Inspiro już jeździ

infotram
04.10.2013 09:49

Tak jak zapowiadaliśmy w niedzielę, 6 października pociągi Inspiro rozpoczęły kursowanie na I linii metra. W pierwszy kurs skład Siemensa i Newagu wyjechał niemalże w samo południe. I był ogólnodostępny co stawia pod dużym znakiem zapytania konkurs, jaki przygotował ratusz, a w którym można było wygrać bilety na tenże przejazd. Docelowo na obydwu liniach podziemnej kolejki mieszkańcy stolicy będą korzystać z 35 pociągów Inspiro. Na razie w Warszawie jest ich 10. Pierwszy z nich trafił do stolicy w grudniu 2012 roku. Przypomnijmy, składy są budowane przez konsorcjum Siemensa i Newagu. Pod koniec września tego roku Urząd Transportu Kolejowego wydał świadectwo typu pojazdu kolejowego, pozwalające Inspiro wyjechać na tory. Jak zapowiada producent mają to być najnowocześniejsze pociągi metra nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W nowych składach pasażerów może zaskoczyć brak podziału na poszczególne wagony –użytkownicy będą mogli swobodnie poruszać się po całej, 120-metrowej długości pociągu. Każde Inspiro jest wyposażone w system automatycznej regulacji wentylacji dostosowany do zapełnienia wagonu, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie do pojazdu osobom niepełnosprawnym, dodatkowe wyświetlacze z informacją pasażerską, monitoring wizyjny.

Pierwszy przejazd Inspiro

Co ważne dla przewoźnika pociągi Inspiro obowiązkowy przegląd techniczny będą przechodzić co 3 miesiące, podczas gdy pociągi rosyjskie wymagają przeglądu co 20 godzin, a Metropolis co 14 dni. Żywotność silników Inspiro jest szacowana na 2 mln km jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. Dzięki dwusystemowości pociągi będą mogły obsługiwać zarówno I jaki II linię warszawskiego metra. Swoją pracę rozpoczną od kursowania pomiędzy Kabatami a Młocinami, później natomiast wyjadą także na centralny odcinek II linii.
Zakup 35 pociągów Inspiro finansowany jest ze środków Metra Warszawskiego, uzyskanych dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa, o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej –pociągami metra w latach 2009-2027, a także dzięki kredytowi EBOiR oraz dofinansowaniu z UE. Jak wspomnieliśmy wykonawcą kontraktu, opiewającego na kwotę netto blisko 1,07 miliarda złotych, jest konsorcjum firm Siemens i Newag z Nowego Sącza (pociągi montowane są w Nowym Sączu, w nowej specjalnie wybudowanej hali).
Do tematu wrócimy jeszcze na łamach InfoTram.