Gdańsk inwestuje w tramwaje
Zakończenie II etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej było jednocześnie rozpoczęciem realizacji jego III części. Zakłada ona budowę kolejnej linii tramwajowej, zakup 35 nowych składów do jej obsługi oraz modernizację wszystkich nie remontowanych do tej pory torowisk. Wszystkie te inwestycje zakończą się jeszcze przed EURO 2012, a więc w ciągu czterech najbliższych lat.
W dniu 26 sierpnia 2008 roku została oddana do użytku ulica Generała Józefa Hallera. W trakcie uroczystości przedstawione zostały plany związane z realizacją kolejnych inwestycji. – Wiem, że mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe narzekają co rano, gdy stoją w korkach, jednak gdy zakończymy kolejny etap rozbudowy sieci tramwajowej w Gdańsku, ich humory poprawią się –zapewniał prezydent miasta Paweł Adamowicz.
III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej został podzielony na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli na Chełmie do skrzyżowania ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską, kupno 35 nowych tramwajów, przebudowę kilkunastu torowisk we Wrzeszczu, na Zaspie, w Brzeźnie, Nowym Porcie i Śródmieściu, a także modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama. Inwestycje te zostaną przeprowadzone na pewno, ponieważ zostaną dofinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Trudniej będzie o pieniądze na drugą część projektu. Być może miasto będzie ją finansować z środków własnych. W takim wypadku zdecydowalibyśmy się na budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Rakoczego na Morenę, kupno pięciu dodatkowych składów oraz wymianę torowisk na Stogach, w ulicy Stryjewskiego i Nowotnej –wylicza na łamach portalu trójmiasto.pl Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Aby przeprowadzić wszystkie inwestycje zaplanowane w ramach III-go etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej potrzeba, jak podaje trójmiasto.pl, 870 milionów złotych, z tego nowa linia z Chełmu do ul. Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 90 mln zł. Jeśli brać pod uwagę cenę kupna Bombardierów dwa lata temu, to na 35 wozów trzeba będzie przeznaczyć ok. 245 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt modernizacji 14 odcinków torowisk, o łącznej długości 16 km, rozbudowy stacji energetycznych i modernizacja zajezdni tramwajowej.
Przypomnijmy, iż w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, którego realizację rozpoczęto w roku 1999 zmodernizowano m.in. 20 km torów wraz z całą infrastrukturą, wybudowano 48 rozjazdów, przebudowano 41 przejść dla pieszych. Zbudowano i przebudowano 55 przystanków tramwajowych. Wyposażono je w nowe wiaty, a także udogodnienia dla niepełnosprawnych. Zbudowano też pierwszą od wielu lat nową linię tramwajową w Gdańsku łączącą osiedle Chełm z centrum miasta.
Zakres rzeczowy projektu:
1. ul Wały Jagiellońskie od ul. Hucisko do Bogusławskiego
2. ul. Pomorska od ul. Grunwaldzkiej do ul. Sulisława
3. Skrzyżowanie ulic Pomorska Chłopska
Skrzyżowanie ulic Chłopska –Obrońców wybrzeża
Skrzyżowanie ulic Chłopska- Jagiellońska
Pętla tramwajowa Zaspa
4. ul. Mickiewicza od pl Komorowskiego do ul. Hallera
5. ul. Stwosza od ul. Bażyńskiego do pętli Ogrodowa
6. Skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego-Chopina
Ul. Grunwaldzka od ul. Jesionowej do ul. Miedzianej
7. Skrzyżowanie ulic Hallera-Mickiewicza
Skrzyżowanie ulic Hallera –Kliniczna
Układy sterowania praca zwrotnic węzeł Kliniczna
8. Al. Zwycięstwa od ul. Hallera do ul. 3-go Maja
9. ul. 3 go maja od al. Zwycięstwa do ul. Nowe Ogrody
ul. 3 Maja od ul. Nowe Ogrody do ul. Armii Krajowej
10. Skrzyżowanie ul. Podwale Przedmiejskie- Okopowa
11. ul. Wały Jagiellońskie od Błędnika do węzła Hucisko
12. Wiadukt Błędnik z dojazdami, skrzyżowanie ulic Zwycięstwa- 3 maja
13. Inżynier budowy dla linii tramwajowej na Chełm
14. Budowa linii tramwajowej na Chełm
15. wymiana kabli trakcyjnych Towarowa- Twarda-Swojska
wymiana kabli trakcyjnych Towarowa- Mickiewicza- Kościuszki
Wymiana kabli trakcyjnych Towarowa- Uphagena- Łukaszewicza
16. Modernizacja rozdzielnic –stacja Wojska Polskiego
17. Modernizacja rozdzielnic stacja Nowy Port
18. System ogrzewania zwrotnic tramwajowych
19. Zakupy autobusów
20. Zakupy tramwajów
21. Promocja projektu