Gammy dla MPK Poznań ? umowa podpisana

infotram
21.02.2017 13:17

Mają być nowoczesne,całkowicie niskopodłogowe, z szeregiem najnowszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwoi komfort podróży. To nowe tramwaje z rodziny Moderus Gamma, które już latemprzyszłego roku trafią do poznańskiego MPK.

W dniu dzisiejszym została podpisana umowa pomiędzy MPKPoznań i firmą Modertrans Poznań na dostawę 50 niskopodłogowych tramwajów zrodziny Moderus Gamma. 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych będąkosztować 397 mln zł brutto.

Uroczyste podpisanie kontraktu nastąpiło w zajezdnitramwajowej „Franowo”, a wśród zaproszonych gości byli m.in. Prezydent PoznaniaPan Jacek Jaśkowiak oraz jego Zastępca Pan Maciej Wudarski.

– Jest to największe w historii zamówienie na dostawęniskopodłogowych tramwajów realizowane przez MPK Poznań ? podsumowuje WojciechTulibacki, prezes Zarządu MPK. – Obejmuje ono dostawę 30 tramwajówjednokierunkowych i 20 dwukierunkowych jak i specjalistycznego wyposażenia doobsługi zamówionych pojazdów. Zakup sfinansujemy przy udziale kredytuinwestycyjnego, a pozostałą część będzie stanowić dotacja i środki własne. Liczymy na to, że w przyszłości udziałunijnych funduszy się zwiększy. Decyzja o tym leży w gestii MinisterstwaRozwoju i Miasta Poznania. Zgodnie z deklaracjami producenta pierwsze tramwajezostaną dostarczone latem przyszłego roku.

– Tramwaje z rodziny Moderus Gamma jakie zaoferowaliśmy wprzetargu ogłoszonym jesienią ubiegłego roku – mówi Andrzej Bręczewski, PrezesZarządu firmy Modertrans ? to w pełni niskopodłogowe, 32-metrowe pojazdy.Tramwaje jednokierunkowe na pokład będą mogły zabrać jednocześnie 240pasażerów, z czego 60 na miejscach siedzących, a dwukierunkowe odpowiednio 230i 50. W tramwaju zostaną zabudowane ładowarki do urządzeń mobilnych. Wprzestrzeni pasażerskiej zostanie wyznaczone specjalne miejsce dla wózka inwalidzkiego,dziecięcego jak i dla roweru. Rozkładana platforma ułatwi wjazd do wnętrzapojazdu osobom na wózkach inwalidzkich czy matkom przewożącym swoje dzieci wwózkach. Pojazd będzie napędzany przez 8 silników odzyskujących energię podczashamowania. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacjisuperkondensatorów. Jeżeli przewoźnik w przyszłości zdecyduje się na ichdołożenie to będzie taka możliwość.

Wnętrze przedziału pasażerskiego będzie w pełniklimatyzowane. W celu optymalnego wykorzystania przestrzeni, producent wykonaanalizy ergonomiczne przestrzeni pasażerskiej, w tym przede wszystkimrozmieszczenia siedzeń i poręczy.

Tramwaje zostaną wyposażone w rozbudowany system informacjipasażerskiej i zapowiedzi głosowych. Dzięki zastosowaniu w tramwajujednokierunkowym pięciu par drzwi dwuskrzydłowych i dwóch drzwijednoskrzydłowych wymiana pasażerów będzie odbywała się znacznie szybciej, coskróci czas postoju na przystanku. Podobnie w tramwajach dwukierunkowych, wktórych zastosowano osiem par drzwi dwuskrzydłowych i cztery jednoskrzydłowe.Podczas projektowania pojazdów dużą uwagę zwrócono na kabinę motorniczego.Będzie ona w pełni klimatyzowana, wyposażona w fotel posiadający aktywnepodłokietniki ułatwiające sterowanie pojazdem. Centralne miejsce na pulpiciemotorniczego zajmie 10-cio calowy ekran dotykowy, pełniący rolę komputerapokładowego. Na bocznych pulpitach zostaną zabudowane m.in. urządzeniasterujące pracą systemu video-monitoringu czy informacji pasażerskiej.

– Producent ma 30 miesięcy na dostarczenie wszystkichtramwajów ? kwituje prezes Wojciech Tulibacki ? czas odmierzamy od dzisiaj toznaczy od momentu podpisania umowy. A to oznacza, że pierwsze tramwaje pojawiąsię na ulicach naszego miasta w sierpniuprzyszłego roku, a ostatnie ? latem 2019.

W ostatnim czasie MPK Poznań szczególnie stawia na wymianętaboru tramwajowego. W ramach realizowanych przetargów do Poznania dostarczanejuż są: 20 sztuk jednokierunkowych tramwajów Moderus Beta i 10 sztuk dwukierunkowychModerusów Beta.

– Do 2019 roku wymienimy niemal 36 procent taborutramwajowego ? podkreśla prezes Wojciech Tulibacki ? W sumie, na zakup 80nowych tramwajów, których dostawcę wyłoniono w trzech przetargach, wydamy ponadpół miliarda złotych. Duży udział w tych zakupach ma Unia Europejska, choć w staraniach o fundusze unijne niepowiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Po realizacji wszystkich tych dostawdo wymiany pozostanie tylko ok. 13 procent należących do MPK tramwajów. W praktyceoznacza to, że prawie cała nasza flota będzie niskopodłogowa.