Gdańsk: Tramwaje do pętli Łostowice-Świętokrzyska ruszyły bez pompy

infotram
12.05.2012 21:42

W sobotę, 12 maja, ruszyły pierwsze rozkładowe tramwaje do nowej pętli Łostowice-Świętokrzyska na gdańskim Chełmie. Otwarcie nowej trasy tramwajowej w ciągu al. Havla wymusiło szereg zmian w sieci komunikacyjnej miasta. Nowym torowiskiem suną tramwaje linii 2, 6 i 7.

W sobotę, 12 maja, ruszyły pierwsze rozkładowe tramwaje do nowej pętli Łostowice-Świętokrzyska na gdańskim ChełmieW sobotę, 12 maja, ruszyły pierwsze rozkładowe tramwaje do nowej pętli Łostowice-Świętokrzyska na gdańskim Chełmie

Uruchomiono nowe przystanki: Cieszyńskiego i Cebertowicza (w ciągu al. Witosa), Wilanowska (przy skrzyżowaniu ul. Wilanowskiej z al. Witosa), Przemyska,    Płocka (w ciągu al. Havla) oraz Łostowice Świętokrzyska (pętla przy skrzyżowaniu al. Havla z ul. Świętokrzyską). Na al. Sikorskiego, przed skrzyżowaniem z al. Witosa uruchomiono nową parę przystanków „Sikorskiego”dla linii 2, 6, 7 i 11. Niezmieniony został przebieg trasy linii 11, która nadal kończyć będzie swoją trasę na dotychczasowej pętli Chełm Witosa.
Otwarcie torowiska odbyło się bez oficjalnej pompy – w piątek (w przeddzień regularnych kursów) uruchomiono wyłącznie jeden pojazd kursujący na odcinku pętla Chełm Witosa-Łostowice Świętokrzyska, którym mieszkańcy mogli nieodpłatnie podróżować w godz. 12-18.
Przesiadki pasażerów w relacji tramwaj-autobus oraz autobus-tramwaj zaprojektowano na tzw. zasadzie „door to door”, czyli „drzwi w drzwi”, co maksymalnie skraca czas oczekiwania.
Na podróżnych czekają udogodnienia. Znajduje się tu publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta gdańskiego ZTM wraz z kasą biletową. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Jeżeli funkcjonowanie systemu „park&ride”zyska aprobatę mieszkańców – nie wyklucza się jego rozbudowy.
Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej. Zamówiono niestety ekrany-monitory LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Pomimo, iż cały projekt trasy na Łostowice ulegał cyklicznym korektom, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Jerzy Dobaczewski – nie widział powodu do zmian w projekcie związanych z wyborem monitorów.
Można mieć nadzieję, że poprawiony zostanie system sygnalizacji świetlnej, który priorytetem będzie traktował tramwaje poruszające się wydzielonym torowiskiem. W chwili obecnej z nowej pętli do Dworca Głównego dojedziemy zgodnie z zaplanowanym rozkładem jazdy w 20 minut.

W sobotę, 12 maja, ruszyły pierwsze rozkładowe tramwaje do nowej pętli Łostowice-Świętokrzyska na gdańskim ChełmieW sobotę, 12 maja, ruszyły pierwsze rozkładowe tramwaje do nowej pętli Łostowice-Świętokrzyska na gdańskim ChełmieW sobotę, 12 maja, ruszyły pierwsze rozkładowe tramwaje do nowej pętli Łostowice-Świętokrzyska na gdańskim Chełmie

Zmianie uległy rozkłady jazdy linii autobusowych: 108, 113, 118, 154, 155, 156, 162, 175, 195, 213, 255, 256, 262, 275, 295.
Na wniosek mieszkańców wydłużona została trasa linii 108 do pętli Chełm Więckowskiego. Dzięki takiej modyfikacji trasy mieszkańcy os. przy ul. Więckowskiego zyskają częstsze połączenia.
Równocześnie skorygowano trasę linii 195: Dworzec Główny – … –Łostowicka –Witosa –(bez wjazdu na Więckowskiego) –pętla Chełm Witosa –Sikorskiego –Dragana –Witosa –Łostowicka – … –Dworzec Główny.
Linie 155, 255, 213 i 295 (patrząc od strony Łostowic) zostały skrócone do węzła przesiadkowego „Łostowice Świętokrzyska”natomiast autobusy linii 113, 162, 175 i 256 będą zajeżdżać na nową pętlę, dzięki czemu zwiększeniu ulegnie liczba dogodnych przesiadek na tramwaje.
Trasa linii 156 zmieniona na: Czermińskiego –Jabłoniowa – Warszawska –Ujeścisko pętla Piotrkowska –Łódzka –Nowa Warszawska – Havla (powrót: Wilanowska –Havla –Nowa Warszawska) –Witosa –Chełm Witosa.
Trasa linii 262 wydłużona trasą linii 155 do krańca „Jaworzniaków”(bez wjazdu na pętlę „Wieżycka”). W ten sposób mieszkańcy z rejonu Os. Świętokrzyskiego i ul. Jaworzniaków zyskają bezpośrednie połączenie do Wrzeszcza przez Piecki-Migowo.
Trasa linii 275 od strony krańca „Kampinoska”skrócona do nowego węzła przesiadkowego „Łostowice Świętokrzyska”. Autobusy wybranych kursów tej linii pojadą trasą wydłużoną przez ul. Świętokrzyską-Platynową do Oruni Górnej.
Wszystkie kursy linii 254 „wchłonięte”przez linię 154, dzięki czemu linia 154 funkcjonuje ze zwiększoną częstotliwością na stałej trasie z Oruni Górnej – przez Trakt Św. Wojciecha do Centrum.
Funkcjonowanie linii 313 zostało zawieszone.
Schemat linii tramwajowych.
Schemat Pętla Witosa – Pętla Łostowice Świętokrzyska.