TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Gdański dylemat przetargowy – kto i kiedy dostarczy tramwaje?
Gdański dylemat przetargowy – kto i kiedy dostarczy tramwaje?
infotram
23.06.2009 23:16
Gdański dylemat przetargowy – kto i kiedy dostarczy tramwaje?
Wydawać się mogło, że w cieniu zamówienia na nowe tramwaje w Warszawie podobne postępowanie przetargowe w Gdańsku przejdzie bez większego echa. Stało się jednak inaczej, w dniu 15 czerwca 2009 roku miało miejsce otwarcie ofert. Wtedy to postępowanie nabrało rumieńców. Miasto przeznaczyło na zakup tramwajów 277,55 miliona złotych brutto, co przy zakupie 35 pojazdów daje koszt jednostkowy 7,93 miliona brutto, netto kwota ta wynosi 227,5 miliona złotych, czyli 6,5 miliona złotych za tramwaj Jak wiadomo jest to bardzo niska kwota, biorąc pod uwagę, iż stolica Pomorza chce kupić tramwaje niskopodłogowe z klimatyzacją. Po spektakularnej porażce polityki zagranicznych koncernów, które znacznie zawyżając kwoty chciały osiągnąć bardziej korzystne warunki dla siebie (ogłoszenie przetargu w €), wyciągnięto wnioski i zgłoszone oferty mają już bliższą realnej wartość. Być może właśnie dlatego, że oferty można było składać w €. Przeliczając na jeden tramwaj Stadler zaoferował 9,186 miliona złotych netto, Bombardier 10,106 miliona złotych netto, AnsalodoBreda 10,348 miliona złotych netto, CAF 10,448 miliona złotych netto, natomiast oferta krajowej Pesy wynosi 8,729 miliona złotych brutto za tramwaj. Z postępowania wycofał się natomiast Siemens. Wobec tego zostało ogłoszone, że wszystkie oferty przekroczyły wartość przetargu, a postępowanie zawisło w próżni…
Porównanie ofert (przelicznik €4,4447), Pogrubione –wartości podane przez ZKM Gdańsk
Oferent
|
Brutto
mln zł ( mln €)
|
Brutto za jeden tramwaj wmln zł
|
Netto
mln zł ( mln €)
|
Netto za jeden tramwaj w mln zł
|
Zakładane przez ZKM Gdańsk
|
277,55
|
7,93
|
227,5
|
6,5
|
Stadler
|
–
|
–
|
343,564
(77,297)
|
9,816
|
Bombardier
|
–
|
–
|
353,735
(79,585)
|
10,106
|
AnsaldoBreda
|
441,89
(99,421)
|
12,62
|
362,211
(81,492)
|
10,348
|
CAF
|
–
|
–
|
365,696
(82,277)
|
10,448
|
Pesa
|
305,520
|
8,729
|
250,426
|
7,155
|
Jest to już drugi przetarg w którym są porównywane kwoty brutto i netto. Wynika to z faktu, że zagraniczni producenci są zwolnieni z płacenia podatku w Polsce, natomiast krajowi muszą go odprowadzić, w wysokości 22%. Jednak podatek ten przedsiębiorstwa tramwajowe mogą odzyskać, i z tego powodu porównywanie kwot netto dla wszystkich producentów jest zasadne. Gdy uwzględni się ten czynnik kwota brutto, jaką przewidziało ZKM Gdańsk na zakup tramwaju może zostać porównana z kwotą netto, jaką osiągnie się po odzyskaniu podatku. Jest to ważna kwestia, ponieważ ZKM Gdańsk stoi teraz przed dylematem rozstrzygnięcia tego przetargu. Nie ma wątpliwości, że anulując postępowanie nie uda się zakupić nowych tramwajów przed Euro 2012, podczas którego tramwaj ma być głównym środkiem transportu dowożącym kibiców. Dodatkowo w powtórzonym przetargu nie ma szans na uzyskanie niższych cen, takie działanie mija się zatem z celem. Pewną opcją jawi się również podwyższenie kwoty przeznaczonej na zakup, niestety jak zwykle skądś musiałaby ona pochodzić. Wydaje się zatem, że rozwiązaniem kompromisowym jest właśnie uznanie możliwości odliczenia podatku i w ten sposób rozstrzygnięcie przetargu. Jaka opcja zostanie wybrana zobaczymy w najbliższym czasie.
Poniżej szczegółowo prezentujemy zestawienie poszczególnych ofert:
ZKM Gdańsk na zakup 35. tramwajów przeznaczył:
|
|
|||
|
brutto
|
277 550 000
|
PLN
|
|
|
to daje netto
|
227 500 000
|
PLN
|
|
|
netto za jeden tramwaj
|
6 500 000
|
PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs Euro
|
4,4447
|
PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Stadler
|
|
||
|
oferta netto
|
77 297 530
|
EUR
|
|
|
netto po przeliczeniu na PLN
|
343 564 330
|
PLN
|
|
|
netto za jeden tramwaj
|
9 816 124
|
PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Bombardier
|
|
||
|
oferta netto
|
79 585 990
|
EUR
|
|
|
netto po przeliczeniu na PLN
|
353 735 850
|
PLN
|
|
|
netto za jeden tramwaj
|
10 106 739
|
PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
AnsaldoBreda
|
|
||
|
oferta brutto
|
99 421 253
|
EUR
|
|
|
netto
|
81 492 830
|
EUR
|
|
|
netto po przeliczeniu na PLN
|
362 211 182
|
PLN
|
|
|
netto za jeden tramwaj
|
10 348 891
|
PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
CAF
|
|
||
|
oferta netto
|
82 277 000
|
EUR
|
|
|
netto po przeliczeniu na PLN
|
365 696 582
|
PLN
|
|
|
netto za jeden tramwaj
|
10 448 474
|
PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
PESA Bydgoszcz SA
|
|
||
|
oferta brutto
|
305 520 696
|
PLN
|
|
|
netto
|
250 426 800
|
PLN
|
|
|
netto za jeden tramwaj
|
7 155 051
|
PLN
|
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022