Izrael planuje pierwszą linię tramwajową
Minister transportuIzraela przedstawił plany budowy nowej linii tramwajowej z Rosh-Ha-Ayin przezPetakh-Tikva do centrum stolicy i dzielnicy Ariel. Ma być ona alternatywą dlakolei.
Linia pierwotnie została uwzględniona w planie generalnymKolei Izraela na XXI wiek opublikowanym w 1997 r. Jednak projekt zaczął sięrozwijać dopiero po zmianie koncepcji z kolejowego na tramwajowy. Szacuje się,że ludność dzielnicy Ariel, położonej 22 km na wschód od węzła Kessem na wschódod Rosz ha-Ayin, osiągnie 25tys. mieszkańców do 2030 roku. Miasto ma dziśuniwersytet z 16 tys. studentów, których liczba ma wzrosnąć do 2130 roku o 21tys. Wielu z nich mieszka wzdłuż proponowanego połączenia tramwajowego, a drogiw okolicy są już mocno zatłoczone.
Obecnie rozważane są trzy opcje:
Opcja A – bezpośrednie połączenie o długości 29 km międzyRosh-Ha-Avin North i Ariel wzdłuż autostrady 5;
Opcja B – linia o długości 35,5 km przez Kafr-Kassem, PołudniowySharon i Petakh-Tikv oraz
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opcja C – linia o długości 34 km z innym przebiegiem, aleobsługująca te same obszary co w opcji B.
„