Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

FPS na Trako 2007

infotram
13.11.2007 11:20
Jedynym fizycznie zaprezentowanym na gdańskich targach TRAKO 2007 tramwajem był produkt poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych –118N „Puma”. Oprócz tego pojazdu w ofercie firmy znajdują się jeszcze wagony –znane już z warszawskich ulic –123N. Niestety takiego tramwaju w Gdańsku już nie zobaczyliśmy.
Fabryka Pojazdów Szynowych powstała w 1997 roku na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów HCP. W ofercie spółki, oprócz interesujących nas w sposób szczególny tramwajów, znajdują się także wagony osobowe, wagony przemysłowe –wagonetki. Firma zajmuje się ponadto naprawą i przebudową wagonów oraz części do nich.
118N „Puma”
Tramwaj 118N został, jak twierdzą przedstawiciele producenta, skonstruowany z myślą o polskich przewoźnikach. Liczą oni, że już niebawem pojazd znajdzie nabywców w kraju. Nie wykluczają jednak możliwości sprzedaży swojego produktu zagranicę. Wydaje się jednak, że są to jak na razie jedynie pobożne życzenia. Żaden bowiem tramwaj 118N nie jeździ nawet w polskim mieście. Droga do podbicia polskiego rynku przez „Pumę”nie jest więc wcale taka prosta. Do zagranicznych przewoźników jest ona jeszcze dłuższa i wyboista. Pierwszy krok do zdobycia kontrahentów został już zrobiony. Jak wspomnieliśmy wcześniej, FPS jako jedyna zaprezentowała się na wystawie taboru, dzięki czemu potencjalni nabywcy mogli zobaczyć pojazd, a nie model czy folder reklamowy. Właśnie za to posunięcie należą się poznańskiemu producentowi duże brawa. Wśród oglądających „Pumę”byli m.in. Prezesi Tramwajów Warszawskich – Krzysztof Karos, czy MPK Kraków –Julian Pilszczek.          
118N „Puma”       
Konstrukcja tramwaju 118N była już opisywana na łamach portalu InfoBus. Warto jednak raz jeszcze zgłębić nieco jej tajniki. Zdaniem przedstawiciela producenta jest to pojazd nowoczesny, spełniający wszystkie wymagania jakie aktualnie obowiązujące przepisy stawiają pojazdom komunikacji miejskiej (tzw. komunikacji publicznej bliskiego zasięgu). „Puma”to konstrukcja niskopodłogowa, trójczłonowa. Poszczególne człony połączono przegubowo. Według zapewnień producenta tramwaj gwarantuje wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa podczas podróżowania. Wpływ na to mają zastosowane przy budowie pojazdu materiały niepalne, bądź tam, gdzie było to konieczne, trudnopalne o ograniczonej emisji dymu i związków szkodliwych, zderzaki pochłaniające energię, czy okna ze szkła hartowanego, które można łatwo zbić w celu ewakuacji pasażerów. Ponadto 118N posiada wysokosprawny układ hamulcowy. Na komfort jazdy wpływ mają niewątpliwie wygłuszone w dużym stopniu wnętrze, charakteryzujące się dobrą izolacją akustyczną i termiczną. Dla wygody pasażerów pojazd wyposażono w nowoczesny system informacji wizualnej i dźwiękowej, co nie powinno jednak dziwić –są to bowiem standardy w nowoczesnych pojazdach szynowych. A przecież ambicją FPS była budowa takiego właśnie tramwaju. Przy obecnie stosowanych rozwiązaniach ważny jest także komfort pracy motorniczego. Minęły już bezpowrotnie czasy pulpitów rodem z konstalowych „stodwójek”. Dlatego też „Puma”wyposażona została w ergonomiczny pulpit, mikroprocesorowe sterowanie, system monitoringu i klimatyzację. Niestety ta ostatnia została zamontowana tylko w kabinie prowadzącego pojazd, co wydaje się być minusem poznańskiego tramwaju. Coraz częściej bowiem przewoźnicy zaczynają myśleć (czy wręcz kupować – patrz chociażby warszawskie tramwaje 121N, wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz) o pojazdach w pełni klimatyzowanych, a więc wyposażonych w system klimatyzacji przedziału pasażerskiego. Producent zwraca także uwagę na fakt, że wszystkie materiały wykorzystane przy budowie tramwaju 118N nadają się do wtórnego wykorzystania lub też wyroby z nich wytworzone mogą być bezproblemowo składowane na wysypiskach.
118N „Puma”- wnętrze118N „Puma”- wnętrze
Trudno mówić o wadach nowego produktu z Poznania. Tzw. choroby wieku dziecięcego wyjdą dopiero wówczas, gdy „Puma”rozpocznie regularne jazdy z pasażerami. Tak było właśnie z wagonem wyprodukowanym przez bydgoską PESĘ –120N. To właśnie te dwa pojazdy są najczęściej porównywane. Można żałować, że podczas TRAKO 2007 nie doszło do bezpośredniej konfrontacji, dwóch chyba najciekawszych obecnie, polskich tramwajów. Zdania na temat wyższości jednego nad drugim są podzielone. Także podczas samych targów dało się słyszeć głosy zarówno zwolenników, jak i przeciwników „Pumy”. Wydaje się, że wizualnie nieco ciekawiej prezentuje się PESA. Sprawia wrażenie tramwaju bardziej nowoczesnego, europejskiego. Być może wpływ na to ma również malowanie, na jakie zdecydował się Cegielski. Tramwaj 118N przypomina bowiem konstalowskie „stoszesnastki”, które już od kilku lat kursują po Warszawie. Pewnie dlatego, że „Puma”została zaprojektowana pod kątem przetargu właśnie dla Tramwajów Warszawskich. Kolorystyka 120N i jej „agresywna”sylwetka ściany przedniej robią na autorze niniejszego tekstu nieco lepsze wrażenie. O szczegółach technicznych tego pojazdu pisaliśmy już na łamach InfoBusa przy okazji prezentacji przygotowanej przez Tramwaje Warszawskie, a wrócimy jeszcze w najbliższym czasie, kiedy to przybliżymy ofertę PESY na Trako 2007.
Charakterystyka techniczna tramwaju 118N
Szerokość toru                                                      1 435 mm
Skrajnia kinematyczna                                         wg PN-K-92008
Długość całkowita tramwaju ze zderzakami        30 600 mm
Szerokość pudła                                                    2 400 mm
Wysokość ostoi nad główką szyny                      240 mm
Wysokość sprzęgu nad główką szyny                 540 mm
Wysokość osi zderzaka nad główką szyny          810 mm
Wysokość podłogi nad główką szyny:
w wejściach                                                             300 mm
w przedsionkach                                                    360 mm
nad wózkami tocznymi                                          440 mm
nad wózkiem napędnym                                       580 mm
nad sprzęgami                                                        800 mm
Procent niskiej podłogi                                          67%
Szerokość prześwitu drzwiowego:
Drzwi dwuskrzydłowe – 3 szt.                               1 300 mm
Drzwi jednoskrzydłowe – 2 szt.                             700 mm
Drzwi części pasażerskiej                                     odskokowo-przesuwne
Napęd drzwi                                                           BODE – RAWAG
Okna                                                                        klejone
Liczba miejsc siedzących                                      82
Liczba miejsc stojących (1 osoba/0,2m2)            132
Masa pustego tramwaju                                      36000 kg
Masa tramwaju                                                      51260 kg
Maksymalna prędkość konstrukcyjna                 70 km/h
Wózki napędowe                                                   2 szt.
Przekładnia napędowa                                         produkcji BUMAR + KOMAG
Wózki toczne                                                           2 szt.
Koła średnica (nowe/zużyte), szerokość obręczy w mm           590/530/95
System hamulca                                                     firmy KNORR-BREMSE
Silnik trakcyjny asynchroniczny                           EMIT – Żychlin, STDa 250-4A
Moc znamionowa silnika trakcyjnego                 95 kW
Bateria akumulatorów                               Ni/Cd FNC 2403HR technologia włóknista
Pojemność baterii akumulatorów                        220 Ah
Układ sterowania i napędowy                              IEL Warszawa
Przetwornica statyczna                                        MEDCOM Warszawa
Kategoria konstrukcyjna, do której należy nadwozie tramwaju          P IV
Przewidywany okres eksploatacji wagonu          30 lat
123N
Drugim pojazdem znajdującym się w ofercie Cegielskiego jest jednoczłonowy tramwaj wysokopokładowy 123N, który na co dzień można zobaczyć na stołecznych torowiskach. Niestety takiej możliwości nie mieli zwiedzający wystawę taboru na targach TRAKO. Jak mówią przedstawiciele producenta, konstruując ten pojazd myśleli o komforcie podróżnych przy zachowaniu maksymalnie wysokich parametrów technicznych i jakościowych. Trudno jednak mówić o całkowitym komforcie w przypadku tramwaju, do którego trzeba wchodzić pokonując schodki. Pojazdem przyjaznym nie nazwą go ani osoby starsze, ani niepełnosprawne, ani matki z wózkami. Jak słusznie jednak zauważył producent polityka polskich przedsiębiorstw tramwajowych jest często nastawiona na zakup pojazdów tanich, również w eksploatacji, a jednocześnie bezpiecznych i w miarę wygodnych. A taki właśnie jest, zdaniem producenta, tramwaj 123N. W pojeździe zastosowano m.in. wyłożenia poliestrowe, nowoczesne oświetlenie, czy wreszcie wygodne siedzenia. Jak wspomnieliśmy wcześniej w obecnie produkowanych tramwajach standardem jest system informacji pasażerskiej, którego nie zabrakło również w wagonach 123N. Drzwi pojazdu są obrotowo –wychylane, z dużym prześwitem korzystnie wpływającym na cyrkulację pasażerów. Jak twierdzi producent dużo uwagi przy budowie pojazdu poświęcono bezpieczeństwu pasażerów. Pudło wagonu wykonane zostało ze stali o podwyższonej wytrzymałości, dzięki czemu w trakcie kolizji możliwe jest szybkie usunięcie uszkodzonych elementów. Ponadto czoła pudła wagonów zbudowano na szkielecie stalowym, na którym umiejscowiono zderzaki pochłaniające energię.