InnoTrans: W Berlinie Tramino promował Polskę
infotram
05.10.2010 14:50
InnoTrans: W Berlinie Tramino promował Polskę
Po raz pierwszy Tramino został pokazany na targach TRAKO w Gdańsku. Kilka dni temu zobaczyła go Europa –Solaris zaprezentował bowiem swój tramwaj na berlińskim InnoTrans. Wagon niewątpliwie zwracał na siebie uwagę i był doskonałą promocją naszego kraju. Już sam fakt umieszczenia na wyświetlaczu informacji, że jest to produkt polski wydaje się być trafnym posunięciem producenta. Bo niby czego tu się wstydzić? Marka Solaris jest doskonale znana w Niemczech. Może nie za sprawą tramwajów, a autobusów. Wkrótce może się to jednak zmienić. Solarisy pojawiają się przecież nie tylko na berlińskich ulicach, ale również w innych niemieckich miastach. I nie tylko niemieckich. Jeżdżąc po Europie w wielu miastach spotykam nasze autobusy –mówił podczas InnoTrans twórca i szef Rady Nadzorczej Solarisa Krzysztof Olszewski. Skoro zatem rodzinna firma Olszewskich znana jest przede wszystkim z autobusów w Berlinie nie mogło zabraknąć także autobusu, tym bardziej, iż tamtejsze targi nie są już klasyczną kolejową wystawą, a imprezą poświęconą całemu segmentowi transportu publicznego. Pokazany został hybrydowy Solaris Urbino 18.
Wracając jednak do meritum sprawy, czyli tramwaju Tramino, Solaris nie chce ograniczać się tylko do rynku polskiego. Jak podkreślił Hans Peter Engel dyrektor Solarisa ds. sprzedaży Tramino ma być także produktem eksportowym, który w przyszłości zagości w europejskich metropoliach, także w miastach niemieckich. Jakby tego było mało, Engel zapowiedział, że Solaris już myśli o dalszym podboju rynku szynowego. Być może już w przyszłym roku rozpoczną się prace nad elektrycznym zespołem trakcyjnym. Problemem, zdaniem Engela są jednak procedury przetargowe, które ograniczają wejście na rynek nowym producentom. Skoro bowiem w przetargu wymagany jest trzymiesięczny termin realizacji dostawy pociągu, to wiadomo, że może wygrać go tylko ta firma, która ma pojazd gotowy do malowania w barwy przewoźnika –zaznacza Engel. W Solarisie jednak nie zrażają się. Zdaniem Engela polscy przewoźnicy, zarówno kolejowi, jak i tramwajowi, już wkrótce będą zmuszeni do wymiany taboru. Tu firma szuka swojej szansy. To jednak dalsza perspektywa.
Decyzja o wejściu w segment pojazdów szynowych była logiczną konsekwencją naszej dotychczasowej strategii rozwoju. Produkujemy autobusy miejskie i trolejbusy. Naszym klientem końcowym są przedsiębiorstwa komunikacji publicznej, które zarządzają także przewozami tramwajowymi. Stąd, aby nasza oferta mogła być pełna, zdecydowaliśmy wzbogacić portfolio naszych produktów o pojazdy szynowe. W roku 2005 rozpoczęliśmy prace badawczo-rozwojowe, których celem było opracowanie i przygotowanie do seryjnej produkcji Solarisa Tramino –niskopodłogowego tramwaju marki Solaris. W ubiegłym roku na targach TRAKO w Gdańsku a dzisiaj na targach InnoTrans w Berlinie, można zobaczyć efekt tej pracy –mówił Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solarisa.
Na dzień dzisiejszy Solaris koncentruje się na budowie tramwajów dla MPK Poznań. Jak wiadomo to pierwszy jego tramwajowy kontrakt. Według zapewnień szefów firmy wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Wagony są budowane, pierwszy z nich zostanie dostarczony w terminie, a więc do 30 czerwca 2011 roku.
Produkcja Tramino jest całkowicie niezależna od produkcji autobusów. Hala produkcji pudeł tramwajowych zlokalizowana jest w Środzie Wielkopolskiej. Pierwsze konstrukcje stalowe tramwajów dla Poznania rozpoczęły się we wrześniu. Z kolei montaż podzespołów oraz zabudowa wnętrza tramwajów odbywać się będzie w halach produkcyjnych zlokalizowanych w Poznaniu.
W związku z rozpoczęciem produkcji tramwajów i realizacją kontraktu dla Poznania, do końca tego roku firma zatrudni blisko 300 osób, zarówno na stanowiskach bezpośrednio, jak i pośrednio produkcyjnych.
Niezależnie od tego trwają testy pierwszego wyprodukowanego tramwaju. Od grudnia 2009, do sierpnia tego roku w Poznaniu, przedseryjny egzemplarz Solarisa Tramino przechodził serię testów homologacyjnych oraz serię testów statycznych i dynamicznych, których celem była optymalizacja konstrukcji przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Wszystkie testy przebiegają pomyślnie –zapewnił Olszewski. Szerzej o Tramino pisaliśmy tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022