Hamburg powinien zazdrościć nam tramawajów
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram, w ubiegły wtorek, 31 maja b.r., nad możliwościami usprawnienia systemu transportu w Warszawie, przy zastosowaniu rozwiązań sprzyjających ochronie śrowiska, debatowali eksperci oraz przedstawiciele Miasta st. Warszawy i Miasta Hamburg, które wyróżnione zostało tytułem European Green Capital 2011. Spotkanie odbyło się w Pałacu Kultury i Nauki. Uczestnicy debaty starali się odpowiedzieć na pytania: Jakie wyzwania stoją przed współczesnymi miastami? W jaki sposób wizja zrównoważonych miast przyszłości może stać się rzeczywistością? Jak podzielić środki przeznaczone na miejskie inwestycje transportowe? W dyskusji panelowej udział wzięli Heinrich Klingenberg, Dyrektor hySOLUTION, który podczas spotkania reprezentował Miasto Hamburg, Stanisław Szweycer, Zastępca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Miasta st. Warszawy, Marek Roszkowski, Prezes Zarządu Biura Planowania Rozwoju Warszawy SA, Jakub Adamski, Sekretarz Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM oraz Piotr Haremza, Dyrektor ds. Technicznych firmy Siemens Sp. z o.o. Spotkanie poprowadził prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.
Usprawnienie transportu jest jednym z najpoważniejszych wyzwań, jakim sprostać muszą współczesne metropolie. Stale rosnące natężenie ruchu, powodujące zatłoczenie dróg miejskich, jest nie tylko uciążliwe dla mieszkańców miast, ale także ma szkodliwy wpływ na środowisko. W obliczu dynamicznego wzrostu liczby pojazdów miasta poszukują nowoczesnych systemów i rozwiązań, które pozwalałyby na upłynnienie ruchu ulicznego oraz poprawę jakości i zwiększenie efektywności transportu publicznego i indywidualnego.
Władze Miasta Hamburg, nagrodzonego tytułem European Green Capital 2011, podjęły starania, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych (CO2) poprzez bardziej efektywne i świadome korzystanie z energii oraz by pozyskiwać energię z odnawialnych źródeł. W ramach prowadzonych przez Hamburg działań wdrożone zostały ekologiczne rozwiązania dla transportu. Władze Miasta nadały priorytet redukcji emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, wspierając wzrost liczby pojazdów elektrycznych oraz wodorowo – hybrydowych, a także rozwój niezbędnej dla ich użytku infrastruktury. Podjęto również starania zmierzające do zmniejszenia użytkowania samochodów osobowych i wzrost liczby użytkowników transportu publicznego. Ale. W Hamburgu do dziś nie udało się przywrócić tramwajów. Jak zauważył Heinrich Klingenberg pomysłowi temu przeciwne są aktualne władze regionalne. Podstawowym zadaniem zwolenników tramwajów w Hamburgu jest zatem przekonanie do tego nomen omen najbardziej dziś chyba ekologicznego miejskiego środka transportu.
Większość polskich specjalistów zna udane rozwiązania problemów ruchu w miastach, w tym projekty niemieckie. Problemem jest uzyskanie akceptacji społecznej dla wdrożenia tych rozwiązań w miastach polskich oraz wola polityczna decydentów. Dlatego tak ważna jest dyskusja skupiająca się na wymianie poglądów na temat sposobów uzyskania tej akceptacji – powiedział prof. dr inż. Wojciech Suchorzewski.
Podczas debaty strategię transportową Miasta st. Warszawy przedstawił Stanisław Szweycer, Zastępca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Miasta st. Warszawy. Zgodnie z opracowaną 9 lipca 2009 roku przez Radę m.st. Warszawy „Strategią zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do roku 2015 i na lata kolejne”szczególne znaczenie dla władz stolicy zyskało usprawnienie i rozwój systemu transportu publicznego, przy zastosowaniu rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska. Polityka Miasta uwzględnia nadanie priorytetu komunikacji zbiorowej oraz ekologicznym środkom transportu. Z tej przyczyny plany obejmują rozwój infrastruktury dróg i parkingów rowerowych oraz poszerzenie zasięgu i poprawę warunków komunikacji zbiorowej. Jednym z proekologicznych projektów dziedzinie transportu, realizowanych przez Warszawę, jest tworzenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Wdrożenie projektu przez firmę Siemens Sp. z o.o. w konsorcjum z Siemens AG przyczyniło się m.in. do upłynnienia ruchu oraz zapewnienia priorytetu komunikacji szynowej na ulicach, które wybrano do pierwszego etapu projektu. Nastąpiło skrócenie czasu przejazdu, redukcja emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych oraz znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu.
W dyskusji panelowej, która odbyła się w drugiej części debaty próbowano odpowiedzieć na pytania jak przekonać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej i jak dzielić środki finansowe? Okazuje się, że nie jest to wcale takie trudne. Zdaniem Marka Roszkowskiego odpowiedź na to pierwsze pytanie padła już w 2005 roku, kiedy to 80% mieszkańców Warszawy opowiedziało się za komunikacją publiczną. Co więcej dziś 60% Warszawiaków korzysta z transportu zbiorowego. Problemem według Roszkowskiego, nie jest przekonanie mieszkańców, a polityków. To nie tylko problem polski. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w Hamburgu nie ma dziś tramwajów, bo tak zdecydowały obecne władze. Zamiast tramwaju Hamburg chce postawić na autobusy ekologiczne. Ale. Wprowadzenie tramwajów może okazać się niezbędne, gdy liczba pasażerów wzrośnie tak, że autobusy nie będą w stanie przewozić wszystkich. Przedstawiciel niemieckiego miasta dodał, iż aby pasażerowie chcieli korzystać z komunikacji publicznej musi być ona przyjazna pasażerowi. Ważna jest prostota systemów komunikacyjnych, informacja, klarowna siatka połączeń i wykorzystywanie nowoczesnych technologii. Negatywnie na pasażerów wpływają takie ruchy zarządców komunikacji jak drastyczna podwyżka cen biletów –zauważył natomiast Jakub Adamski z SISKOM-u. Piotr Haremza zwrócił uwagę na potrzebę wykorzystywania Inteligentnych Systemów Transportowych, które dają priorytet transportowi publicznemu, usprawniając go i przyśpieszając. Podsumowując tę część debaty prof. Wojciech Suchorzewski stwierdził, że Hamburg powinien zazdrościć krajom Europy Wschodniej i Środkowej tramwajów. Nie trzeba ich bowiem budować od nowa, a jedynie modernizować i udoskonalać. Hamburg myśląc o tramwajach musi wszystko zaczynać od zera. To znacznie droższa inwestycja.
Debata „Green Capital Challenges”odbyła się z okazji wizyty wystawy „Train of Ideas”w Warszawie, podczas której prezentowane są przyjazne środowisku projekty realizowane w całej Europie. W ramach europejskiego tournee „Train of Ideas”odwiedzi 17 miast, a w dniach 31.05 – 4.06.2011 gościła w Warszawie.