skarbka z Gór, Kąty Grodziskie, Grodzisk, Okrągła, Os. Lewandów I i Jesiennych Liści. Częstotliwość: 7,5-10 minut w godzinach szczytu.
Linia 718 wróci na swoją trasę sprzed rozpoczęcia budowy centralnego odcinka II linii metra: MARKI (CZARNA STRUGA) – …- al. Solidarności –Targowa –Kijowska –DW. WSCHODNI (KIJOWSKA). Częstotliwość –15 minut w szczycie, 20 minut poza szczytem, 40 minut w święto.
Linia 738 będzie kursowała na trasie: RADZYMIN –…- al. Solidarności –Targowa –Kijowska –DW. WSCHODNI (KIJOWSKA). Częstotliwość –30 minut w szczycie, 40 minut poza szczytem i w święto.
Trasa linia 805 zostanie skrócona, autobusy będą jeździły na trasie: MARKI (PUSTELNIK) – …- al. Solidarności –METRO DW. WILEŃSKI. Częstotliwość –15 minut w godzinach szczytu.