InnoTrans: Światowa premiera Tramino Brunszwik, Solaris liczy na kolejne kontrakty

infotram
23.09.2014 11:12
Na trwających w Berlinie targach InnoTans Solaris prezentuje Tramino dla Brunszwiku. W trakcie ostatnich dwóch miesięcy polski producenta dostarczył już trzy takie tramwaje. Prezentowany na targach pojazd jest czwartym z łącznie zamówionych 18 sztuk. Dostawy wszystkich pojazdów zakończą się w pierwszej połowie 2015 roku. To pojazd specyficzny, przystosowany do rozstawu 1100 mm –mówi podczas konferencji prasowej Zbigniew Palenica, członek Zarządu Solaris Bus&Coach.
Dostawa Tramino do Brunszwiku jest początkiem ostatniego etapu realizacji zamówienia na łącznie 18 tramwajów zakupionych przez Braunschweiger Verkehrs-GmbH w maju 2012 roku. Brunszwik jest drugim niemieckim miastem mającym w swojej flocie polskie tramwaje. W roku 2013 Solaris sprzedał 5 sztuk Tramino do Jeny, stając się tym samym pierwszym polskim producentem, który dostarczył do Niemiec nowoczesne, niskopodłogowe miejskie pojazdy szynowe. Przy realizacji tego kontraktu producent czerpał z doświadczeń zdobytych przy produkcji tramwajów dla Jeny. Teraz brunszwickie Tramino przechodzą proces homologacyjny.
Solaris liczy także na kolejne zamówienia z rynku tramwajowego, zarówno krajowego, jak i zagranicznego. Niewykluczone, że pojawią się one jeszcze w tym roku. Wielce prawdopodobne jest, że uda się zdobyć kolejne zamówienia z Niemiec. Skąd? Producent nie zdradza szczegółów. Wiadomo natomiast, że rok 2014 będzie rekordowy dla Solarisa jeśli chodzi o liczbę wyprodukowanych pojazdów. Ma ich być łącznie około 1400. W perspektywie jest także kolejne zamówienie tramwajowe. W 2015 roku Solaris będzie dostarczał wagony dla Olsztyna. Po zamknięciu tego zamówienia na koncie firmy z Bolechowa będzie prawie 100 wyprodukowanych wagonów. Do tego trzeba dodać 800 trolejbusów i 250 hybryd i autobusów elektrycznych. Te ostatnie firma oferuje w czterech wariantach. W wersji 8,9 m, 12 m, 18 m i 18,75 m.     
Wracając do Tramino Braunschweig warto dodać, że to czteroczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i jednokierunkowe tramwaje o długości 35,7 m i szerokości 2,3 m, przystosowane do jazdy po torach o rzadko spotykanej szerokości 1100 mm. Każda z czterech sekcji pojazdu opiera się na umieszczonym pośrodku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, staje się on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze. Jest to zaawansowana konstrukcja bazująca na sprawdzonych rozwiązaniach. Aby poprawić komfort prowadzenia pojazdu oraz samego podróżowania, w wózku użyto zestawów kołowych z wahaczami zamiast klasycznych zestawów kołowych.
Tramino Brunszwik na InnoTransTramino Brunszwik na InnoTransTramino Brunszwik na InnoTrans
W zależności od położenia wózek wyposażono w wahacz z jedną lub dwoma parami kół napędzanych. Wahacze połączone są z ramą za pomocą łącznika oraz prowadników gumowo-metalowych. Dzięki takiemu zabiegowi wózek charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi.
Napęd stanowi pięć asynchronicznych silników trakcyjnych, o mocy 90 kW każdy, zamontowanych na pudłach. Przeniesienie napędu następuje z silników przez wał na wózek i poprzez układ przekładni „master”i „slave”, połączonych ze sobą wałem drążonym na koła. Takie rozwiązanie pozwoliło uzyskać w całym tramwaju niską podłogę przy jednoczesnym obniżeniu masy samego wózka oraz zastosowaniu kół o średnicy aż 662 mm (nowe koła).
Zupełnie nowym rozwiązaniem jest system anty-knick, który zapobiega niepożądanym pozycjom pojazdu podczas jazdy na wprost (w tym –pozwala uniknąć wężykowania), a także w czasie wejścia, pokonywania oraz wyjścia z łuku. System składa się z dwóch siłowników przypadających na każdy wózek. Te z jednej strony zamocowane są w gniazdach na ramie wózka, a z drugiej przyczepione do pudła pojazdu. Ma to również wpływ na poprawę komfortu jazdy, gdyż zapobiega charakterystycznym szarpnięciom w trakcie wchodzenia poszczególnych członów tramwaju w łuk.
Z kolei zamontowanie superkondensatorów, w których magazynowana jest energia pochodząca
z procesu rekuperacji, służy do rozpędzania tramwaju. Takie rozwiązanie pozwala przewoźnikowi zaoszczędzić znaczącą ilość energii elektrycznej zużywanej do jazdy tramwajem.
Przyciski i przełączniki w kabinie motorniczego zastąpione zostały innowacyjnym pulpitem, który składa się z nowoczesnych ekranów dotykowych. Intuicyjne i łatwe w obsłudze urządzenia pozostawiają dowolność w kwestii programowania, rozmieszczenia poszczególnych funkcji oraz ich łatwej zmiany, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Klasyczne lusterka wsteczne zastąpione zostały kamerami. Obraz, który rejestrują, przenoszony jest na wewnętrzne monitory zamontowane zgodnie z wszelkimi normami ergonomii. Gwarantuje to widoczność wszystkiego, co dzieje się po obu stronach oraz za pojazdem.
Każdy z szynowych Solarisów dla Brunszwiku wyposażony został w klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację kabiny motorniczego. Jednocześnie może nim podróżować 211 osób, z czego 87 na miejscach siedzących. Ten model Tramino posiada sześć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm. Pierwsze z nich znajdują się tuż za kabiną motorniczego, gdzie mieści się przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przy drzwiach czwartych oraz szóstych zaplanowano miejsca przeznaczone dla rodziców z wózkami dziecięcymi. Nad wejściami zamontowano specjalne oświetlenie, które rozbłyskuje zielonym kolorem w momencie, gdy drzwi zwolnione są do obsługi dla pasażerów. Kolor czerwony sygnalizuje dezaktywację tej funkcji przez motorniczego, informując pasażerów o zakończeniu procesu wsiadania czy wysiadania z tramwaju i przygotowaniu do odjazdu z przystanku. Takie rozwiązanie większa poziom bezpieczeństwa pasażerów podczas wchodzenia do tramwaju i opuszczania go.
To pojazd skrojony na potrzeby tego zamówienia –mówił Zbigniew Palenica. Zbudowany w bezpośredniej współpracy z zamawiającym.
Na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie Solaris prezentuje także osiemnastometrowy autobus elektryczny, wykorzystujący system ładowania PRIMOVE. Autobusy z Bolechowa są dobrze znane właśnie w Brunszwiku. Polski producent dostarczył ich tam ponad 20 sztuk, w tym Urbino 12 electric oraz cztery przegubowe Urbino 18 electric z indukcyjnym. Pierwszy w pełni elektryczny przegubowy model Solarisa można również zobaczyć właśnie podczas targów InnoTrans.
Dane techniczne Tramino Bruszwik

 

Długość całkowita
35 740 mm
Szerokość pudła wagonu
2300 mm
Szerokość pudła wagonu wewnątrz (maks.)
2090 mm
Wysokość przy złożonym pantografie
3560 mm
Liczba pudeł
4
Liczba wózków
napędowych
1
tocznych
0
z jedną osią napędową
3
Rozstaw kół
1100 mm
Średnica kół (nowych/zużytych)
662 / 580 mm
Minimalny promień skrętu
20 m
Wysokość podłogi ponad główką szyny
360 mm
Ilość procentowa obszaru niskopodłogowego
100%
Liczba miejsc siedzących (+ siedzenia uchylne)
87
Liczba miejsc stojących (4 osób/m2)
124
Liczba miejsc dla osób z wózkami
1
Liczba miejsc dla wózków dziecięcych
2
Liczba drzwi
drzwi podwójne (szerokość 1300 mm)
6
Napięcie zasilające
600 V (+120 V, -180 V)
Liczba i moc silników trakcyjnych
5 x 90 kW
Silniki trakcyjne
asynchroniczne
Maksymalna prędkość konstrukcyjna
75 km/h
Maksymalna prędkość
70 km/h
Klimatyzacja
kabiny motorniczego
Tak
przestrzeni pasażerskiej
Tak
Okres użytkowania
40 lat