Estetyka francuskich linii tramwajowych
infotram
10.09.2012 19:53
Estetyka francuskich linii tramwajowych
Ostatnie lata przyniosły szereg tramwajowych inwestycji we Francji. Nowe trasy łączyło jedno –w każdym wypadku szczególny nacisk położono na estetyczne wkomponowanie trasy w tkankę miejską. Wszystkie elementy składowe inwestycji, traktowane w Polsce po prostu jako przemysłowe prefabrykaty budowlane, potraktowano jako części harmonijnej całości.
Pierwszym elementem, do którego we Francji przykłada się szczególną uwagę, jest wygląd torowiska. Linie wytyczane są w ramach już zagospodarowanej zabudowy, stąd popularne są torowiska poprowadzone w jezdni. Wówczas są one pokrywane kostką lub betonem z płytkimi wyżłobieniami. W wypadku przebiegu linii przez deptak, torowisko jest na równym poziomie z sąsiadującym chodnikiem lub placem, a gdy sąsiaduje z jezdnią, to oddziela je niski, ale zauważalny krawężnik. Nie mniej jednak wszędzie, gdzie to tylko możliwe, podkłady lub podbudowę bezpodsypkową zakrywa się starannie utrzymaną zieloną darnią. Wyasfaltowane są przystanki, nie mniej jednak trawiaste torowisko znajduje zastosowanie wszędzie, gdzie to tylko możliwe.
Kwestią, która w Polsce jest ignorowana, a we Francji ma ogromną wagę, jest sposób podwieszenia sieci trakcyjnej. Słup trakcyjny traktuje się jako element estetyki i stylu ulicy. Stąd też bardzo popularne są proste i smukłe konstrukcje, o przekroju rurowym lub dwuteowym. Cienkie słupy ustawiane są tak rzadko, jak to tylko możliwe. Tam, gdzie zapewni to odpowiedni efekt wizualny, odsuwa się je daleko od jezdni, ustawia pomiędzy drzewami, bądź umiejscawia w pasie międzytorza. Bardzo popularne są wysięgniki, obowiązkowo pojedyncze, zapewniające minimalizację liczby słupów. W wypadku, gdy sieć może być zamocowana do ścian budynków, rezygnuje się ze słupów. Widocznie kotwy ścienne nie wywołują we Francji panicznej reakcji mieszkańców.
Aby zminimalizować „efekt pajęczyny”, sieć trakcyjna jest płaska, bez kompensacji. Ilość przewodów i linek rozwieszona w powietrzu jest tak mała, jak to tylko możliwe. Wszystko po to, aby nie zasłaniać elewacji budynków. Jeśli jednak obiekty budowlane w sąsiedztwie torowiska mają ponadprzeciętne walory architektoniczne, to z sieci trakcyjnej rezygnuje się w ogóle, a system zasilania umieszczany jest w torowisku. To flagowy przykład tego, jak we Francji estetykę miejską przedkłada się nad przesadną minimalizację kosztów budowy. Za istotniejsze od kilku-kilkunastoprocentowej oszczędności uznaje się zachowanie oryginalnych walorów wizualnych miasta.
Ważnym aspektem francuskich linii tramwajowych jest zastosowanie niestandardowych rozwiązań architektonicznych w obrębie miejsc zatrzymania pojazdów. Projekty wiat przystankowych są niejednokrotnie zindywidualizowane i zrealizowane w nowoczesnym stylu, ze szkła i stali, obowiązkowo w szarej lub srebrnej kolorystyce, bez barwnych udziwnień. Popularnym elementem architektonicznym są też łuki i portale, nadające przystankom oryginalności i specyficznej formy przestrzennej.
Wszystkie elementy dotyczące torowiska, słupów, sieci trakcyjnej i zasilania z torowiska uzupełnione są oryginalnym designem tramwajów, dzięki czemu każde z miast posiada swoje, niepowtarzalne pojazdy. Schematy malowań są również różnorodne –od rudego, metalicznego lakieru, poprzez żółty z ukośnymi, czerwonymi pasami dodającymi dynamizmu, aż do bieli cieniowanej szarymi plamkami.
W rezultacie, linia tramwajowa we Francji staje się ze zwykłego środka transportu, doskonale wkomponowanym w sieć uliczną i tkankę miejską szkieletem systemu transportowego, przyjaznym zarówno dla pasażera, jak i dla ludzkiego oka.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022