Historia elektrycznego transportu miejskiego w Avdiejevce
infotram
13.01.2012 14:36
Historia elektrycznego transportu miejskiego w Avdiejevce
Avdiejevka (36 tys. mieszkańców) to miasto rejonowe (powiatowe) we wschodniej Ukrainie, w województwie donieckim, położone zaledwie 20 km na północny-zachód od centrum Doniecka. Powstało w 1957 roku. Jest najmniejszym miastem Ukrainy posiadającym własną komunikację tramwajową. Jego historia oraz tramwaju w mieście wiąże się bezpośrednio z powstaniem oraz rozwojem Zakładu Koksowniczego.
W 1963 roku zakończono budowę pierwszej części Zakładu Koksowniczego. Już w lipcu tego roku rozpoczęto budowę linii tramwajowej łączącej zakład z miastem. W założeniu, budowane połączenie tramwajowe miało być częścią linii łączącej Avdiejevkę z Donieckiem (w latach 60-ch tramwaje w Doniecku docierały do samego lotniska).
W przeciwieństwie do inwestycji tramwajowych w innych miastach Avdiejevka przemyślała inwestycję ze szczegółami. Pierwszy, pięciokilometrowy odcinek, zbudowany został w formie dwutoru zakończonego pętlami na obu końcach. W związku z tym, iż całość trasy znajdowała się na wydzielonym torowisku, możemy mówić o wersji szybkiego tramwaju. Równocześnie z budową linii tramwajowej prowadzono budowę zajezdni tramwajowej na 30 wagonów, które oddano do użytku we wrześniu 1965 roku. Do obsługi linii dostarczono dziesięć pociągów tramwajowych KTM/KTP-2. Na linii, w godzinach szczytu, pracowało jednocześnie 6 pociągów, co dawało pięciominutową częstotliwość. Jedna pętla wraz z zajezdnią powstała na obrzeżach osiedla Chemik, druga zaś w sąsiedztwie głównej bramy Zakładu Koksowniczego.
W związku z szybką rozbudową miasta, które coraz bardziej oddalało się od pętli tramwajowej, postanowiono rozbudować (wydłużyć) linię tramwajową. W 1968 roku rozpoczęto budowę trasy wewnątrz miasta ulicami: Marksa, Worobiowa do pętli przy ulicy Niekrasowa (przystanek kolejowy na trasie do Doniecka). Nowy, 3-kilometrowy odcinek, przekazano do eksploatacji we wrześniu 1969 roku. W związku z przedłużeniem trasy tramwajowej, pętla Chemik wyłączona została z ruchu liniowego.
W 1971 roku rozpoczęto dostawy nowych wagonów tramwajowych typu MTB. W tym samym czasie rozpoczęto budowę nowych linii tramwajowych (wydłużenie istniejącej linii). Pierwszym etapem była budowa linii tramwajowej wzdłuż Zakładu Koksowniczego do bramy nr 4 (najdalej na zachód wysunięta część kombinatu). Całkowicie dwutorowa trasa rozpoczęła działalność w czerwcu 1972 roku. Do bramy nr 4 skierowano linię nr 2 (wydłużony wariant jedynki). W tym samym czasie wybudowano linię tramwajową do osiedla Spartak (osiedle praktycznie graniczy z lotniskiem w Doniecku). Ze względu jednak na brak działań Doniecka w celu połączenia systemów tramwajowych, linia do Spartaka nie została uruchomiona. Pomiędzy pętlą tramwajową w Avdiejevce (Spartak) a pętlą trolejbusową w Doniecku (Kopalnia Butovka) jest zaledwie 700 metrów oraz „niestety”trasa szybkiego ruchu i tory kolejowe. Te przeszkody okazały się nie do przebycia. W związku z tym systemy nie zostały nigdy połączone.
Kolejną ważną datą w historii Avdiejevki był rok 1976, kiedy to do miasta trafiły pierwsze wozy tramwajowe typy KTM-5.
Rok 1986 przyniósł decyzję o uruchomieniu trasy tramwajowej do Spartaka. W tym też okresie tramwaj w Avdiejevce uzyskał maksymalna długość (około 16 km). W tym też roku w mieście funkcjonowały już trzy linie tramwajowe:
- Niekrasowa –Zakład Koksowniczy (brama główna)
- Niekrasowa –Zakład Koksowniczy (brama nr 4)
- Spartak –Chemik
Zmiany jakie nastąpiły na Ukrainie na początku lat 90-ch nie miały specjalnego wpływu na funkcjonowanie tramwaju. Jedynym (niestety dużym) problemem okazał się brak dostaw nowego taboru.
W 1996 roku Zakład Koksowniczy przekazał tramwaje miastu. Początek nowego tysiąclecia przyniósł likwidacje linii tramwajowej do Spartaka. Powodów było kilka, jednak najważniejszym był brak pasażerów na linii. Mieszkańcy Spartaka dużo częściej odwiedzają Donieck niż centrum Avdiejevki.
Na dzień dzisiejszy tramwaje w Avdiejevce obsługują dwie linie:
- Niekrasowa –Zakład Koksowniczy (brama główna)
- Niekrasowa –Zakład Koksowniczy (brama nr 4)
W godzinach szczytu na trasie pojawiają się trzy dwuwagonowe pociągi (Avdiejevka jest jedynym miastem Ukrainy, w którym jeżdżą połączone wagony –w pozostałych występują także „solówki”). Poza godzinami szczytu na trasie pojawiają się dwa pojedyncze wagony. Również godziny funkcjonowania tramwaju są nietypowe jak dla miast byłego ZSRR. Pierwszy tramwaj pojawia się na ulicach już o godzinie czwartej rano, ostatni zaś zjeżdża do zajezdni o pierwszej w nocy.
Historia tramwaju w Avdiejevce od samego początku powstania jest całkowicie związana z Zakładem Koksowniczym. Do momentu funkcjonowania tegoż zakładu tramwaj w mieście jest praktycznie niezagrożony. Nie można jednak liczyć na jakikolwiek rozwój tramwaju w tak małym mieście, tym bardziej, iż plany połączenia tramwajowego z Donieckiem zostały całkowicie wygaszone.
Dołącz do nas.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022