Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gorzów Wielkopolski: Mieszkańcy chcą tramwajów na Górczyn

infotram
02.07.2006 14:57

Gorzowski MZK ma pomysł, jak powinna rozwijać się komunikacja tramwajowa –pisze Gazeta Wyborcza. – To jest tylko wizja, a nie realna ocena możliwości, bo na tę wizję trzeba nałożyć jeszcze to, co zaplanuje miasto. My jesteśmy tylko przewoźnikiem i realizujemy potrzeby przewozowe, które nam miasto zleca – mówi Roman Maksymiak, dyrektor MZK. Ta wizja pokrywa się z tym, czego oczekują mieszkańcy. Tramwaje powinny pojechać na Górczyn. – Co generuje ruch pasażerów? Wielkie zakłady pracy, ale o tym możemy zapomnieć, bo nie ma już zakładów zatrudniających po kilkanaście tysięcy osób. Drugi czynnik to duże osiedla, a takim właśnie osiedlem zapewniającym szansę rozwoju jest dzielnica Górczyn. Więc jeśli gdzieś rozbudowywać tramwaje, to właśnie tam – mówi dyrektor Maksymiak. A że tramwaje trzeba rozwijać, nie ulega wątpliwości. – Gdyby kierować się tylko interesem MZK, jest jasne, że o wiele łatwiejsze jest prowadzenie samej trakcji autobusowej. Ale pełnimy funkcję publiczną i z tego punktu widzenia tramwaje są konieczne – dodaje Maksymiak. Dlaczego? Bo tramwaj jest wygodniejszy i szybszy. Ruch samochodowy w mieście rośnie bardzo szybko. Układ drogowy, nawet ten właśnie modernizowany, będzie ledwie nadążał za rozwojem motoryzacji. A tramwaj? Jeśli ma wydzielony pas techniczny (a dziś aż 80 proc. torów jest wydzielonych z ruchu drogowego), to jedzie, gdy samochody stoją w korkach. – Mamy dowód, że mieszkańcy wolą tramwaje od autobusów. Po pół roku braku tramwajów na ul. Pomorskiej ludzie naprawdę przyjęli ich powrót z ulgą – mówi dyr. Maksymiak. Tramwaje trzeba rozwijać, ale też trzeba zapewnić im pasażerów. Jeśli będą nowoczesne, wygodne i szybkie – zyskają z pewnością tych, którzy dziś jadą na przykład z Górczyna codziennie samochodem. – Trudno dobierać krawat, jak ma się podarte buty. Najpierw trzeba dojść do porządku z infrastrukturą, którą już mamy. Jeśli chodzi o tabor, trzeba przetrzymać okres przejściowy, gdy kupujemy używane tramwaje w Niemczech. Ale z chwilą zbudowania trakcji trzeba przesiąść się na wozy najnowszej generacji. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/gorzow/1,36844,3441142.html .