Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
infotram
06.05.2009 13:52
Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
Kraków wzbogaci się o nowe wagony tramwajowe. A właściwie „nowe”, bo kilkudziesięcioletnie. W ostatnich dniach kwietnia MPK rozstrzygnęło przetarg na dostawę 24 używanych dwukierunkowych pociągów tramwajowych złożonych z dwuczłonowego wagonu silnikowego i współpracującego z nim dwuczłonowego wagonu doczepnego. Niespodzianki nie było. Tramwaje zostaną odkupione od stołecznego austriackiego przewoźnika – Wiener Linien GmbH &Co KG, który jako jedyny stanął do przetargu z dnia 7 kwietnia 2009 roku. Za wszystkie pojazdy krakowskie MPK będzie musiało zapłacić 840 tys. euro. Specyfikacja przetargowa jednoznacznie określa, iż do stolicy Małopolski trafią wagony E6+C6. Blisko rok temu Kraków zakupił, można rzec, w ramach testów, jeden taki skład.
Zróbmy sobie niskopodłogowca
Bardzo prawdopodobnym jest, iż krakowskie MPK podda wiedeńskie wagony daleko idącym przeróbkom. Polegać one będą mianowicie na wszczepieniu części niskopodłogowej wagonu doczepnego do silnikowego. W ten sposób MPK zyska 26-metrowe tramwaje niskopodłogowe, które przy okazji staną się jednokierunkowe. Przypomnijmy, iż pierwotna długość wagonu wynosi 20 metrów. Nie wykluczone, iż przeróbki tramwajowe zostaną wykonane w …fabryce autobusów Autosan. MPK prowadziło już wstępne rozmowy z sanockim producentem, który wykazał zainteresowanie współpracą w tym zakresie. Sprowadzenie używanych wagonów do grodu Kraka jest niezłym sposobem na odnowę parku taborowego. Odnowę a może unowocześnianie, w przypadku kilkudziesięcioletnich pojazdów liczy się przede wszystkim niska podłoga, której nie mają kursujące po Krakowie stopiątki. Jednocześnie MPK szybko nabędzie 24 pojazdy. Za każdy trzeba zapłacić około 35000 euro, podczas gdy fabrycznie nowy Bombardier kosztuje około 1.750.000 –2.000.000 mln euro. Tych kwot nie warto nawet próbować porównywać.
Tabor MPK Kraków
Polityka taborowa MPK już od dłuższego czasu zakłada, oprócz zakupów nowych Bombardierów (50 sztuk), sprowadzanie używanych wagonów z krajów Europy Zachodniej. W ten sposób do grodu Kraka trafiły pojazdy: Duewag T4 (z Norymbergi), Duewag GT6 (z Norymbergi), Duewag N8S (z Norymbergi – ostatni z sześciu zakupionych w tym roku), czy SGP E1 (z Wiednia). Oprócz tego w skład parku taborowego krakowskiego przewoźnika wchodzą oczywiście, obecne w prawie każdym polskim mieście tramwajowym, wagony 105Na. Dzięki dostawą „nowych”pojazdów udało się wycofać z ruchu część stopiątek oraz wszystkie stodwójki. Kilka pojazdów 105Na trafiło do Tramwajów Śląskich. Duża cześć pojazdów MPK Kraków ma ponad 20 lat. W sumie przewoźnik eksploatuje ponad 400 pojazdów. Na co dzień stacjonują one w dwóch zajezdniach: Podgórze i Nowa Huta. MPK obsługuje 26 linii tramwajowych, które kursują po mieście w godzinach 4:00 –00:30.
Historia wagonów E6+C6
Pierwsze wagony dwukierunkowe E6 pojawiły się w Wiedniu w 1979 roku. Zakupiono wówczas 48 takich pojazdów, które, razem z C6, zostały przeznaczone do obsługi wiedeńskiej linii metra, oznaczonej numerem U6. Kursowały w zestawieniu E6+C6+C6+E6. Jak już wspomnieliśmy pierwszy taki wagon pojawił się w Krakowie w 2008 roku, konkretnie 11 czerwca. Sprowadzono wówczas z Wiednia wagon o numerze taborowym 4926. Po kilku tygodniach wyjechał po raz pierwszy na krakowskie torowiska, obsługując linię 72, łączącą Aleję Pokoju z Placem Centralnym.
Dane techniczne wagonu E6
Producent
|
Lohner (ob. Bombardier-Rotax)
|
Długość
|
19,700 mm
|
Szerokość
|
2,305 mm
|
Wysokość
|
3,239 mm
|
Masa własna
|
28,500 kg
|
Ilość miejsc
|
103
|
Ilość miejsc siedzących
|
31
|
Moc ciągła silników
|
2 x 190 kW
|
Napięcie zasilania
|
750 V
|
V max
|
60 km/h
|
Więcej z Działu Kontrakty
Gdański Projekt Komunikacyjny
02.06.2006
Łódź: Wymieniają słupy i trakcję
02.06.2006
Wrocław: Alstom inwestuje we Wrocławiu
26.05.2006
Łódź: Nowe tablice w tramwajach
26.05.2006
Gdyński tramwaj wodny
21.05.2006
Zgierz: O Kuraku zapomniano
21.05.2006
Poznań: Będą wymieniać tory
21.05.2006
Łódź: Awaria za awarią
21.05.2006
Łódź: Starych tramwajów czar
21.05.2006
Katowice: Tramwajowe stłuczki
21.05.2006
Powrót tramwaju do Olsztyna
14.05.2006
Warszawa: Metro drąży na Bielany
12.05.2006
Warszawa: Tramwajowy korek
12.05.2006
Poznań: Tramwaje wracają na Winogrady
12.05.2006
Łódź: Miasto w korku
12.05.2006
Łódź: Przejażdżka zabytkiem
12.05.2006
Kraków: Wysepka tramwajowej niezgody
12.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Warszawa: Warszawiacy szturmują metro
15.05.2009
Warszawa: Metrem na Noc Muzeów
14.05.2009
Gdańsk: Pociąg lepszy niż tramwaj
13.05.2009
GOP: Badania komunikacji
13.05.2009
Koniec problemów Tramwajów Śląskich?
11.05.2009
Gera: Zabytkowa Tatra KT4D
08.05.2009
Chicago L
06.05.2009
St. Petersburg: Wagonmasz w 2008 roku
05.05.2009
Warszawa: Tramwaje bez protestu
05.05.2009
Na Śląsku będą nowe tramwaje
29.04.2009
Toruń: Za ile minut będzie tramwaj?
28.04.2009
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Siemens Avanto
06.01.2009
Składy metra CAF
25.11.2008
Tramwaje Wagonmash St. Petersburg
16.06.2008
Poznań: Początek prywatyzacji HCP
23.04.2008
Stadler na Trako 2007
02.01.2008
Alstom na Trako
04.12.2007
PESA na Trako
27.11.2007
Chorzów: Alstom – Konstal odżywa
16.11.2007
FPS na Trako 2007
13.11.2007
Poznań: Puma pojeździ
26.09.2007
Bydgoska PESA dla MZK … Bydgoszcz
20.08.2007
Bydgoszcz: PESA zrobi tramwaje
16.08.2007
Kongres UITP 2007 – Alstom na plusie
26.06.2007
Premiera 118N na targach w Poznaniu
25.06.2007
Solaris będzie produkował tramwaje
24.06.2007
Poznań: Tramwaje dla Kijowa
29.05.2007
Gdynia: Ma wozić turystów bez załogi
28.03.2007
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tory utoną w trawie
04.02.2009
Kraków: Tramwaj czeka na system
29.01.2009
Kraków: Będzie nowe torowisko
28.12.2008
Krakowskie małe metro
16.12.2008
Kraków: Strażacy odebrali tunel
05.12.2008
Kraków: Otwarta Starowiślna
02.12.2008
Warszawa: Tramwajem do Łomianek
25.11.2008