Inspiro – pojazd na miarę XXI wieku
infotram
20.09.2012 00:44
Inspiro – pojazd na miarę XXI wieku
Na trwających w Berlinie targach InnoTrans Siemens zaprezentował pociąg dla warszawskiego metra. Prezentacja była efektowna, z pokazami tanecznymi i …pirotechnicznymi. Trzeba przyznać, że nowy skład też prezentuje się efektownie. I ma kilka nowości, których próżno szukać w wagonach obecnie eksploatowanych przez warszawską podziemną kolejkę. To pociąg na miarę XXI wieku –powiedział Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. W Warszawie wymieniliśmy tabor autobusowy, tramwajowy i kolejowy, teraz pora na metro. Gratuluję producentowi udanej konstrukcji, ale gratuluję też miastu, które razem z Siemensem tworzyło ten pojazd –dodał. Nowe Inspiro ma być znacznie tańsze w eksploatacji. To wcale nie był najtańszy pociąg. Ale w przetargu nie wybieraliśmy oferty najtańszej, a tę, gwarantującą zakup pojazdu dobrego –powiedział Jerzy Lejk, prezes warszawskiego metra. Nowe pojazdy są lżejsze. Ponadto nie będą wymagały tak częstych przeglądów, jak chociażby wagony rosyjskie. Te pociągi musimy przeglądać co 20 godzin, Metropolisy co 14 dni. Inspiro będziemy przeglądać co 3 tygodnie –powiedział Lejk.
Nowością w wagonach Siemensa jest rampa dla niepełnosprawnych. Została umieszczona przy pierwszych drzwiach i ma być uruchamiana, na żądanie osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych, przez maszynistę. Inne są drzwi, szersze i w całości przeszklone. Wagony Inspiro od obecnie jeżdżących różnią także siedziska. Są twardsze, z tapicerką w kolorze miejskim, znaną już ze stołecznych autobusów i tramwajów, a także pociągów SKM. Jak się dowiedzieliśmy w wystroju i układzie wnętrza pojazdów mogą jeszcze zajść zmiany. Prawdopodobnie umieszczone w pokazywanym w Berlinie wagonie na środku monitory zostaną przesunięte na boki. Być może zmieni się także układ siedzeń, zwłaszcza w miejscu przeznaczonym do przewozu wózków inwalidzkich. Warto zwrócić także uwagę na jednoprzestrzenność wagonów. Nie ma w nich rozgrodzeń, które uniemożliwiałyby przejście całego składu.
Pierwsze pociągi Siemensa pojawią się w Warszawie w grudniu 2012 roku. Jednak zdaniem Jerzego Lejka na trasy wyjadą dopiero we wrześniu przyszłego roku. Zanim to się stanie wagony muszą przejść testy i uzyskać dopuszczenia do ruchu. Nie będą jednak czekały na otwarcie II linii podziemnej kolejki. Część z nich, 15 z 35 zakontraktowanych składów, wyjedzie na trasę z Młocin do Kabat.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022