Fiat Cityway
Będąc jeszcze we włoskich klimatach warto wspomnieć o pewnej serii udanych tramwajów, które choć już nieprodukowane nadal są interesującą konstrukcją. Mowa o tramwajach Fiat Ferroviaria typu Cityway.
Za wyjątkiem gospodarek centralnie sterowanych obraz rynku gospodarki kapitalistycznej zmienia się dynamicznie. W przypadku taboru zmiany te przekładają się bezpośrednio na codzienny wygląd naszego otoczenia. Bowiem regularnie kursujący autobus miejski, trolejbus czy tramwaj staje się nieodłącznym obrazem miejsca niejednokrotnie uchwyconym na fotografii. Pod względem sieci tramwajowych Włochy przez wiele lat nie mogły zdecydować się nad ich przyszłością. Szereg mniejszych systemów zostało zlikwidowanych, jednocześnie w dużych miastach tramwaje pozostały i przez wiele lat wegetowały aż do czasu, gdy tramwaje stały się ponownie modne. Obecnie można obserwować etap rozwoju, choć nie tak aktywnego jak we Francji to mimo wszystko zauważalnego. Jednak zanim to nastało istniejące systemy stanęły przed koniecznością modernizacji i wymiany przestarzałego taboru. Ponieważ był to już okres pierwszych konstrukcji niskopodłogowych, więc i w tym kraju postanowiono pójść tą drogą rozwoju. Jednym z liczących się włoskich producentów taboru kolejowego jeszcze do niedawna był Fiat Ferroviaria. Szynowy oddział koncernu Fiat działał w branży od lat 1930-tych, i odniósł duże sukcesy, głównie w sektorze kolejowym, gdzie największym były pociągi z wychylnym pudłem typu Pendolino. Jednak w 2002 roku Fiat postanowił sprzedać dział kolejowy, który został zakupiony przez Alstom Transport i stał się Alstom Ferroviaria. Jednak jeszcze zanim to nastało Fiat Ferroviaria wprowadziło na rynek bardzo ciekawą serię tramwajów Cityway.
Pomimo skupiania się na dostawach taboru kolejowego Fiat Ferroviaria miał również epizody tramwajowe. Za pierwszą współczesną generację można uznać serię 5000 dostarczoną w liczbie 54 sztuk do Turynu. Częściowo niskopodłogowe pojazdy dostarczone w latach 1989-92 jak na okres powstania były w pełni nowoczesne, choć szybki postęp techniki wymusił dalsze prace konstrukcyjne. Na bazie zdobytych doświadczeń opracowano przyszłą generację pojazdów znanych pod nazwą Cityway. Pierwsze pojazdy tej generacji to w zasadzie konglomerat tramwajów klasycznych i wieloprzegubowych. Człony skrajne posiadają na końcach obrotowe wózki napędowe, natomiast z drugiej strony są zawieszone na krótkich członach z wózkami, między którymi znajduje się dłuższy człon wiszący. Jak można zauważyć tramwaj jest dwukierunkowy, dwustronny, w członach skrajnych posiada po jednej parze drzwi na stronę, natomiast w członie środkowym dwie pary. Pierwotnie kontrakt obejmował dostawę opcjonalnych składów, jednak ostatecznie z nich zrezygnowano i zamówiono drugą generację, tym razem tramwajów wieloprzegubowych.
Cityway Roma II ma aż 7 członów, choć długość zaledwie 33 metrów osiąganą obecnie przez tramwaje pięcioczłonowe. Jednak w przypadku tramwaju Roma II zastosowanie krótkich członów pozwoliło zmniejszyć naciski na oś, oraz zaoferować mniejszy promień skrętu tak cenny w centrum historycznych miast. Pomimo zmiany typu tramwaju zachowano zbliżony układ drzwi, gdzie pierwszy i ostatni człon są ich pozbawione, człony 2 i 6 mają po jednej parze, natomiast człon środkowy ma dwie pary. W roku 2000 wyprodukowano dwa prototypowe 9 członowe tramwaje, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego rozwiązania i pojazdy przerobiono na siedmioczłonowe. Roma II w stosunku do pierwszej generacji to także zmiana układu napędowego, który przeniesiono z wózków skrajnych do wózków środkowych. Zrezygnowano przy tym z osi, natomiast zabudowane z boku silniki napędzały oba znajdujące się w ich pobliżu koła.
W późniejszym okresie Fiat pozyskał dwa kontrakty na tramwaje z Mesyny i Turynu. Jednak w tym przypadku zmiany były znaczne, nie tylko za sprawą zupełnie odmiennego wyglądu ściany czołowej. Dużą zmianą było wydłużenie pierwszego członu, gdzie przed wózkiem zastosowano jednoskrzydłowe drzwi. Dodatkowo tramwaje dla Mesyny mają znacznie krótsze człony wiszące. To w połączeniu z układem siedzeń 1+1 w członach wiszących oraz siedzeniami bokiem nad wózkami daje małą liczbę miejsc siedzących. W tramwajach dla tych miast postanowiono całkowicie zmienić sposób napędzania, gdzie duże silniki zastąpiono poprzez małe synchroniczne silniki napędzające poszczególne koła w pojeździe. W efekcie tramwaj dla Mesyny ma 8 silników, natomiast dla Turynu aż 12. Za wyjątkiem pięciu jednokierunkowych tramwajów w Turynie wszystkie pozostałe są dwukierunkowe, dwustronne. Warto również podkreślić, iż tramwaje Cityway cechują się zastosowaniem aluminiowych pudeł oraz pneumatycznego usprężynowania. Pierwszy z czynników zapewnia niską masę pudła, natomiast drugi daje wysoki komfort podróżowania, choć nie obyło się bez problemów technicznych, które musiał usunąć już koncern Alstom. Pojazdy Cityway cechują się również interesującą stylistyką opracowaną przez biuro Giugiaro.
Porównanie tramwajów Cityway
Miasto
|
Rzym I
|
Rzym II
|
Mesyna
|
Turyn
|
Liczba dostarczonych
|
28
|
50
|
15
|
55
|
Lata dostaw
|
1998-99
|
1999-2001
|
2001
|
2001-2003
|
Liczba członów
|
5
|
7
|
5
|
7
|
Długość
|
31,25 m
|
33 m
|
22,5 m
|
34 m
|
Szerokość
|
2,4 m
|
2,4 m
|
2,4 m
|
2,4 m
|
Wysokość
|
3,3 m
|
3,3 m
|
3,3 m
|
3,3 m
|
Liczba m. siedz. / stojących
|
54/279
|
54 stałe, 16 rozkładane / 124
|
14/ b/d
|
40/157
|
Układ osi
|
Bo’- 2’- 2’- Bo’
|
2 –Bo –Bo – 2
|
1A –AA -A1
|
1A –AA –AA – A1
|
Moc
|
732 kW
|
732 kW
|
8×62 kW
|
12×62 kW
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
70 km/h
|
70 km/h
|
70 km/h
|
Waga pusty/ pełny
|
40 t / 53,5 t
|
41,4 t / 53,5 t
|
b/d
|
38,7 t / b/d
|
Cityway były ostatnią serią tramwajów wyprodukowanych przez Fiat Ferroviaria i jednocześnie ostatnią dostarczoną przez zakład na rynek Włoski. Od czasu przejęcia Alstom nie sprzedał żadnego tramwaju na rynku Włoskim, pomimo boomu z którego skorzystał konkurencyjny AnsaldoBreda. Jakie były powody tego stanu możemy się jedynie domyślać –czy chodziło o względy kosztowe, techniczne czy też kryterium decyzyjnym były względy narodowościowe – tego nigdy nie rozstrzygniemy. Natomiast pewnym jest, iż tuż przed przejęciem Fiat posiadał doświadczenie i świetny sprawdzony nowoczesny tramwaj. Kto wie, być może gdyby nadal istniało Fiat Ferroviaria, wówczas nie byłoby pojazdów Sirio… .
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022