II linia metra gotowa w 60 proc.

infotram
16.07.2013 18:00

Z 11,1 km tuneli centralnego odcinka II linii metra wydrążono już 7,4 km;wszystkie tunele będą gotowe do października tego roku. Na budowie wykonano już 60 proc. prac – powiedział we wtorek wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz. Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami na budowie stacji 'Stadion’ Wojciechowicz przypomniał, że w ostatnich tygodniach powodzeniem zakończyło się drążenie tuneli pod kamienicami przy ulicach Targowej i Zamoyskiego na Pradze, a także pod tunelami pierwszej linii – w rejonie stacji Świętokrzyska. Dodał, że obecnie pracują wszystkie cztery tarcze drążące tunele podziemnej kolejki. Tarcza 'Krystyna’ zbliża się do Wisły – brakuje jej jeszcze ok. 90 metrów. 'Spodziewamy się, że będzie na stacji C13 (lewobrzeżna stacja 'Centrum Nauki Kopernik’ – PAP) w sierpniu tego roku’ – powiedział wiceprezydent. 'Elisabetta’ – kolejna tarcza pracująca na Pradze – ma dotrzeć do stacji 'Centrum Nauki Koperni’ we wrześniu. Z kolei dwie tarcze drążące tunele w lewobrzeżnej części miasta – 'Anna’ i 'Maria’ – opuściły już stację 'Świętokrzyska’;mają zakończyć pracę w październiku. Wojciechowicz podkreślił, że z 11 tys. 138 metrów tuneli wydrążono już 7 tys. 410 metrów. Trwają prace przy budowie pasażerskiego łącznika między I i II linią metra, w rejonie stacji 'Świętokrzyska’. Łącznik torowy (380 metrów) jest już gotowy, trwają prace przy zwrotnicach. 'Prace idą zgodnie z harmonogramem, zakończą się 31 sierpnia tego roku’ – zaznaczył wiceprezydent.
Początkowo drążenie tunelu pod dnem Wisły planowano od strony Powiśla, jednak podczas budowy doszło do awarii na budowanej stacji 'Centrum Nauki Kopernik’ – w połowie sierpnia ub.r. stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Połączy on stację 'Centrum Nauki Kopernik’ ze stacją na prawym brzegu Wisły – 'Stadion Narodowy’. Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji (’Rondo Daszyńskiego’, 'Rondo ONZ’, 'Świętokrzyska’, 'Nowy Świat – Uniwersytet’, 'Centrum Nauki Kopernik’, 'Stadion Narodowy’ i 'Dworzec Wileński’. Połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Początkowo zakończenie budowy planowano na październik br. 2013 r.;obecny termin to 30 września 2014 r. projekty w Polsce: II linia metra i śląski odcinek autostrady A1
Przy okazji dodajmy, że II linia metra w Warszawie „rywalizuje”z odcinkiem autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy o prymat najdroższej unijnej inwestycji transportowej w Polsce. Za budowę sześciokilometrowego odcinka i kupno wagonów trzeba zapłacić ponad 5,942 mld zł. Ale większą część rachunku dostanie do zapłaty Warszawa, a nie Bruksela. Ta ostatnia pokryje 46 proc. kosztów. Za największą unijną inwestycję można też uznać tę, do której najwięcej dopłaci Bruksela. Wtedy palma pierwszeństwa powinna trafić do śląskiego odcinka autostrady A1. Budowa 44km kosztowała 5,91 mld zł. Z funduszy europejskich opłacono 4,75 mld zł – ponad 80 proc. kosztów.