Integracja transportu szynowego regionalnego i miejskiego

infotram
17.06.2014 20:29

Różne rodzaje publicznego transportu są integrowane poprzez tworzenie wygodnych węzłów przesiadkowych, koordynację rozkładową i taryfową. Takimi węzłami przesiadkowymi są nie tylko dworce, ale i wybrane przystanki pośrednie.
Zintegrowane węzły przesiadkowe
W najlepiej zintegrowanych dworcach zespół przystanków komunikacji miejskiej znajduje się bezpośrednio przy wyjściu z peronów lub hali dworcowej. Buduje się także często wspólne przystanki lub zespoły przystankowe, dla skrócenia drogi i czasu przesiadania się, według zasady door to door. Przejścia z peronów komunikacji szynowej do węzła lub przystanków drogowej komunikacji publicznej są podziemne lub zadaszone i umożliwiają przemieszczanie się osób niepełnosprawnych. Przykładami takich węzłów są nie tylko dworce w Londynie, Paryżu, Madrycie, Berlinie, Amsterdamie, ale i obiekty w mniejszych miastach takich jak Brema, Zurych, Linz czy Kolonia.

tram214504t_760

Wiele dworców w Polsce może z kolei budzić zastrzeżenia pod kątem integracji z transportem publicznym. Przykładowo warszawski dworzec centralny nie ma wygodnego, krótkiego przejścia podziemnego (lub zadaszonego) do stacji metra. Optymalnym rozwiązaniem jest takie, gdzie czas dojścia z peronu transportu szynowego do innego przystanku komunikacji miejskiej jest mniejszy niż 3 minuty, a czas oczekiwania na pojazd linii o charakterze priorytetowej nie przekracza 5 – 7 minut, tak by cała przesiadka zamknęła się w wymiarze 10 minut.
Przesiadka decyduje o sposobie codziennych dojazdów
Ułatwienia w przesiadkach pomiędzy transportem szynowym podmiejskim a komunikacją miejską tworzą zachętę do rezygnacji z przejazdu prywatnym samochodem osobowym i wyboru komunikacji publicznej, co zdecydowanie wpływa na zmniejszenie kongestii i zapotrzebowania na miejsca parkingowe. I nie chodzi tu tylko o wygodę pasażera kolei, ale o zachętę dla mieszkańców okolicznych miejscowości w dojazdach do pracy, szkół, urzędów, w celach rozrywkowych, itp. Wygodna i szybka kolej oraz, co bardzo ważne, wygodne i szybkie przesiadki do komunikacji miejskiej, wpływają na decyzję pozostawienia samochodu osobowego w domu i skorzystania z usług komunikacji publicznej.
Tramwajem prosto do celu
Nowoczesne ekologiczne i ciche tramwaje mogą zstępować linie autobusowe na kierunkach ruchu/liniach o dużej liczbie przewożonych pasażerów. Cichy tramwaj może być poprowadzony po torowisku zlokalizowanym w części historycznej miasta (np. Brema, Montpellier), w deptaku, gdzie dopuszczony jest tylko ruch pieszy (Linz, Zurych, Amsterdam), czy w tunelu podziemnym (Linz, Kraków). Nowoczesne rozwiązanie układu linii tramwajowych pozwala dowieźć pasażerów dokładnie tam, gdzie znajduje się ich cel podróży. Linia tramwajowa w centrum zajmuje dużo mniej miejsca niż parkingi przy ulicach lub wielopoziomowe obiektu parkingowe dla samochodów osobowych. Tymczasem tramwaj umożliwia szybki dojazd do centrum nawet dla kilku dzielnic miasta. Pasażerowie komunikacji szynowej nie mają wówczas motywacji do używania własnego samochodu osobowego, przez co spada liczba pojazdów w ruchu, zwłaszcza w centrach miast i zmniejsza się kongestia. Podobną funkcję jak tramwaj może pełnić w
Integracja biletowa
Dogodnym dla pasażera rozwiązaniem byłoby, jeśli mógłby zakupić jeden bilet na kilka środków transportu –zarówno jednoprzejazdowy, jak i okresowy. I obojętnym jest, czy byłaby to kolej regionalna, autobus regionalny czy transport miejski. Takie zintegrowane systemy taryfowe funkcjonują w Niemczech, np. w VVO w Saksonii w Niemczech. Integracja wiąże się jednak z istnieniem organizatora transportu w województwie oraz w mieście, zlecającego przewozy operatorom w formie przetargów lub powierzenia.

Polub nas 🙂