Franowo – zajezdnia z automatycznym systemem zarządzania
infotram
15.05.2012 18:29
Franowo – zajezdnia z automatycznym systemem zarządzania
W nowobudowanej zajezdni tramwajowej Poznań Franowo rozpoczęło się wdrażanie systemu do automatycznego zarządzania pracą. Dostarczy go i uruchomi firma PSI, która wygrała postępowanie o zamówienie publiczne i w efekcie podpisała umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec przyszłego roku.
Budowana obecnie zajezdnia tramwajowa na Franowie stanowić będzie jeden z największych i najnowocześniejszych tego rodzaju obiektów w Europie. Jej obszar, sięgający 17 hektarów, przekroczy powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Znajdzie się tam docelowo miejsce na 150 pociągów, a więc dwu i półkrotnie więcej niż w największej dotychczas zajezdni w Poznaniu przy ulicy Głogowskiej. Zajezdnia na Franowie będzie pierwszą automatyczną zajezdnią tramwajową w Polsce i zarazem największą tego rodzaju inwestycją w naszej części Europy. Rozwiązanie oparte zostało o oprogramowanie do zarządzania zajezdnią PSItraffic, wdrożone już przez PSI Transcom w kilku zajezdniach tramwajowych w Europie.
System DMS (ang. Depot Management System) obejmie szereg zintegrowanych komponentów, których zadaniem jest zautomatyzowanie zarządzania pracą zajezdni. W jego skład wchodzą elementy zarządzające i optymalizujące trasy przejazdów tramwajów, w tym w szczególności system służący do automatycznego planowania i wizualizacji oraz zarządzania ruchem tramwajów, system zdalnej identyfikacji tramwajów poruszających się na terenie zajezdni oraz komunikacja głosowa i wizualna pomiędzy uczestnikami ruchu.
Wdrażany na Franowie system zapewni w szczególności:
· określanie tras przejazdu tramwajów oraz miejsc postoju w sposób zapewniający ich płynny ruch;
· decydowanie o kolejności wjazdu tramwajów do zajezdni i ich wyjazdu, zgodnie z rozkładem jazdy;
· przydzielanie kursów pasażerskich do odpowiednich tramwajów;
· wspieranie dysponentów oraz pracowników obsługi technicznej w codziennej pracy.
Powyższe funkcje przekładają się na rzeczywiste oszczędności zarówno czasu jak i kosztów dzięki maksymalnemu wykorzystaniu każdego z tramwajów, którymi dysponuje MPK.
„Przedsiębiorstwa komunalne w naszym kraju dopiero zaczynają doceniać znaczenie rozwiązań informatycznych, które przy stosunkowo niewielkich kosztach znacząco zwiększają efektywność obsługiwanych procesów, a tym samym pozwalają uzyskać szybszy zwrot z inwestycji w kosztowne projekty infrastrukturalne. Decyzją o wdrożeniu systemu do automatycznego zarządzania pracą zajezdni na Franowie, Zarząd MPK w Poznaniu wyznaczył nowy trend w zakresie eksploatacji tego rodzaju obiektów w Polsce”–mówi Arkadiusz Niemira, Prezes Zarządu PSI.
W ramach projektu dostarczony zostanie także system sterowania zwrotnicami wraz z napędami zwrotnic, rozwiązanie do automatycznej identyfikacji pojazdów, system zapewniający komunikację głosową oraz serwery. „Zakres tego przetargu jest bardzo złożony i niewiele firm w Europie posiada kompetencje, aby skutecznie zrealizować to wdrożenie. Kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu mają trzy główne aspekty: sprawdzone rozwiązania techniczne, dobre praktyki biznesowe dostawcy oraz kompetentna kadra po stronie klienta. W tym przypadku wszystkie powyższe warunki są spełnione, dlatego jestem przekonany, że Zajezdnia Franowo będzie za 1,5 roku jedną z najlepiej funkcjonujących zajezdni w Europie, przyczyniając się do dalszej poprawy obsługi pasażerów i efektywności funkcjonowania MPK”–powiedział Piotr Picyk, Dyrektor Sprzedaży PSI.
„Budowana zajezdnia tramwajowa na Franowie praktycznie w każdym aspekcie będzie posiadała nowoczesne rozwiązania. Z uwagi na wielkość zajezdni i jej usytuowanie w sieci komunikacji tramwajowej, szczególną uwagę poświęciliśmy systemowi automatycznego sterowania pracą zajezdni. System ten, dzięki wsparciu informatycznemu, pozwoli na sprawne realizowanie złożonych zadań: sterowania ruchem pojazdów, procesów obsługowych, planowania pracy.“–mówi Wojciech Tulibacki, Prezes MPK Poznań SP.z o.o. – „Należy podkreślić, że w takim wymiarze zadań, nie posiadaliśmy wzorców krajowych. Jesteśmy przekonani, że firma PSI, która realizuje projekt sterowania, dzięki doświadczeniu zdobytemu w wielu europejskich miastach opracuje i wdroży projekt dający efekty ekonomiczne i organizacyjne“–dodaje.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022