Gdańsk: Do Letnicy tramwajem dwukierunkowym i komunikacją zastępczą

infotram
25.01.2013 15:30

Już w nocy 25/26.01.2013 (z piątku na sobotę) zgodnie z harmonogramem prac budowlanych, wstrzymany zostanie ruch tramwajowy w Letnicy, co ma związek z przebudową skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej w ramach realizacji budowy Trasy Słowackiego zadanie IV (przeczytaj więcej o tej inwestycji).
Z uwagi na technologię prac, w dniu 25.01.2013 (piątek) obowiązują zmienione trasy zjazdowe do zajezdni Nowy Port przez Brzeźno (zamiast przez Letnicę):
kursy linii 3 o godz. 22:55 i 23:25 z krańca Stogi Pasanil od przystanku Opera Bałtycka przez al.Hallera – Brzeźno (zamiast przez Letnicę),
kursy linii 8 o godz. 22:50 i 23:39 z krańca Stogi Pasanil od przystanku Twarda do zaj. Nowy Port przez al.Hallera – Brzeźno (zamiast przez Letnicę),
kursy linii 8 o godz. 22:53 i 23:23 z krańca Jelitkowo od przystanku Mickiewicza do zaj. Nowy Port przez Brzeźno (zamiast przez Letnicę).
Tramwaje dwukierunkowe
Koncepcja funkcjonowania komunikacji miejskiej w czasie robót zakłada utrzymanie ruchu tramwajowego od strony Węzła Kliniczna tylko do przystanku 'Mostostal’. Technologia obsługi czynnego odcinka trasy tramwajowej przewiduje eksploatację taboru dwukierunkowego (tj. tramwaje typu N8C), który będzie wykorzystywał specjalnie zamontowany rozjazd nakładkowy celem zmiany toru, co również wymusza konieczne zmiany w układzie linii tramwajowych (z uwagi na fizyczne ograniczenia dowolnego „wyprzedzania się”tramwajów na przystanku „Mostostal”).
Zmiany na liniach tramwajowych
Schemat remontowy komunikacji tramwajowej
Funkcjonowanie linii 4 (Zaspa-Nowy Port) oraz 14 (Centrum-Nowy Port) zostanie zawieszone, natomiast trasa linii nr 7 zostanie zredukowana do odcinka Łostowice Świętokrzyska –Mostostal i dodatkowo zasilona linią tymczasową 97 na trasie Chełm Witosa –Mostostal, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie niezbędnej wysokiej częstotliwości kursów co 5 minut w godzinach szczytu na najbardziej obciążonym odcinku, tj. Centrum –Letnica. Dodatkowo częściej pojadą tramwaje z Chełmu w kierunku Centrum, co poprawi komfort podróżowania.
Tramwaje linii 10 zostaną skierowane na trasę Siedlce –Jana z Kolna –Kliniczna – Zaspa. W konsekwencji istotnie polepszona zostanie oferta w relacji Zaspa –Śródmieście, natomiast mieszkańcy Zaspy i Dolnego Wrzeszcza (korzystając z linii 8 i 10) w godzinach szczytu częściej dojadą do przystanku „Twarda”, gdzie będą mieli bogatą ofertę tramwajów linii 7 i 97 w kierunku „Zielonego Trójkąta”i Letnicy.
Autobusowa komunikacja zastępcza
Schemat linii zastępczych w Nowym Porcie
Między Nowym Portem a Letnicą pojadą autobusy
Podstawowej linii T4 na trasie: Nowy Port (pętla jak linia 148) –Władysława IV – Na Zaspę – Rybołowców – Wolności – Plac Wolności – Marynarki Polskiej – Mostostal – Marynarki Polskiej – Plac Wolności – Wolności – Władysława IV – Nowy Port (pętla jak linia 148).
Linii uzupełniającej T5 na nowej trasie Nowy Port (pętla jak linia 148) –Władysława IV – Na Zaspę – Rybołowców – Wolności – Plac Wolności – Marynarki Polskiej – Mostostal –Żaglowa –Pokoleń Lechii – „Węzeł Harfa”–Nowa Uczniowska – Skrzyżowanie al. Hallera/Uczniowska – Nowa Uczniowska – „Węzeł Harfa”- Pokoleń Lechii – Żaglowa – Mostostal – Marynarki Polskiej – Plac Wolności – Wolności – Władysława IV – Nowy Port (pętla jak linia 148). Wstępnie, linia T5 będzie funkcjonować jedynie w dni powszednie (za wyjątkiem pojedyńczych kursów technicznych w soboty i święta) w godz. 05:00-18:00.
W godzinach szczytu obie linie na wspólnym odcinku (Nowy Port –Mostostal) będą funkcjonować łącznie co 5 minut. Warto zwrócić uwagę, że poprzez uruchomienie linii T5 zaoferowana zostanie szybka komunikacja między węzłem przesiadkowym „Al. Hallera”(np. na linie 124, 148 i 188 lub linie tramwajowe 3 i 5) a Letnicą i Nowym Portem.
Ważność biletu na jeden przejazd
Zgodnie z uchwałą Rady Gdańska w sprawie ustalenia zasad taryfowych, w przypadku wprowadzenia zastępczej komunikacji, bilet na jeden przejazd zachowuje ważność w innym, najbliższym pojeździe zmierzającym w kierunku przystanku końcowego po stałej linii. Zasada ta dotyczy wszystkich przypadków, gdy organizowana jest komunikacja zastępcza lub występuje awaria pojazdu.
Czas trwania utrudnień
Budowa nowego, wielopoziomowego skrzyżowania trwa już od kilku miesięcy przy ruchu ciągłym tramwajów, natomiast to m.in. dzięki ZTM Gdańsk wynegocjowane zostało maksymalne możliwe opóźnienie terminu wstrzymania ruchu tramwajów, po to aby skrócić dla pasażerów okres niedogodności związany z koniecznością przesiadania się do autobusowej komunikacji zastępczej. Wg zapewnień wykonawcy robót, ruch tramwajów na pełnej trasie zostanie wznowiony najpóźniej na początku wakacji letnich 2013.