InnoTrans 2012: Światowa premiera Inspiro

infotram
14.09.2012 15:10
Światowa premiera Inspiro oraz uroczyste przekazanie makiety wagonu Avenio –to dwa najważniejsze wydarzenia na InnoTrans 2012 z udziałem koncernu Siemens. My oczywiście z niecierpliwością czekamy na to pierwsze. Wreszcie zobaczymy kompletny wagon dla warszawskiego metra. W jego prezentacji udział zapowiedzieli m.in. szef Metra Warszawskiego –Jerzy Lejk, Wiceprezydent Warszawy –Jacek Wojciechowicz, Hans-Jörg Grundmann, szef Siemens Rail Systems Division oraz Sandra Gott-Karlbauer, szef działu Coaches and Light Rail w Siemensie. Premiera ta będzie miała miejsce w środę, 19 września 2012 roku o godz. 11:00.
Inspiro w wiedeńskiej fabryceInspiro w wiedeńskiej fabryce
Przypomnijmy, że wagony metra dla Warszawy powstają w wiedeńskiej fabryce producenta. Stolica Polski będzie pierwszym nabywcą wagonów Inspiro. Pociągi mają być przystosowane do poruszania się z prędkością 90 km/h, przy zasilaniu z tzw. trzeciej szyny, o napięciu 750V. Mają mieć 117,8 m długości, 2,74 m długości oraz 3,65 m wysokości. Wysokość podłogi nad poziomem szyny wynosi natomiast 1,13 m. Jednorazowo może nimi podróżować 1436 osób, z czego 256 na miejscach siedzących. 24 siedzenia są składane. Masa własna pociągu wynosi 165 ton, zaś maksymalna masa z pasażerami to 267 ton. Jeszcze w tym roku pierwsze wagony przybędą na testy do Warszawy. Nastąpi to prawdopodobnie w grudniu. Poprzedzą je jazdy testowe w niemieckim centrum testowym Siemensa. Przypomnijmy, że Inspiro mają kursować nie tylko na budowanej obecnie drugiej linii stołecznego metra, ale również na linii nr 1. To właśnie tu pojawią się w pierwszej kolejności. Łącznie Warszawa ma dostać 35 składów, czyli 210 wagonów Inspiro. Co najmniej 10 z nich trafi na pierwszą linię. Umowa zawarta między stronami przewiduje możliwość zwiększenia zamówienia o 50%. Jej wartość to 1 mld 69 mln zł. Siemens w bitwie o Warszawę pokonał konsorcjum Wagonmasz-Skoda i CAF.
Siemens Avenio - makieta zaprezentowana w WiedniuSiemens Avenio - makieta zaprezentowana w Wiedniu
Także na InnoTrans będziemy mogli zobaczyć niskopodłogowy wagon tramwajowy Avenio dla Hagi. To swoisty powrót producenta na rynek tramwajowy. Tramwaj charakteryzuje ciekawy design, trzeba przyznać dość oryginalny. A przecież Avenio nie jest nową konstrukcją. To taki swoisty lifting Siemensa Combino Plus, znanego z Portugalii (takie wagony jeżdżą w Almadzie) oraz Węgier (Budapeszt). Jak mówią przedstawiciele producenta Avenio jest mieszanką wszystkiego tego, co najlepsze w dotychczas produkowanych wagonach. Wagony dla Hagi będą miały stalowe pudło. Wózki będą ściągnięte z tramwajów budapesztańskich. Skrętne, z możliwością obrotu o 4,5 stopnia. Przypomnijmy, że holenderskie miasto zamówiło u Siemensa 40 przegubowych wagonów, z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 40 pojazdów. Każdy z nich będzie miał 35 metrów. Na swój pokład zabierze 70 pasażerów na miejscach siedzących oraz 168 na stojących. Dostawy nowych wagonów mają rozpocząć się w 2014 roku i potrwają przez rok. Wartość kontraktu to ponad 100 mln euro. Avenio w roli głównej wystąpi w środę o godz. 17.
Wcześniej, bo już we wtorek Siemens zaplanował prezentacje modelu składu ICx dla Deutsche Bahn oraz wagonu sypialnego dla RŻD.