Inauguracja tramwajów w Angers
infotram
05.07.2011 14:40
Inauguracja tramwajów w Angers
Dobra passa dla tramwajów we Francji trwa nadal. Najnowszym wkładem w rozwój tego środka transportu jest system zainaugurowany niedawno w mieście Angers.
Kolejny tydzień i kolejne dobre wiadomości dla miłośników tramwajów, bowiem w dniu 25 czerwca 2011 roku oficjalnie zainaugurowano eksploatację tramwajów w kolejnym francuskim mieście, tym razem w Angers. W związku z powyższym przedstawione dwa lata temu zestawienie francuskich systemów tramwajowych staje się coraz mniej aktualne, natomiast po zeszłotygodniowym opisie nowego systemu w Reims coraz ciężej wykazać się innowacją i przedstawić nowy system w ciekawy sposób. Bowiem historia tramwajów w Angers niemal do złudzenia przypomina tą z Reims. Angers bardzo szybko otrzymało publiczny transport, bo już w 1828 roku na ulicach pojawiły się omnibusy konne, które jednak wraz z rozwojem miasta stawały się coraz mniej wydajne. Już w 1871 roku pojawił się pierwszy pomysł na budowę tramwaju konnego, jednak nie znalazł on zgody na jego budowę, podobnie jak trzy kolejne. Dopiero w 1895 roku, kiedy pojawiły się pierwsze tramwaje elektryczne miasto wyraziło zgodę spółce Compagnie des tramways électriques d’Angers (Spółka tramwajów elektrycznych Angers) na wybudowanie systemu, który został zainaugurowany w 1896 roku. Spółka uzyskała koncesję na eksploatację linii aż do 1970 roku! Sieć tramwajowa miała metrowy rozstaw szyn i w szczytowym okresie eksploatowała 31 wagonów silnikowych oraz 12 doczepnych. W momencie powstania systemu tramwajowego miasto liczyło nieco ponad 77 tysięcy mieszkańców i choć w przeciągu 100 lat przed powstaniem tramwaju liczba mieszkańców wzrosła 2,5 krotnie, to jednak w XX wieku ten trend uległ wyhamowaniu. W wyniku tej stagnacji system szybko stawał się przestarzały i choć prowadzono jego rozbudowy, to jednak nigdy nie udało się osiągnąć optymistycznych wyników finansowych. W efekcie tego już w 1925 roku pojawiła się pierwsza linia autobusowa, natomiast od 1932 roku rozpoczęto planowe zastępowanie tramwajów przez autobusy, które w wyniku II Wojny Światowej zostało przeciągnięte aż do 1949 roku, kiedy pożegnano ostatni tramwaj w mieście. W tym miejscu warto przytoczyć dane demograficzne, w 1932 roku miasto liczyło nieco ponad 85 tysięcy mieszkańców, natomiast w 1949 roku w granicach 95 tysięcy obywateli.
W kolejnych latach transport publiczny był oparty wyłącznie na autobusach, które szybko przestały być konkurencją dla transportu indywidualnego, który zaczął dominować na ulicach. To w połączeniu z rozwojem miasta, które w latach 90. XX wieku liczyło już 150 tysięcy mieszkańców prowadziło do poważnych problemów z płynnością ruchu drogowego, zwłaszcza w tak ciasnym historycznym mieście jak Angers tworzącym aglomerację liczącą 250 tysięcy obywateli. W efekcie tego populacja miasta zaczęła delikatnie spadać, jednak w porę zauważono problem i już w 2001 roku zapadły decyzje o budowie nowego systemu tramwajowego w mieście. W 2004 roku został ostatecznie zaakceptowany przebieg linii, natomiast w 2007 roku ustalono już wszystkie szczegóły przyszłego systemu. Budowa ruszyła rok później a już w 2009 roku oficjalnie zainaugurowano zajezdnię, choć z racji konieczności budowy nowej przeprawy mostowej nad rzeką Maine oddanie infrastruktury torowej uległo przesunięciu w czasie. Jednak w dniu 25 czerwca 2011 roku oficjalnie zainaugurowano przewozy pasażerskie na pierwszej linii tramwajowej w mieście. Jej operatorem jest spółka Keolis, natomiast linia o standardowym rozstawie szyn 1435 mm ma długość 12,3 km i znajduje się na niej 25 przystanków. Trasa zaczyna się w 'zrośniętej’ z Angers od północnej strony miejscowości Avrillé, następnie wkracza na teren Angers gdzie przeciska się przez centrum miasta by z wykorzystaniem nowej przeprawy mostowej przedostać się na południową stronę rzeki i tamtejszą część miasta prowadzącą do dworca kolejowego z którego linia kieruje się do przystanku końcowego w dzielnicy Roseraie.
Podobnie do przedstawianego niedawno systemu w Reims, również w Angers zamówiono tramwaje Citadis 302, które oczywiście mają odmienny kształt czoła, choć w tym przypadku nie odwołuje on do żadnych lokalnych tradycji. Dla potrzeb systemu zamówiono 17 tramwajów Citadis 302 w wykonaniu dwukierunkowym, dwustronnym. Także wzorem Reims również w Angers zastosowano zasilanie z trzeciej bezpiecznej szyny APS na łącznie 1,5 km długości trasy. System ten został zamontowany na dwóch odcinkach, jednym w centrum Angers i drugim w centrum Avrillé. Oczywiście na pozostałych odcinkach jest stosowane tradycyjne zasilanie z sieci napowietrznej o napięciu 750 V DC.
W polskiej mizerii komunikacyjnej wiadomości o otwieraniu nowych systemów tramwajowych za granicą mogę być pokrzepiające, mogą również wpływać na deprymację dlaczego akurat w Polsce nie mamy takiego boomu. Jednak z drugiej strony warto zauważyć, że w Polsce przynajmniej w większych miastach tramwaje przetrwały i według wypowiedzi Francuzów stanowią dla naszego kraju bardzo duży kapitał, który warto zachować pomimo silnych nacisków lobby motoryzacyjnego. Francuzi często podkreślają, że zrobili jeden błąd likwidując tramwaje i teraz za ten błąd przychodzi im płacić. Jak widać słowa te nie są 'puszczane na wiatr’, ponieważ budowa w przyspieszonym tempie tramwajów we Francji nadal jest kontynuowana.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022