Gdańsk: Trudności prawne opóźniają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Chełmu i ul. Nowej Łódzkiej
Budowa linii tramwajowej z Chełmu i ulicy Nowej Łódzkiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga zsynchronizowania dwóch inwestycji, z których każda jest inaczej finansowana.
– Szukamy rozwiązań prawnych, pozwalających nam wyłonić w jednym przetargu wykonawcę dla obu inwestycji, które są finansowane z różnych źródeł i mają dwóch zamawiających –mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 (GIKE).
Zastosowano więc następujący podział: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zostanie inwestorem budowy ul. Nowej Łódzkiej, a kierowana przez Nietupskiego GIKE – linii tramwajowej. Po analizach prawnych okazało się, że GIKE nie może prowadzić obu inwestycji, bo byłoby to niezgodne z ustawą o Euro 2012. Czemu? Budowa ul. Nowej Łódzkiej nie wiąże się bezpośrednio – nawet w dokumentacji – z tą imprezą.
Takie rozwiązanie opóźnia jednak harmonogram inwestycji, który przewidywał, że już w IV kwartale 2009 roku uda się uzyskać pozwolenie na budowę. Mimo to Romuald Nietupski przekonuje, że przyszłoroczny termin rozpoczęcia prac jest wciąż aktualny.
Obie inwestycje to: budowa 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.
Nowa Łódzka zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i ul. Wilanowskiej. Dwa pasy jezdni w każdym kierunku będą się ciągnąć do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. Nowa ulica powstanie niezależnie od istniejącej ul. Łódzkiej.
Natomiast nowa linia tramwajowa 'wyrośnie’ z wybudowanej niecałe 2 lata temu pętli na Chełmie, pobiegnie wzdłuż al. Witosa, by zakończyć się pętlą tuż po przecięciu ul. Świętokrzyskiej. Na części trasy tramwaj będzie kursował bardzo blisko ul. Nowej Łódzkiej, po jej wschodniej stronie. I to właśnie spowodowało, że obie inwestycje zdecydowano się realizować wspólnie, by dwa razy nie wykonywać tych samych prac.
Jezdnia kosztować będzie 92 mln zł, z czego połowę dołoży Unia Europejska. Budowa linii tramwajowej pochłonie ok. 60 mln zł. Obie inwestycje mają być gotowe w dwa lata od rozpoczęcia prac, czyli najpóźniej w połowie 2012 roku. Szczegóły: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=35301.