EVO2 w Libercu
Liberec planował zakup ośmiu nowoczesnych tramwajów EVO2 z firmy Pragoimex. Może się jednak okazać, że do transakcji nie dojdzie. A wszystko dlatego, że miasto nie dostanie dotacji na zakup wagonów –wyjaśnia LubošWejnar, szef przewoźnika z Liberca. Bez tych pieniędzy trzeba będzie skupić się na modernizacji starszych wagonów. Należy pamiętać, że w planach jest także odbudowa linii do Jablonce nad Nisou, i ta inwestycja ma zostać zrealizowana. Tymczasem tramwaj EVO2 otrzymał już wszystkie niezbędne certyfikaty, umożliwiające rozpoczęcie normalnej, liniowej pracy przewozowej. Pierwszy taki wagon wyjedzie na torowiska i będzie kursował z Lidových sadů do Horního Hanychova. Uzyskanie wszystkich certyfikatów poprzedzone było półrocznymi testami, w trakcie których wykonano 34 eksperymentów i scenariuszy. Problemem było przede wszystkim zlikwidowanie wysokiego hałasu, jaki wagon generował przy poruszaniu się. Narzekali na to mieszkańcy budynków zlokalizowanych w pobliżu torowisk. Musieliśmy wymienić elementy, które mają wpływ na zawieszenie pojazdu. Dzięki temu poziom hałasu zmniejszył się o 40% – tłumaczy Ludvík Lavička, dyrektor techniczny producenta. Zaletą nowego wagonu jest jego cena. Kosztuje tylko 45 milionów koron, podczas gdy za jedną Skodę 15T Praga musi zapłacić 80 milionów koron, zaś Ryga o 10 milionów mniej. To jednak i tak może być ważny argument przy poszukiwaniu potencjalnych nabywców na wagony EVO2. Producent ma nadzieję, że uda się je sprzedać także do Liberca. Za pół roku chcemy rozpocząć seryjną produkcję –mówi Jaroslav Křemen, szef Pragoimexu. Do dopracowania jest jeszcze kilka szczegółów –dodaje.
Koncepcja wagonów EVO jest rozwojowa. Tramwaje z tej rodziny mogą być wydłużane do wersji trzy i czteroczłonowych. Długość wagonów wynosi odpowiednio: w wersji dwuczłonowej 21 650 mm, trzyczłonowej 29600 mm i czteroczłonowej 42 000 mm. Niezmienna pozostaje szerokość –2 560 mm. Układ osi dla wersji dwu, trzy i czteroczłonowej to odpowiednio: Bo`Bo`Bo`, Bo`Bo`Bo`Bo` i Bo`Bo`Bo`Bo`Bo`Bo`. Ilość drzwi, w zależności od opcji to 4, 5 bądź 8. Liczba pasażerów mogących podróżować pojazdem to, również, zależnie od długości wagonu 161, 233 lub 322, z czego na miejscach siedzących 46, 63 bądź 92 osoby. Tramwaje mogą być produkowane dla dwóch szerokości toru –1 435 i 1 524 mm. Ich maksymalna prędkość to 65 km/h. Pojazd jest wyposażony w hamulce elektrohydrauliczne. To pierwszy wyprodukowany tego typu pojazd –mówi Jaroslav Křemen, prezes Pragoimexu. Liczymy na zainteresowanie naszym produktem ze strony klientów. Tramwaje z rodziny EVO chcemy sprzedawać nie tylko w Czechach, ale także zagranicą –dodaje Křemen. Producent nie ukrywa jednak faktu, że wagon został skonstruowany tak, aby radzić sobie ze zmiennymi warunkami pogodowymi, pagórkowatym terenem i jazdą po wąskich uliczkach miasta między samochodami. Wszystko z myślą o Libercu. Pierwszy wagon z rodziny EVO został zaprezentowany na ubiegłorocznych targach Czech Rail Days.
Dane techniczne wagonów z rodziny EVO
Parametr
|
EVO2
|
EVO3
|
EVO4
|
Rozstaw torów (mm)
|
1435/1524
|
1435/1524
|
1435/1524
|
Liczba członów
|
2
|
3
|
4
|
Długość (mm)
|
21650
|
29600
|
42000
|
Szerokość max (mm)
|
2560
|
2560
|
2560
|
Układ osi
|
Bo`Bo`Bo`
|
Bo`Bo`Bo`Bo`
|
Bo`Bo`Bo`Bo`Bo`Bo`
|
Rozmiar koła max/min (mm)
|
610/530
|
610/530
|
610/530
|
Promień łuku (min)
|
18
|
18
|
18
|
Wysokość podłogi (mm)
|
350/500
|
350/500
|
350/500
|
Drzwi
|
4
|
5
|
8
|
Miejsca siedzące
|
46
|
63
|
92
|
Liczba pasażerów
|
161
|
233
|
322
|
Masa własna (kg)
|
27500
|
37500
|
55000
|
Hamulce
|
elektrohydrauliczne
|
Elektrohydrauliczne
|
elektrohydrauliczne
|
V max
|
65 km/h
|
65 km/h
|
65 km/h
|
Silnik
|
TAM 1020C
|
TAM 1020C
|
TAM 1020C
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022