InnoTrans: Światowa premiera Tramino Brunszwik, Solaris liczy na kolejne kontrakty
Na trwających w Berlinie targach InnoTans Solaris prezentuje Tramino dla Brunszwiku. W trakcie ostatnich dwóch miesięcy polski producenta dostarczył już trzy takie tramwaje. Prezentowany na targach pojazd jest czwartym z łącznie zamówionych 18 sztuk. Dostawy wszystkich pojazdów zakończą się w pierwszej połowie 2015 roku. To pojazd specyficzny, przystosowany do rozstawu 1100 mm –mówi podczas konferencji prasowej Zbigniew Palenica, członek Zarządu Solaris Bus&Coach.
Dostawa Tramino do Brunszwiku jest początkiem ostatniego etapu realizacji zamówienia na łącznie 18 tramwajów zakupionych przez Braunschweiger Verkehrs-GmbH w maju 2012 roku. Brunszwik jest drugim niemieckim miastem mającym w swojej flocie polskie tramwaje. W roku 2013 Solaris sprzedał 5 sztuk Tramino do Jeny, stając się tym samym pierwszym polskim producentem, który dostarczył do Niemiec nowoczesne, niskopodłogowe miejskie pojazdy szynowe. Przy realizacji tego kontraktu producent czerpał z doświadczeń zdobytych przy produkcji tramwajów dla Jeny. Teraz brunszwickie Tramino przechodzą proces homologacyjny.
Solaris liczy także na kolejne zamówienia z rynku tramwajowego, zarówno krajowego, jak i zagranicznego. Niewykluczone, że pojawią się one jeszcze w tym roku. Wielce prawdopodobne jest, że uda się zdobyć kolejne zamówienia z Niemiec. Skąd? Producent nie zdradza szczegółów. Wiadomo natomiast, że rok 2014 będzie rekordowy dla Solarisa jeśli chodzi o liczbę wyprodukowanych pojazdów. Ma ich być łącznie około 1400. W perspektywie jest także kolejne zamówienie tramwajowe. W 2015 roku Solaris będzie dostarczał wagony dla Olsztyna. Po zamknięciu tego zamówienia na koncie firmy z Bolechowa będzie prawie 100 wyprodukowanych wagonów. Do tego trzeba dodać 800 trolejbusów i 250 hybryd i autobusów elektrycznych. Te ostatnie firma oferuje w czterech wariantach. W wersji 8,9 m, 12 m, 18 m i 18,75 m.
Wracając do Tramino Braunschweig warto dodać, że to czteroczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i jednokierunkowe tramwaje o długości 35,7 m i szerokości 2,3 m, przystosowane do jazdy po torach o rzadko spotykanej szerokości 1100 mm. Każda z czterech sekcji pojazdu opiera się na umieszczonym pośrodku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, staje się on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze. Jest to zaawansowana konstrukcja bazująca na sprawdzonych rozwiązaniach. Aby poprawić komfort prowadzenia pojazdu oraz samego podróżowania, w wózku użyto zestawów kołowych z wahaczami zamiast klasycznych zestawów kołowych.
W zależności od położenia wózek wyposażono w wahacz z jedną lub dwoma parami kół napędzanych. Wahacze połączone są z ramą za pomocą łącznika oraz prowadników gumowo-metalowych. Dzięki takiemu zabiegowi wózek charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi.
Napęd stanowi pięć asynchronicznych silników trakcyjnych, o mocy 90 kW każdy, zamontowanych na pudłach. Przeniesienie napędu następuje z silników przez wał na wózek i poprzez układ przekładni „master”i „slave”, połączonych ze sobą wałem drążonym na koła. Takie rozwiązanie pozwoliło uzyskać w całym tramwaju niską podłogę przy jednoczesnym obniżeniu masy samego wózka oraz zastosowaniu kół o średnicy aż 662 mm (nowe koła).
Zupełnie nowym rozwiązaniem jest system anty-knick, który zapobiega niepożądanym pozycjom pojazdu podczas jazdy na wprost (w tym –pozwala uniknąć wężykowania), a także w czasie wejścia, pokonywania oraz wyjścia z łuku. System składa się z dwóch siłowników przypadających na każdy wózek. Te z jednej strony zamocowane są w gniazdach na ramie wózka, a z drugiej przyczepione do pudła pojazdu. Ma to również wpływ na poprawę komfortu jazdy, gdyż zapobiega charakterystycznym szarpnięciom w trakcie wchodzenia poszczególnych członów tramwaju w łuk.
Z kolei zamontowanie superkondensatorów, w których magazynowana jest energia pochodząca
z procesu rekuperacji, służy do rozpędzania tramwaju. Takie rozwiązanie pozwala przewoźnikowi zaoszczędzić znaczącą ilość energii elektrycznej zużywanej do jazdy tramwajem.
z procesu rekuperacji, służy do rozpędzania tramwaju. Takie rozwiązanie pozwala przewoźnikowi zaoszczędzić znaczącą ilość energii elektrycznej zużywanej do jazdy tramwajem.
Przyciski i przełączniki w kabinie motorniczego zastąpione zostały innowacyjnym pulpitem, który składa się z nowoczesnych ekranów dotykowych. Intuicyjne i łatwe w obsłudze urządzenia pozostawiają dowolność w kwestii programowania, rozmieszczenia poszczególnych funkcji oraz ich łatwej zmiany, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Klasyczne lusterka wsteczne zastąpione zostały kamerami. Obraz, który rejestrują, przenoszony jest na wewnętrzne monitory zamontowane zgodnie z wszelkimi normami ergonomii. Gwarantuje to widoczność wszystkiego, co dzieje się po obu stronach oraz za pojazdem.
Każdy z szynowych Solarisów dla Brunszwiku wyposażony został w klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację kabiny motorniczego. Jednocześnie może nim podróżować 211 osób, z czego 87 na miejscach siedzących. Ten model Tramino posiada sześć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm. Pierwsze z nich znajdują się tuż za kabiną motorniczego, gdzie mieści się przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przy drzwiach czwartych oraz szóstych zaplanowano miejsca przeznaczone dla rodziców z wózkami dziecięcymi. Nad wejściami zamontowano specjalne oświetlenie, które rozbłyskuje zielonym kolorem w momencie, gdy drzwi zwolnione są do obsługi dla pasażerów. Kolor czerwony sygnalizuje dezaktywację tej funkcji przez motorniczego, informując pasażerów o zakończeniu procesu wsiadania czy wysiadania z tramwaju i przygotowaniu do odjazdu z przystanku. Takie rozwiązanie większa poziom bezpieczeństwa pasażerów podczas wchodzenia do tramwaju i opuszczania go.
To pojazd skrojony na potrzeby tego zamówienia –mówił Zbigniew Palenica. Zbudowany w bezpośredniej współpracy z zamawiającym.
Na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie Solaris prezentuje także osiemnastometrowy autobus elektryczny, wykorzystujący system ładowania PRIMOVE. Autobusy z Bolechowa są dobrze znane właśnie w Brunszwiku. Polski producent dostarczył ich tam ponad 20 sztuk, w tym Urbino 12 electric oraz cztery przegubowe Urbino 18 electric z indukcyjnym. Pierwszy w pełni elektryczny przegubowy model Solarisa można również zobaczyć właśnie podczas targów InnoTrans.
Dane techniczne Tramino Bruszwik
Długość całkowita
|
35 740 mm
|
Szerokość pudła wagonu
|
2300 mm
|
Szerokość pudła wagonu wewnątrz (maks.)
|
2090 mm
|
Wysokość przy złożonym pantografie
|
3560 mm
|
Liczba pudeł
|
4
|
Liczba wózków
|
|
napędowych
|
1
|
tocznych
|
0
|
z jedną osią napędową
|
3
|
Rozstaw kół
|
1100 mm
|
Średnica kół (nowych/zużytych)
|
662 / 580 mm
|
Minimalny promień skrętu
|
20 m
|
Wysokość podłogi ponad główką szyny
|
360 mm
|
Ilość procentowa obszaru niskopodłogowego
|
100%
|
Liczba miejsc siedzących (+ siedzenia uchylne)
|
87
|
Liczba miejsc stojących (4 osób/m2)
|
124
|
Liczba miejsc dla osób z wózkami
|
1
|
Liczba miejsc dla wózków dziecięcych
|
2
|
Liczba drzwi
|
|
drzwi podwójne (szerokość 1300 mm)
|
6
|
Napięcie zasilające
|
600 V (+120 V, -180 V)
|
Liczba i moc silników trakcyjnych
|
5 x 90 kW
|
Silniki trakcyjne
|
asynchroniczne
|
Maksymalna prędkość konstrukcyjna
|
75 km/h
|
Maksymalna prędkość
|
70 km/h
|
Klimatyzacja
|
|
kabiny motorniczego
|
Tak
|
przestrzeni pasażerskiej
|
Tak
|
Okres użytkowania
|
40 lat
|