Haga zamawia pierwsze Avenio

infotram
22.11.2011 13:51
Po długiej przerwie Siemens przerwał złą passę i uzyskał pierwsze duże zamówienie na seryjne tramwaje Avenio. Ich pierwszym odbiorcą stanie się Haga, która w ten sposób znacznie unowocześni posiadany park taborowy.
Choć niedawne wydarzenia przeczą temu poglądowi, to jednak koncern Siemens jest bardzo zasłużony dla tramwajów. W końcu to jego założyciel opracował pierwszy tramwaj elektryczny o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Na przestrzeni dziejów były lepsze i gorsze czasy, jednak wraz z nastaniem ery tramwajów niskopodłogowych Siemens miał znów przeżyć swój najlepszy okres. W Wiedniu zadomowiły się innowacyjne tramwaje ULF, natomiast resztę świata miały 'podbić’ tramwaje z generacji Combino. Uniwersalna platforma sprzedawała się świetnie i w pewnym momencie należała do najliczniejszej generacji tego typu, niestety wówczas Świat obiegła dosyć druzgocąca wiadomość. Konstrukcja tramwajów Combino okazała się na tyle nowoczesna, że inżynierowie nie do końca przewidzieli zachowanie pudła i na newralgicznych łącznikach ścian z dachem zaczęto obserwować pęknięcia. Choć teoretycznie wada ta zagrażała całkowitą dezintegracją pojazdu, to jednak ostatecznie nie zanotowano żadnego przypadku zniszczenia tramwaju. Spełnieniu się najczarniejszego scenariusza zapobiegła bardzo kosztowna akcja serwisowa. Proces usuwania wady we wszystkich tramwajach zajął kilka lat, zablokował część mocy przerobowych oraz kosztował producenta kwoty liczone w miliardach €. Innym efektem ubocznym było poważne naruszenie wizerunku marki i utrata prawie wszystkich możliwych zamówień. W taki sposób z dnia na dzień Siemens z lidera stał się mniejszościowym dostawcą nowych tramwajów, natomiast pozycję Combino bardzo szybko zajęły tramwaje z Citadis produkowane przez Alstom.
Wizualizacja Avenio dla Hagi. Fot. Siemens
Awaryjnym wyjściem z sytuacji miały się stać znacznie zmodyfikowane tramwaje Combino Plus, jednak i tutaj o sukces komercyjny było trudno, nazwa Combino dawała zbyt negatywne skojarzenia, dlatego już w 2009 roku zdecydowano się na opracowanie nowego modelu pod nazwą Avenio. Jednak jeszcze zanim zdobyto pierwszy kontrakt na nową generację tramwajów Świat ujrzał premierę 'budżetowego’ wariantu tego tramwaju w wykonaniu rumuńskiego Astra Vagoane, który będzie oferowany pod marką Imperio. Dopiero 18 listopada 2011 roku Siemens mógł się pochwalić podpisaniem pierwszej umowy na dostawę tramwajów Avenio. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego HTM Materieel B.V. z Hagi wyłoniło ofertę firmy Siemens za najkorzystniejszą. Bazowe zamówienie dotyczy 40 tramwajów i opiewa na kwotę ponad 100 milionów €, natomiast w ramach zamówienia opcjonalnego może zostać dostarczonych kolejne 40 pojazdów. Oznacza to, że jeden pojazd będzie kosztował w okolicach 2,5 miliona €, czyli według kursu NBP z dnia 18.11.2011 jest to nieco ponad 11 milionów złotych. Zważywszy na fakt, że jest to tramwaj o dosyć dużej długości (35 metrów) a sama cena zawiera również szkolenie maszynistów, dokumentację techniczną i części zamienne wartość zamówienia można uznać za bardzo atrakcyjną. Czy naprawdę nie dało się w Warszawie przy ponad czterokrotnie większym zamówieniu zaoferować równie korzystnych warunków? Po stronie technicznej Avenio będzie bazowało na sprawdzonych już w Combino Plus rozwiązaniach. Czteroczłonowy tramwaj będzie miał aż 35 metrów długości, natomiast każdy z członów będzie posiadał ruchomy wózek. Z racji przejęcia wózków z Combino tramwaj nie ma osi a w zamian posiada niezależne koła. W tym rozwiązaniu jeden silnik napędza po dwa koła przypadające na jedną stronę tramwaju. Ogólnie koncepcja krótkich wagonów przegubowych jest bardzo udaną i pozwala w najlepszym stopniu połączyć ze sobą parametr 100 % niskiej podłogi z komfortem znanym z klasycznych tramwajów. W zasadzie jedynie wózki wspólne zastosowane w tramwaju Škoda 15T mogą dać równie dobry (o ile nie lepszy) efekt. Z racji zmian jakie zaszły w koncernie od czasu problemów z Combino produkcję tramwajów postanowiono skoncentrować w Wiedeńskich zakładach podczas gdy zakład w Krefeld (dawny Duewag) specjalizuje się obecnie w pudłach aluminiowych i pojazdach kolejowych. Dostawy tramwajów do Hagi powinny się rozpocząć w lutym 2014 roku z planowanym zakończeniem dostaw z zamówienia bazowego w roku 2015. Oczywiście decyzja o realizacji opcji spowoduje stosowne wydłużenie ostatecznego terminu.
 Avenio dla HTM podstawowe dane techniczne
Długość
35 m
Szerokość
2,55 m
Wysokość
b/d
Liczba członów
4
Udział niskiej podłogi
100 %
Liczba miejsc siedzących
70
Liczba miejsc stojących
168 (4 os/m2)
Rozstaw szyn
1435 mm
Napięcie zasilania
600 V DC
Liczba kół ogółem / napędnych
16 / 12
Moc
6 x 120 kW
Prędkość maksymalna
80 km/h
Masa samego tramwaju
49,4 t
 
Z racji doświadczeń zdobytych przy Combino Plus nowe tramwaje Avenio nie powinny sprawiać przyszłemu użytkownikowi zbyt wielu problemów. Bowiem powszechnie uznawanym jest fakt, że za wyjątkiem błędów w konstrukcji pudeł zwykłych Combino tramwaje te nie miały żadnych poważnych problemów z napędem, natomiast ich eksploatacja po usunięciu wady jest bardzo dobrze oceniana przez przedsiębiorstwa. Jednak pomimo tego większość z nich decydowała się na wybór innych ofert podczas dalszych dostaw. Tak więc pierwsza umowa na Avenio może okazać się przełomową, pytanie jak na to zareagują inne przedsiębiorstwa transportowe i czy atrakcyjne warunki dostaw dla Hagi zostaną powtórzone w innych przetargach. Gdyby tak się utrzymało Avenio miałoby duże szanse również w Polsce.