Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk: PESY od roku w Gdańsku

infotram
30.09.2011 15:08

Nowoczesne, klimatyzowane i monitorowane –do końca 2011 roku po gdańskich torach będzie jeździć ich już 35. Mija dokładnie rok od kiedy pierwszy tramwaj PESA SWING pojawił się w Gdańsku. Z tej okazji Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku uruchamia dwa bezpłatne tramwaje. 30 września (piątek) będą one kursować w godzinach 10.00-17.00 na trasie Oliwa –Chełm.

Gdańskie PESY (foto: K .Wach)

Umowa na dostawę 35 tramwajów PESA Swing została podpisana we wrześniu 2009 roku pomiędzy gdańskim Zakładem Komunikacji Miejskiej a bydgoską PESĄ. Podpisanie umowy zakończyło jeden z najważniejszych przetargów w historii Gdańska. Startowało w nim sześć firm polskich i zagranicznych. Ostatecznie przetarg wygrała bydgoska PESA. Nowoczesne tramwaje wyposażone są m.in. w system klimatyzacji, 9 kamer wewnętrznego monitoringu, przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych. W PESACH zastosowano także system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków. Koszt jednego pojazdu to ok. 8 mln złotych. Znaczną część środków na ten cel udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
Obecnie udział pojazdów niskopodłogowych we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi ponad 61%. (Dla porównania: Kraków –30%, Elbląg –25%, Wrocław –24%, Warszawa –22%)
Tramwaj niskopodłogowy 120Na PESA Bydgoszcz SA
Charakterystyka ogólna:
część pasażerska w 100% niskopodłogowa i wyposażona w skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniające dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku,
przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich,
wnętrze monitorowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej,
drzwi o szer. 1,3 m pozwalające na wygodną i szybką wymianę pasażerów,
układ napędowy zapewniający płynny rozruch i hamowanie bez szarpnięć i gwałtownych zmian przyspieszenia,
system wykrywania i likwidacji poślizgów, funkcjonujący we wszystkich fazach rozruchu i hamowania,
– wydzielona, klimatyzowana kabina motorniczego,
możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i analizy danych.
Dane techniczne:
Długość tramwaju 30 m
Szerokość tramwaju 2,4 m
Liczba miejsc ogółem 245
w tym siedzących 40
Wózki napędowe 2 szt.
Wózek toczny 1 szt.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 70km/h