Gdański 114Na 1502 już po remoncie

infotram
01.08.2017 10:11

Odnowione wnętrze,rampa dla niepełnosprawnych, nowe siedzenia i zmodernizowane oświetlenie, nowestanowisko motorniczego – jeszcze w tym tygodniu na gdańskie tory wyjedziezmodernizowany skład 114Na o numerze bocznym 1502.

Pojazd, podobnie, jak wyremontowane NGd99 będzie miał też napokładzie defibrylator. W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na onumerze bocznym 1501, w tym drugim zostało zachowane jak najwięcej elementóworyginalnych.

Jest to najstarszy wPolsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiś czasbędzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej z jegooryginalnego wyglądu. Ta przeróbka dotyczyła przede wszystkim wnętrza,elektroniki i poprawy komfortu pasażerów. Chcemy by spełniał standardy, jakie wGdańsku mają tego typu pojazdy, ale z drugiej strony chcemy, by zachował w jaknajwiększym stopniu wygląd oryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z tegowozu zostaną schowane i będą przechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat,tak aby kiedyś odtworzyć jego pierwotny wygląd – mówi Maciej Lisicki,prezes GAiT.

Przypomnijmy, o czym pisaliśmy na łamach InfoTram.pl, żemodernizacją czterech wagonów NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jednegotramwaju 114Na (numer boczny 1502) zajmuje się poznański Modertrans.

Pierwszy gdański niskopodłogowiec trafił do Gdańska nocą z21 na 22 marca 1997 roku, a w kwietniu tego samego roku dotarł drugi. Wtedy teżzostały włączone do regularnej eksploatacji, jako wozy 114Na. Były to pierwszew Polsce tramwaje niskopodłogowe produkowane seryjnie. Nowością w stosunku dowarszawskiego pierwowzoru jest dodatkowy człon środkowy, w którym usytuowanodrzwi z obniżoną podłogą – 13% całej powierzchni podłogi. Nowość stanowiłyrównież zastosowane w tym typie wagonu drzwi, złożone z dwóch płatów, którerozsuwają się po zewnętrznej stronie karoserii (tzw. drzwi dwupłatoweodskokowo-przesuwne). Pozostałe tramwaje eksploatowane wówczas w Gdańsku miałydrzwi otwierane do środka wagonu. W kabinie pasażerskiej znalazło się 36 miejscsiedzących i 252 stojące, natomiast w członie środkowym wydzielono miejsce dlajednoczesnego przewozu dwóch wózków inwalidzkich i jednego dziecięcego.Tramwaje 114Na jeździły cicho i zużywały mniej energii. Wyróżniały się takżeelegancko wykończoną przestrzenią pasażerską i szeroką szybą przy pulpiciesterowniczym. Od grudnia 1999 roku do kwietnia 2000 roku gdańska flotaniskopodłogowa wzbogaciła się o kolejne cztery trójczłonowe i jednokierunkowetramwaje Citadis 100 (typ NGd99) wyprodukowane w dawnym Konstalu.