Grudziądz modernizuje sieć tramwajową

infotram
07.07.2011 09:32
Grudziądz ogłosił przetarg na wykonanie modernizacji sieci tramwajowej. Oferty można składać do 10 sierpnia br. Inwestycja znajduje się na liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego i dzięki temu będzie współfinansowana z środków Unii Europejskiej, w 50%. Pieniądze te pochodzić będą z Funduszu Rozwoju Regionalnego . Umowa na dofinansowanie projektu została podpisana przez Prezydenta miasta Roberta Malinowskiego i Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego 3 listopada 2010 roku. – Jesteśmy najmniejszym miastem w Polsce, w którym kursują tramwaje, ale z badań przeprowadzanych m.in. przez Wydział Transportu jednoznacznie wynika, że grudziądzanie chętnie korzystają właśnie z tego środka lokomocji. Już rozpoczęliśmy prace związane z modernizacją wozów, pierwsze dwa wagony kursują już w ruchu pasażerskim. Wiosną przyszłego roku planujemy rozpocząć prace związane z przebudową torowisk – mówi wówczas prezydent Robert Malinowski.  
Wagon 805Na w Grudziądzu (foto: Wikipedia)
Prace modernizacyjne mają rozpocząć się na sieci grudziądzkiej 1 października 2011 roku, a zakończyć 30 czerwca 2013 roku. Jedyne kryterium wyboru oferenta to najniższa cena. Całość projektu obejmuje nie tylko remonty torowisk, ale także modernizację wagonów tramwajowych. To właśnie jego pierwszy etap polegał na kompleksowym wyremontowaniu 6 wagonów Konstal 805N za ponad 6 mln zł.  Wykonawcą tych prac było wyłonione w przetargu konsorcjum: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki S.A. i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
Wagony 805Na po modernizacji w ZNTK Mińsk Maz. (foto: ZNTK)
Etap II przewiduje m.in. budowę drugiego toru odstawczego dla pętli tramwajowej w Tarpnie i dwutoru na odcinku od ul. Legionów do ul. Solnej, wzdłuż ul. Chełmińskiej, od skrzyżowania przy ul. Południowej do ul. Kraszewskiego, poza tym tory tramwajowe na obszarze Starego Miasta zostaną tak przebudowane, by zmniejszyć hałas i drgania. Zaplanowano także przebudowę torowiska wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli przystanki i perony, wiaty, a także pętle końcowe. Ważnym elementem tej inwestycji będzie modernizacja trakcji elektrycznej i wprowadzenie elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz systemu „zielonej fali’ dla transportu publicznego. Pętla tramwajowa w Tarpnie będzie pełnić funkcję węzła komunikacyjnego dla autobusów i tramwajów. – Głównym celem inwestycji jest poprawa efektywności i niezawodności prowadzenia komunikacji tramwajowej przez polepszenie funkcjonalności i bezpieczeństwa eksploatacji wagonów, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, zwiększenie żywotności konstrukcji, poprawę ergonomii i bezpieczeństwa stanowiska pracy motorniczego, a także polepszenie estetyki zewnętrznej oraz wewnętrznej wagonów i komfortu podróżowania – mówi prezydent Robert Malinowski.
Pierwszy GT8 w Grudziądzu (foto: MZK Grudziądz)
Obecnie Grudziądz jest najmniejszym polskim miastem, w którym kursują tramwaje. Podstawę taboru stanowią wagony 805Na/Nb oraz Duewag GT8.  Łącznie przewoźnik eksploatuje około 30 wagonów. W mieście funkcjonują dwie linie tramwajowe.