InnoTrans: W Berlinie Tramino promował Polskę

infotram
05.10.2010 14:50
Po raz pierwszy Tramino został pokazany na targach TRAKO w Gdańsku. Kilka dni temu zobaczyła go Europa –Solaris zaprezentował bowiem swój tramwaj na berlińskim InnoTrans. Wagon niewątpliwie zwracał na siebie uwagę i był doskonałą promocją naszego kraju. Już sam fakt umieszczenia na wyświetlaczu informacji, że jest to produkt polski wydaje się być trafnym posunięciem producenta. Bo niby czego tu się wstydzić? Marka Solaris jest doskonale znana w Niemczech. Może nie za sprawą tramwajów, a autobusów. Wkrótce może się to jednak zmienić. Solarisy pojawiają się przecież nie tylko na berlińskich ulicach, ale również w innych niemieckich miastach. I nie tylko niemieckich. Jeżdżąc po Europie w wielu miastach spotykam nasze autobusy –mówił podczas InnoTrans twórca i szef Rady Nadzorczej Solarisa Krzysztof Olszewski. Skoro zatem rodzinna firma Olszewskich znana jest przede wszystkim z autobusów w Berlinie nie mogło zabraknąć także autobusu, tym bardziej, iż tamtejsze targi nie są już klasyczną kolejową wystawą, a imprezą poświęconą całemu segmentowi transportu publicznego. Pokazany został hybrydowy Solaris Urbino 18. 
Soalris Tramino na InnoTrans Soalris Tramino na InnoTrans Soalris Tramino na InnoTrans Soalris Tramino na InnoTrans
Wracając jednak do meritum sprawy, czyli tramwaju Tramino, Solaris nie chce ograniczać się tylko do rynku polskiego. Jak podkreślił Hans Peter Engel dyrektor Solarisa ds. sprzedaży Tramino ma być także produktem eksportowym, który w przyszłości zagości w europejskich metropoliach, także w miastach niemieckich. Jakby tego było mało, Engel zapowiedział, że Solaris już myśli o dalszym podboju rynku szynowego. Być może już w przyszłym roku rozpoczną się prace nad elektrycznym zespołem trakcyjnym. Problemem, zdaniem Engela są jednak procedury przetargowe, które ograniczają wejście na rynek nowym producentom. Skoro bowiem w przetargu wymagany jest trzymiesięczny termin realizacji dostawy pociągu, to wiadomo, że może wygrać go tylko ta firma, która ma pojazd gotowy do malowania w barwy przewoźnika –zaznacza Engel. W Solarisie jednak nie zrażają się. Zdaniem Engela polscy przewoźnicy, zarówno kolejowi, jak i tramwajowi, już wkrótce będą zmuszeni do wymiany taboru. Tu firma szuka swojej szansy. To jednak dalsza perspektywa.
Soalris Urbino 18 Hybrid na InnoTrans Soalris Urbino 18 Hybrid na InnoTrans
Decyzja o wejściu w segment pojazdów szynowych była logiczną konsekwencją naszej dotychczasowej strategii rozwoju. Produkujemy autobusy miejskie i trolejbusy. Naszym klientem końcowym są przedsiębiorstwa komunikacji publicznej, które zarządzają także przewozami tramwajowymi. Stąd, aby nasza oferta mogła być pełna, zdecydowaliśmy wzbogacić portfolio naszych produktów o pojazdy szynowe. W roku 2005 rozpoczęliśmy prace badawczo-rozwojowe, których celem było opracowanie i przygotowanie do seryjnej produkcji Solarisa Tramino –niskopodłogowego tramwaju marki Solaris. W ubiegłym roku na targach TRAKO w Gdańsku a dzisiaj na targach InnoTrans w Berlinie, można zobaczyć efekt tej pracy –mówił Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solarisa.
Na dzień dzisiejszy Solaris koncentruje się na budowie tramwajów dla MPK Poznań. Jak wiadomo to pierwszy jego tramwajowy kontrakt. Według zapewnień szefów firmy wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Wagony są budowane, pierwszy z nich zostanie dostarczony w terminie, a więc do 30 czerwca 2011 roku.
Soalris Tramino na InnoTrans Soalris Tramino na InnoTrans Soalris Tramino na InnoTrans
Produkcja Tramino jest całkowicie niezależna od produkcji autobusów. Hala produkcji pudeł tramwajowych zlokalizowana jest w Środzie Wielkopolskiej. Pierwsze konstrukcje stalowe tramwajów dla Poznania rozpoczęły się we wrześniu. Z kolei montaż podzespołów oraz zabudowa wnętrza tramwajów odbywać się będzie w halach produkcyjnych zlokalizowanych w Poznaniu.
W związku z rozpoczęciem produkcji tramwajów i realizacją kontraktu dla Poznania, do końca tego roku firma zatrudni blisko 300 osób, zarówno na stanowiskach bezpośrednio, jak i pośrednio produkcyjnych.
Niezależnie od tego trwają testy pierwszego wyprodukowanego tramwaju. Od grudnia 2009, do sierpnia tego roku w Poznaniu, przedseryjny egzemplarz Solarisa Tramino przechodził serię testów homologacyjnych oraz serię testów statycznych i dynamicznych, których celem była optymalizacja konstrukcji przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Wszystkie testy przebiegają pomyślnie –zapewnił Olszewski. Szerzej o Tramino pisaliśmy tutaj.