Gliwice przebudują główną ulicę, likwidując wydzielone torowisko tramwajowe

infotram
31.10.2019 08:45

Projekt przebudowyjednej z głównych ulic Gliwic, zakładający likwidację wydzielonego torowiskatramwajowego, zamówił samorząd tego miasta. Gliwice, które przed 10 laty zrezygnowałyz tramwajów, zwężą również samą arterię prowadzącą w kierunku sąsiedniegoZabrza.

Chodzi o planowaną przebudowę ul. Chorzowskiej, odskrzyżowania ul. Zabrskiej, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do zajezdnitramwajowej, niemal do granicy Zabrza. Przez dziesiątki lat wiodła tamtędygłówna arteria komunikacyjna łącząca Gliwice m.in. z Zabrzem, Bytomiem,Chorzowem czy Katowicami. Przez 115 lat kursowała też tamtędy jedna zkluczowych linii tramwajowych w regionie.

W 2009 r. władze miasta zdecydowały jednak o likwidacjitramwajów w mieście, uznając je za przestarzałe i nieefektywne. W 2016 r.otwarto natomiast śródmiejskie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej, którautworzyła dogodne połączenie drogowe między większością śląskich miast obecnejGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Na ul. Chorzowskiej, na której ruch wówczas znacznie sięzmniejszył, pozostawiono m.in. główne aglomeracyjne linie autobusowe.Jednocześnie niezagospodarowane nadal pozostaje wydzielone torowisko tramwajowewzdłuż szerokiej jezdni. Remontując stopniowo ulice miasta, którędy kiedyśjeździły tramwaje, miejscowy samorząd przygotował także projekt przebudowyliczącej blisko 3 km ul. Chorzowskiej.

W środę władze miasta poinformowały w swoim biuletynie owyborze wykonawcy dokumentacji projektowo-budowlanej tego przedsięwzięcia. Napodstawie istniejącej już wstępnej koncepcji, przewidującej m.in. wykorzystanieterenu po nieczynnym torowisku tramwajowym, projekty wykonać ma w ciągu 15miesięcy biuro A-propol.

Wstępna koncepcja zakłada przebudowę skrzyżowania ulicDąbrowskiego i Chorzowskiej na rondo, a w miejscu nieczynnego torowiskautworzenie strefy rowerowo-spacerowej. Szeroka jezdnia ma zostać zwężona do 9metrów, a dla przechodzących przez nią pieszych powstać mają dodatkowe azyle.Zaplanowano budowę miejsc postojowych oraz ławki i stojaki rowerowe. Ma byćtakże bardziej zielono.

Planowane prace mają poprawić bezpieczeństwo i parametryfunkcjonalno-użytkowe ulicy. Wykonawca projektu budowlanego i wykonawczegoinwestycji może wprowadzić zmiany, które jeśli zostaną zaakceptowane przezmiasto, będą brane pod uwagę podczas realizacji.

To już kolejna przygotowywana obecnie przebudowa ważnejarterii Gliwic. W połowie września br. miasto wybrało projektanta przebudowynajbardziej reprezentacyjnej gliwickiej ul. Zwycięstwa, którą kiedyś równieżkursował tramwaj. Nie zostanie ona wyłączona z ruchu; ma stać się przyjazna dlawszystkich jego uczestników.

Projekt przebudowy ul. Zwycięstwa ma powstać w ciągu roku odzawarcia umowy. Istniejąca koncepcja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul.Dubois do skrzyżowania z placem Inwalidów Wojennych. Główna zaproponowanazmiana wobec stanu istniejącego to zwężenie jezdni i budowa pasa, „którymporuszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu”.

Koncepcja przewiduje wymianę nawierzchni jezdni i chodników.Chodniki mają odpowiadać dwóm funkcjom, tzw. szybkiej i rekreacyjnej. Pomiaryruchu wykazały, że nie ma możliwości wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego.Założono wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Rowerzyści mająporuszać się jezdnią z uspokojonym ruchem.