Fabryka Pojazdów Szynowych chce wrócić na rynek tramwajowy
infotram
29.10.2012 14:35
Fabryka Pojazdów Szynowych chce wrócić na rynek tramwajowy
Poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych chce wrócić na rynek tramwajowy. Mamy już koncepcję nowego wagonu, całkowicie niskopodłogowego –powiedział nam Maciej Głowiński, Kierownik Działu Konstrukcji w FPS. Jak się dowiedzieliśmy to projekt odpowiadający współczesnym trendom, wagonu całkowicie niskopodłogowego, z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Przypomnijmy, że dotychczas w FPS powstał tylko jeden wagon z niską podłogą. To Puma, której nie udało się sprzedać żadnemu przewoźnikowi. Wagon jakiś czas temu zakończył jazdy w MPK Poznań. Występował tam gościnnie na zasadzie wyposażenia. Tramwaj spisywał się bez zarzutów –mówi Maciej Głowiński. Wypożyczenie do MPK Poznań traktowaliśmy jako testy naszego pojazdu. Zebraliśmy doświadczenia, które wykorzystamy przy produkcji kolejnych wagonów tramwajowych –dodaje. Dzięki przeprowadzeniu jazd z pasażerami w Poznaniu producent mógł rzeczywiście zebrać uwagi na temat swojego produktu. Jakie są zatem wnioski? Wiemy, że w Pumie było dość ciasno –mówi Maciej Głowiński. Przejścia były zbyt wąskie –dodaje. Jak zaznacza jednak producent wystrój i układ wnętrza pozostaje w gestii zamawiającego. Wszystko jest do ustalenia –mówi Maciej Głowiński.
Dodatkowo, zdaniem Kierownika Działu Konstrukcji w FPS, mankamentem Pumy mogły być wewnętrzne stopnie. Ma to jednak również swoje plusy. Udało nam się uzyskać podłogę bez fal. Moim zdaniem to plus, a nie minus wagonu tramwajowego –mówi Głowiński. Niestety dla FPS dzisiejszy rynek stawia nieco inne wymagania. FPS jest gotowa. Jest tylko jedno „ale”. Nie wiadomo kiedy prototyp nowego wagonu poznańskiej fabryki ujrzy światło dzienne. To zależy, czy znajdzie się chętny na nasze pojazdy –mówi nam Maciej Głowiński. Zdobycie zamówienia znaczenie przyśpieszyłoby powstanie niskopodłogowego wagonu w FPS. A tak jest to na razie wszystko w fazie projektowej. Być może wygraną w jakimś przetargu zagwarantuje konsorcjum z innym, niewykluczone, że zagranicznym producentem. Takiej ewentualności nie zaprzeczają przedstawiciele producenta. O szczegółach jednak nie chcą mówić. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy rozmowy o współpracy trwają. Przypomnijmy, że tramwajowy dorobek FPS w ostatnich latach jest niewielki. Oprócz Pumy w Poznaniu powstało 30 wysokopodłogowych wagonów 123N dla Tramwajów Warszawskich.
Tramwaje w FPS traktowane są chyba jednak nieco w kolejowych. To nasz podstawowy profil produkcyjny –nie ukrywa Maciej Głowiński. Trzeba też zaznaczyć, że konkurencja na polskim rynku tramwajów jest zdecydowanie większa niż na rynku wagonów. To też nie sprzyja rozwojowi kolejnych konstrukcji. A co dalej z Pumą? Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że wagon już nigdy nie ruszy. To chyba jednak zbyt pochopny wyrok skazujący ten wagon na zagładę. Obecnie znajduje się on w hali FPS, gdzie został doprowadzony do stanu używalności.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022