Inekon – nierozerwalny twórca sukcesu czeskich tramwajów.
Grupa INEKON powstała w 1990 roku jako czysto komercyjne przedsięwzięcie nakierowane na sprzedaż produktów czeskiego przemysłu za granicą. Początkowo działalność skupiała się na sprzedaży pojazdów szynowych oraz importu surowców dla przemysłu chemicznego. Sprzedawane były głównie lokomotywy, gdzie prym wiodły spalinowe lokomotywy manewrowe, zarówno całkowicie nowe jak i modernizowane. Następnie ofertę rozszerzono o tramwaje produkowane przez Tatrę, jednak upadający zakład i duże problemy techniczne z nowymi tramwajami sprawiły, że zdecydowano się rozwiązać ten problem. Dzięki przejęciu kadry inżynierów z ČKD Tatra stało się możliwe utworzenie biura projektowego. Zdecydowano się wówczas wytwarzać własne tramwaje, w których budowę i rozwój zaangażowano również Škodę. O współpracy z tą firmą pisaliśmy w temacie poświęconym Škodzie. Jednak ta współpraca nie układała się zbyt pomyślnie, co zaowocowało przeniesieniem produkcji w 2000 roku do warsztatów DP Ostrava. Oprócz interesujących nas tramwajów grypa Inekon zaczęła również działać w innych obszarach. Na dzień dzisiejszy Inekon Group posiada własne biuro projektowe pojazdów szynowych (KolejováDoprava), oraz zakład budowy zlokalizowany w Ostrawie (Inekon Trams). W obszarze oczyszczania ścieków grupa ma większościowy udział w przedsiębiorstwie Druchema, a nowym działem jest sprzedaż biologicznych oczyszczalni ścieków. Eksportem produktów zajmuje się Inekon Group, natomiast w przemyśle energetycznym jest to również Inekon Power. Oprócz tych głównych dziedzin holding oferuje pośrednictwo w handlu chemikaliami, organizuje modernizacje pojazdów szynowych oraz torowisk. Bardzo ważnym działem w grupie Inekon jest Inekon Systems zajmujący się projektowaniem i wdrażaniem komputerowych systemów informatycznych.
Jednak w interesującym nas obszarze nie uniknie się powiązań ze Škodą. Podstawowy typ tramwaju to Inekon 01 Trio. Jest to wręcz brat bliźniak tramwaju 03T Škody. Jak już wcześniej informowaliśmy tramwaj 03T powstał przy ścisłej współpracy Inekona i Škody. Jego produkcję rozpoczęto w zakładach Škody w Pilźnie, jednak współpraca ta nie układała się na tyle pomyślnie, aby przetrwać próbę czasu. Głównym problemem była niemożność pogodzenia ze sobą dwóch sprzecznych stron. Inekon chciał zbudować tramwaj uniwersalny, w którym można zabudować komponenty od różnych dostawców w zależności od wymogów odbiorcy. Natomiast Škoda dążyła do unifikacji i stosowania wyłącznie jej komponentów. Drugim faktem był zbyt niski wpływ przedstawicieli Inekona na działania Škody. W efekcie sytuacja się zaogniała, a Inekon rozpoczął poszukiwanie zastępczego miejsca do produkcji. Już w połowie lat 1990-tych nawiązano współpracę z DP Ostrava, która układała się nader dobrze. Dlatego wraz z rozwiązaniem współpracy ze Škodą naturalnym było przeniesienie produkcji właśnie do Ostrawy. Podpisano stosowną umowę z DP Ostrava, gdzie udziały były podzielone między DP Ostrava, a Inekon. W późniejszym czasie Inekon wykupił udziały od DP Ostrava stając się jedynym właścicielem Inekon Trams.
Długość
|
20,13 m
|
Szerokość
|
2,46 m
|
Wysokość
|
3,46 m
|
Masa własna
|
26 t
|
Pojemność całkowita
|
181 osób
|
Miejsc siedzących
|
41
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Inekon był również dostawcą tramwajów Škody dla USA, Czyli miast Portland oraz Seattle. Po zaprzestaniu współpracy ze Škodą, Inekon zaczął dostarczać na ten rynek tramwaje własnej produkcji. Zostały one oznaczone jako Inekon 12 Trio. Pierwsze tramwaje tego typu trafiły do miasta Portland, które realizowało opcjonalne zamówienie. W ten sposób wyjechały pierwsze 3 tramwaje na eksport. Kolejne zamówienie dotarło z Waszyngtonu, gdzie zamówiono również 3 wagony. Do tych osiągnięć należy dodatkowo dopisać zamówienie na kolejne 3 tramwaje z miasta Seattle. Tramwaje na rynek amerykański kosztują 2 miliony USD. Wynika to z konieczności poniesienia dodatkowych kosztów związanych ze wzmocnieniem konstrukcji oraz kosztów badań i eksportu tramwajów.
Długość
|
30,21 m
|
Szerokość
|
2,46 m
|
Wysokość
|
3,46 m
|
Masa własna
|
36 t
|
Pojemność całkowita
|
259 osób
|
Miejsc siedzących
|
60
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Długość
|
32,62 m
|
Szerokość
|
2,46 m
|
Wysokość
|
3,40 m
|
Masa własna
|
42 t
|
Pojemność całkowita
|
277 osób
|
Miejsc siedzących
|
77
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Analizując historię Inekona widzimy jak bardzo właściwi ludzie, na właściwych miejscach mogą stworzyć coś z niczego. Grupa Inekon powstała praktycznie z niczego, jednak dzięki dobremu zarządzaniu oraz inwestowaniu w zatrudnianie zdolnych ludzi stała się drugim pod względem udziałów producentem nowych tramwajów na rynku czeskim. Inekon to również kontrakty eksportowe, co pozwala na pozytywne rokowania odnośnie przyszłości firmy. Dodatkowo posiadając zdolną kadrę projektową Inekon może wprowadzać nowe konstrukcje. Co bardzo dobrze widać w obszarze nowych projektów. W zasadzie jedyny problem firmy to niska rozpoznawalność marki oraz nie do końca poznane potrzeby rynku. Zapewne inaczej byłby potraktowany 04 Superior gdyby był przedstawiany w wariancie NGT6, bardziej pożądanym przez mniejsze miasta. Dobrym rozwiązaniem byłoby również wyprodukowanie pokazowego prototypu. Oczywiście to wiąże się z kosztami, ale jak pokazuje praktyka nie zawsze tramwaj w fazie projektu uda się sprzedać. Jednak mimo tego Inekon ciągle powiększa udział w rynku, co raczej dobrze świadczy o produktach firmy.